Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wazig-waziger-wazigst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wazig-waziger-wazigst

Hallo allemaal,
    Ik ben helemaal in de ban van mijn cameraatje, maar helaas is deze minder onder de indruk van mijn fotografiecapaciteiten.
    Wij wonen aan een moeras, een watervogelwalhalla, en ik ben al dagen druk bezig om een fatsoenlijke scherpe foto te maken. Ik stuntel een beetje met een oude telelens die ik heb gekregen, een cosina AF 100-400mm en kom steeds vol enthousiasme thuis. Ik heb echter nog geen scherpe foto kunnen maken van een watervogel in aktie. En als de foto ietwat scherp is, is de sluitertijd weer te lang, waardoor een eend vlindervleugels lijkt te hebben. Geen gezicht
    Een statief heb ik (nog) niet, maar dat lijkt me ook ondoenlijk met al die bewegelijke dieren. Is er iemand die mij advies kan geven? Ik heb allerlei instellingen geprobeerd. Dit zijn een paar van de bah plaatjes die ik geschoten heb:

Dit is waar ik alle dagen rondstruin, het bos/moeras achter ons dorp.

Last edited by Monica; 22 maart 2009, 22:05.

Re: wazig-waziger-wazigst

Foto is getrokken op 1/350 en op 400 mm. Dit is nog steeds te traag. Probeer volgende keer je iso eens op 400 te zetten; het zal al veel beter zijn.
    Er bestaan speciale koppen om op een statief te zetten die je probleemloos toelaten elke beweging van een vogel te volgen : Schommelhoofd. Eigenlijk onmisbaar wil je actiefoto's nemen van rondvliegend wild.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Comment

Test die cosina eens eerst uit op een niet-bewegend onderwerp, op een plaats waar er voldoende licht is om een sluitertijd van 1/500sec te halen.
      Als je dan geen enkele scherpe foto kan maken, dan is het mogelijk dat de lens niet perfect focust. Maar ik vermoed dat zo'n Cosina 100-400 geen superscherpe lens is, en dan zal je ook door handmatig scherp te stellen geen heel scherpe foto's krijgen.

Als je ergens een statief kan lenen, dan kan je ook beter testen of er iets mankeert aan die lens, want als je uit de hand fotografeert heb je altijd kans op bewegingsonscherpte.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
        Foto is getrokken op 1/350 en op 400 mm. Dit is nog steeds te traag. Probeer volgende keer je iso eens op 400 te zetten; het zal al veel beter zijn.
        Er bestaan speciale koppen om op een statief te zetten die je probleemloos toelaten elke beweging van een vogel te volgen : Schommelhoofd. Eigenlijk onmisbaar wil je actiefoto's nemen van rondvliegend wild.
        Mijn ISO...oke! Ik dacht: veel zon en een lagere ISO geeft scherpere foto's, maar voor aktie kan ik idd die ISO beter omhoog gooien. Goeie tip! Een sluitertijd van 1/500 of 1/700, of moet hij nog hoger?
        Ik ga toch even neuzen voor een tweedehands "schommelhoofd" statiefje. Ik hoop dat ze niet al te zwaar zijn , want ik sjouw al heel wat mee (groothoeklens, telelens en 10D)
        Ik heb weer iets om mee verder te gaan bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Test die cosina eens eerst uit op een niet-bewegend onderwerp, op een plaats waar er voldoende licht is om een sluitertijd van 1/500sec te halen.
          Als je dan geen enkele scherpe foto kan maken, dan is het mogelijk dat de lens niet perfect focust. Maar ik vermoed dat zo'n Cosina 100-400 geen superscherpe lens is, en dan zal je ook door handmatig scherp te stellen geen heel scherpe foto's krijgen.

Als je ergens een statief kan lenen, dan kan je ook beter testen of er iets mankeert aan die lens, want als je uit de hand fotografeert heb je altijd kans op bewegingsonscherpte.
          Ik vrees dat het een combi is van mijn geklungel en de prestatie van de lens. Maar ik ga even wat stilstaande beelden schieten met statief (muurtje )
          BEdankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Een sluitertijd van 1/500 of 1/700, of moet hij nog hoger?
            Als je op 400 mm zit moet je sluitertijd al minimaal 1/600 of meer zijn bij een crop. Maar dan moet het onderwerp ook nog eens stilstaan. Als je onderwerp beweegt zou ik toch al minstens gaan naar 1/1000 ste of meer. Dus zet eens je camera vast op sluitertijdvoorkeuze en regel de belichting eens met de isoknop.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

Comment

Heel erg bedankt voor dit glasheldere advies Defenderke...beetje bij beetje begint het te dagen. Ik ga morgen weer oefenen en hoop dat ik je mag vervelen met het resultaat.

Comment

Working...
              X