Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D60 met objectief 18/55 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D60 met objectief 18/55 VR

Dit is mijn eerste gelukte foto na het lezen van mijn handleiding zonder het gebruik te maken van het auto instelling van mijn D60.

Ik heb mijn zoon die fiets getrokken met de camera ingestel op S
    Sluitertijd 1/4000
    Diafragma f/5.6 heeft ie automatisch gedaan denk ik
    Iso heb ik ingesteld op 800 omdat op 100 de foto helemaal donker was .

Heb ik goed gedaan ? Kan iemand mij een paar niet te moeilijke tips geven om te beginnen experimenteren ?

Alvast bedankt voor jullie hulp
    Sébastien

Ps , dit is mijn eerste reflex camera (dacht wel dat het een beetje simpeler ging zijn )

[Edit MOD Franciskine]
    Sebastien, ik raad je aan om de forumregels betreffende het posten van foto's eens door te nemen...
    Je foto's zijn nl. te groot.
    Gelieve de foto's te verkleinen naar de juiste afmetingen en bestandsgrootte, zijnde

max. 900pixels aan de langste zijde en max. 400KB (250KB aanbevolen).
    Een goed programma om zowel de afmetingen als de bestandsgroote aan te passen is

BD-sizer
    Hoe BD-sizer werkt zie je hier: klik
    Last edited by Franciskine; 1 april 2009, 20:27.

Re: D60 met objectief 18/55 VR

1/4000 was ruim te snel voor een dergelijk onderwerp. Normaal zou 1/250 moeten volstaan. Door die korte sluitertijd ben je naar een hoger iso moeten gaan, waardoor je niet de optimale beeldkwaliteit hebt gehaald.

Ik zou je aanraden om te beginnen in de A (diafragmavoorkeuze) stand, en de camera zelf de sluitersnelheid laten kiezen.

Tom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
      1/4000 was ruim te snel voor een dergelijk onderwerp. Normaal zou 1/250 moeten volstaan. Door die korte sluitertijd ben je naar een hoger iso moeten gaan, waardoor je niet de optimale beeldkwaliteit hebt gehaald.

Ik zou je aanraden om te beginnen in de A (diafragmavoorkeuze) stand, en de camera zelf de sluitersnelheid laten kiezen.

Tom.
      Inderdaad, stel een klein diafragma getal in ( 3.5 of 5.6 ong) en controleer de sluitertijd. Maar ik raad je hoe dan ook wel aan om eens te bestuderen wat diafragma, sluitertijd en iso zijn en hoe ze op elkaar reageren.

In sommige gevallen is de sluitertijd belangrijk en andersom kan het diafragma ook heel belangrijk zijn. Lage iso waarden hebben de hoogste kwaliteit maar bij weinig licht of zeer snelle sluitertijden moet je je iso verhogen.

Iso is eigenlijk de gevoeligheid van de sensor (vroeger film), hoge iso waarden (>800 iso) kunnen gebruikt worden bij erg weinig licht omdat de sensor dan snel licht wegschrijft door de hoge gevoeligheid maar dat gaat wel samen met kwaliteitsverlies en ruis.

Groeten
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

een paar tips om er snel mee weg te zijn:
        1. iso op 100 instellen; dan krijg je altijd de hoogst mogelijke kwaliteit. alleen wanneer je in donkere omstandigheden werkt een hogere iso gebruiken.
        2. als je bewegende onderwerpen fotografeert, sluitertijd 1/250 sec of sneller. (camera op "S" zetten). houdt wel je diafragma in de gaten, als dat groter wordt dan 8 krijg je een kleiner scherpte gebied. (groter = een lager getal; kleiner is een hoger getal)
        3. als je stilstaande onderwerpen fotografeert en wil "spelen" met de scherpte-diepte (= het gebied dat scherp is) stel dan je diafragma manueel in (camera op "A")

4. de beste tip: koop het boek van easy computing over de D60. daar staat niet alleen in waar alle knopjes voor dienen (zoals in je handleiding) maar ook wat je er allemaal mee kan doen en wat het effect op je foto's is. (nee, ik werk niet voor easy computing en verdien hier niks aan)

succes en laat je vorderingen maar zien.
        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
        www.bertofotografie.be

Comment

Bedankt voor de info , zal een beetje verder spelen met mijn D60.

Groetjes
          Sébastien

Comment

ik heb mijn toetel zitten uittesten op A (diafragmavoorkeuze).Deze lijkt mij behoorlijk goed gelukt op F/10.
            Dit is een foto van een vier weken oud Roborovski dwerghamster , het heef lang geduurt voor ik zo'n mooie foto heb kunnen trekken .Ben benieuwd of jullie hem ook gelukt vinden ?
            Vandaag ga ik het boek van Easy computing kopen over de D60 , het zal me wel goed verder helpen denk ik .

Mvg
            Sébastien

Ps ; hopelijk is de resizing van de foto goed gelukt ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
              ....als dat groter wordt dan 8 krijg je een kleiner scherpte gebied. (groter = een lager getal; kleiner is een hoger getal)....
              Voor alle duidelijkheid: een groter f-getal geeft een GROTERE scherptediepte (of een groter "scherptegebied" als je het zo wilt noemen). Een groot getal (bv. f22) geeft een kleine diafragma opening en grote scherptediepte, een klein getal (bv. f2.8)geeft een grote diafragma opening en kleine scherptediepte.

Groeten
              Flickr

Comment

Ik vind deze foto zo mooi .. misschien is het omdat het mijn zoon is
                Last edited by Dadavase; 5 april 2009, 20:41.

Comment

yep, foto is goed gelukt.
                  Enkel jammer van de reflectie in het glas waar ie tegen leunt.

Comment

Ja , ik had er nooit op gelet op die reflectie .

Toch is het voor mij een pracht van een foto , wat een verschil met mijn vroegere digitaal toestelletje !!!

Groetjes Sebastien

Comment

Je mag nieuwe foto's in een nieuw topic posten, hoor. Dat kijkt net even gemakkelijker.

De foto's zijn mooi scherp, de reflectie stoort mij hoegenaamd niet.

Comment

Ik kan bijna niet geloven dat ik zo'n mooie foto getrokken heb .Bedankt voor jullie reactie ...

Nu nog maar verder oefenen ........

Comment

Mooie vooruitgang die laatste, maar post toch liever nieuwe foto's in een nieuw topic.

Let erop om je onderwerp niet te centraal te plaatsen. De laaste is ook iets onderbelicht, dus tragere sluitersnelheid of lens openen of hogere ISO waarde kiezen.

Blijven oefenen, veel plezier!

Comment

Lens openen , wat bedoel je daarmee ?

Comment

Lensopening groter maken door een lager F stop getal te kiezen, bijv. 2.8. Hangt af van lens tot lens natuurlijk.

Comment

Working...
                              X