Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonsondergang

Een tijdje gekeden heb ik m'n 1e foto op dit forum geplaatst en met de opbouwende kritieken heb ik iets proberen te doen. Daarom probeer ik het opnieuw...
    Mijn vraag: had ik dit beter kunnen doen Zijn de takken op de voorgrond storend? Onderin de foto té veel dichtgelopen?
    Ik zie nu echter wel dat m'n sensor nodig schoongemaakt moet worden

Re: Zonsondergang

Vind ik niet slecht, diepte werking is belangrijk. Vandaar dat je in lagen kunt gaan werken. Hierbij zijn de takken op de voorgrond een eertse laag. Dus die storen niet.
    Zoals je zelf zegt de voorgrond is dichtgelopen, en dat is wat spijtig. Afwel maak je die wat kleiner of je past de belichting aan, zodat ook de voorgrond nog voldoende belicht is. Je hebt wel een moeilijke opname gemaakt met tegenlicht. Hoe heb je de lichtmeting gedaan (spot, matrix, integraal ?). Met fotoshop kan je de voorgrond uitlichten met een maskertje. Doe zo voort
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Bedankt voor je reactie.
      Ik heb hier spotmeting gedaan en had de foto al iets bijgesneden in een verhouding 20x30 horizontaal. Verder uitsnijden, zou naar mijn idee, de compositie niet ten goede komen.
      Voor fotobewerking gebruik ik PSPX.... voorgrond uitlichten met een maskertje.....????? Geen idee hoe ik dát doe......

Comment

ik zou vanonder wel 'n centimeter of twee van de schaduw weggehaald hebben en de zon niet zo direct in het midden en die takken ja dat zal altijd wel iets zijn beter van niet maar alle begin is moeilijk lopen ook

Comment

@Sigis,
          Als je CS (fotoshop) gebruikt, eerst een laag copieren, daarna de belichting van die laag aanpassen zodat de voorgrond wat meer detail heeft (de rest zal dan wel overbelicht zijn ). Daarna een masker plaatsen op de laag (best een zwart masker) . De voorgrond doordrukken. Dan 1 laag maken.

VG
          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Flashsplash... heel erg bedankt voor je uitleg.
            Ik ga in PSP proberen om dit voor elkaar te krijgen.

Comment

Working...
            X