Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog eentje van de zoo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nog eentje van de zoo

Deze zat nog verstopt in het "Zoo"-mapje van een tijdje terug. De kleuren spelen mij een beetje parten. De diertjes zitten in het donkere reptielenverblijf achter glas.

Re: Nog eentje van de zoo

ziet er zeker niet slecht uit gezien het donker is in zo een reptielen verblijf

Comment

Mercikes

'k Vond het wel jammer dat er net erachter eentje wegdook. Nu lijkt het arme beestje zo twee achterlijfjes te hebben

Comment

Je zegt het zelf. Het was donker. Wat zijn dan noch de mogelijkheden.
        Langere sluiterstijd met diertjes die bewegen!!!.
        Flits!!!
        Ik denk dat je tevreden mag zijn met deze foto. Mischien de kleuren wat opkrikken met de computer.
        Stond de witblans op de juiste stand.
        Scherpte
        Robby
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Bedankt om te kijken!

De witbalans is zoiets waar ik nog vaak over twijfel. In moeilijke omstandigheden zoals dit zet ik die (bijna) altijd op automatisch
          Een flits heb ik niet geprobeerd. Ik wilde geen weerkaatsing in het glas.
          Het (automatisch) scherpstellen op een welbepaald punt dat ik zelf kies begint beter en beter te lukken. Soms duurt het nog wat langer, maar het begint te gaan
          Ik had ook geen statief meegenomen naar de zoo. Ik denk dat andere bezoekers het niet zo appreciëren als je daar de halve gang blokeert? Of moet ik me dat niet zo hard aantrekken en gewoon mijn foto willen maken? Dus sluitertijden zijn inderdaad beperkter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
            Bedankt om te kijken!

De witbalans is zoiets waar ik nog vaak over twijfel. In moeilijke omstandigheden zoals dit zet ik die (bijna) altijd op automatisch
            Een flits heb ik niet geprobeerd. Ik wilde geen weerkaatsing in het glas.
            Het (automatisch) scherpstellen op een welbepaald punt dat ik zelf kies begint beter en beter te lukken. Soms duurt het nog wat langer, maar het begint te gaan
            Ik had ook geen statief meegenomen naar de zoo. Ik denk dat andere bezoekers het niet zo appreciëren als je daar de halve gang blokeert? Of moet ik me dat niet zo hard aantrekken en gewoon mijn foto willen maken? Dus sluitertijden zijn inderdaad beperkter
            Automatisch is geen wondermiddel bij niets dat automatisch wordt ingesteld. Ook niet bij scherpstellen. Het is goed dat je oefent in het manueel scherp stellen. Gaat sneller als je het onder de knie hebt, en het maakt ook minder lawaai bij sommige lensen.
            Het enigste voor mij, waar ik automatisch gebruik, is mijn toestel op auto zetten wanneer het zeer snel moet gaan om een foto te nemen.
            Bij de witbalans moet je kijken welke lichtbron je hebt en die instellen. Normaal moet het dan goed gaan. Probeer de volgende keer eens verschillende standen om daarna te vergelijken, dan ga je de verschillen duidelijk zien en die zijn er.
            Robby

Comment

"Kijken welke lichtbron je hebt en dan de witbalans instellen" lukt alleen als er maar één soort lichtbron is en als je die soort licht ook kan benoemen en als dit soort lichtbron in de keuzelijst van je witbalans-instellingen staat.......
              Dit lukt dus met andere woorden heel dikwijls NIET.

Wat bijna altijd WEL lukt is de witbalans manueel instellen door middel van een wit papier. Of een ander wit vlak, als het er maar zo wit als mogelijk uitziet (onder daglicht).
              Een witte T-shirt kan hier dus ook perfect voor dienen.

Hoe deze manuele instelling van de wit-balans met jou camera juist gaat weet ik niet, maar in grote lijnen komt het er op neer dat er in het wit-balans menu een "custom"-optie staat.
              Als ik die kies bij mijn camera volgt er een schermpje met "custom setup" en "set".
              Op het schermpje verschijnt vervolgens dan de boodschap om de camera in te stellen op "spot-metering area".
              De lichtmeting moet dus zoals gevraagd worden verzet. Hierna neemt men een foto van het witte vlak en slaat men het Wit-balans resultaat op.
              Op dat moment weet je camera: ""Okee dit ziet er ontzettend gelig uit maar in feite is dit wit, vanaf nu geef ik dit ook weer als wit en dit is vanaf nu ook mijn basis om andere kleuren weer te geven" .

Op deze manier is de witbalans zo goed als maar kan zijn .

PS: Als je een witte T-shirt gebruikt om je wit-balans in te stellen kan je wel rare blikken krijgen van omstaanders. Toch als je die T-shirt zelf aan hebt .

Wist jij trouwens dat onze eigen hersenen ons op dat gebied bedriegen?
              Hetgeen we met een camera fotograferen die is ingesteld met een "daglicht wit-balans" dat is eigenlijk zoals het in werkelijkheid ook is.
              Want onze hersenen passen het beeld en de kleuren (dat we met onze ogen registreren) aan om het zoveel mogelijk op een beeld bij natuurlijk daglicht te laten lijken.
              De witbalans-aanpassingen van de camera zijn dus een imitatie van onze eigen hersenaanpassingen en geven dan ook NIET de realiteit weer.
              Of met andere woorden hetgeen we denken te zien met onze ogen is niet de werkelijkheid. Hetgeen de camera registreert (zonder wit-balans aanpassingen) is dit wel.

Jaja .
              Last edited by leonbidon; 17 maart 2009, 22:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                "Kijken welke lichtbron je hebt en dan de witbalans instellen" lukt alleen als er maar één soort lichtbron is en als je die soort licht ook kan benoemen en als dit soort lichtbron in de keuzelijst van je witbalans-instellingen staat.......
                Dit lukt dus met andere woorden heel dikwijls NIET.

Wat bijna altijd WEL lukt is de witbalans manueel instellen door middel van een wit papier. Of een ander wit vlak, als het er maar zo wit als mogelijk uitziet (onder daglicht).
                Een witte T-shirt kan hier dus ook perfect voor dienen.

Hoe deze manuele instelling van de wit-balans met jou camera juist gaat weet ik niet, maar in grote lijnen komt het er op neer dat er in het wit-balans menu een "custom"-optie staat.
                Als ik die kies bij mijn camera volgt er een schermpje met "custom setup" en "set".
                Op het schermpje verschijnt vervolgens dan de boodschap om de camera in te stellen op "spot-metering area".
                De lichtmeting moet dus zoals gevraagd worden verzet. Hierna neemt men een foto van het witte vlak en slaat men het Wit-balans resultaat op.
                Op dat moment weet je camera: ""Okee dit ziet er ontzettend gelig uit maar in feite is dit wit, vanaf nu geef ik dit ook weer als wit en dit is vanaf nu ook mijn basis om andere kleuren weer te geven" .

Op deze manier is de witbalans zo goed als maar kan zijn .

PS: Als je een witte T-shirt gebruikt om je wit-balans in te stellen kan je wel rare blikken krijgen van omstaanders. Toch als je die T-shirt zelf aan hebt .

Wist jij trouwens dat onze eigen hersenen ons op dat gebied bedriegen?
                Hetgeen we met een camera fotograferen die is ingesteld met een "daglicht wit-balans" dat is eigenlijk zoals het in werkelijkheid ook is.
                Want onze hersenen passen het beeld en de kleuren (dat we met onze ogen registreren) aan om het zoveel mogelijk op een beeld bij natuurlijk daglicht te laten lijken.
                De witbalans-aanpassingen van de camera zijn dus een imitatie van onze eigen hersenaanpassingen en geven dan ook NIET de realiteit weer.
                Of met andere woorden hetgeen we denken te zien met onze ogen is niet de werkelijkheid. Hetgeen de camera registreert (zonder wit-balans aanpassingen) is dit wel.

Jaja .
                Waar en onder welk licht moet je de wb met het witte blad bepalen?
                In deze zalen waar men deze dieren kan bekijken is het licht niet altijd ideaal.
                Bij mij staan er 6 voorkeuze op en ik heb al steeds kunnen kiezen.
                Het instellen met de het blad gebeurd dat niet met een grijskaart met een bepaalde grijswaarde in plaats van een zo wit mogelijk blad.
                Mischien kan iemand anders daar uitsluitsel over geven
                Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                  Waar en onder welk licht moet je de wb met het witte blad bepalen?
                  Onder het aanwezige licht natuurlijk, zucht . Het kunstlicht in en rond de terrariums in dit geval.

In deze zalen waar men deze dieren kan bekijken is het licht niet altijd ideaal.
                  Bij mij staan er 6 voorkeuze op en ik heb al steeds kunnen kiezen.
                  Zoals ik al zei; allemaal goed en wel zolang er geen verschillende soorten lichtbronnen aanwezig zijn want dan zit je behoorlijk in de problemen.
                  En zolang het soort licht gemakkelijk valt te herkennen en te definieren. Iets wat maar al te dikwijls niet het geval is.
                  Dat je dus steeds hebt kunnen kiezen daar twijfel ik niet aan, Ik heb echter wel mijn twijfels over de juistheid van je keuzes .
                  Trouwens, sommige (kunst)lichtsoorten staan gegarandeerd NIET tussen die 6 keuzes van jou.

Het instellen met de het blad gebeurd dat niet met een grijskaart met een bepaalde grijswaarde in plaats van een zo wit mogelijk blad.
                  Nee, want dan zou het de GRIJS-balans noemen .

Een andere optie is uiteraard ook fotograferen in RAW.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes

Ontzettend bedankt hé Leonbidon voor die uitgebreide en toch zeer duidelijke uitleg .

Ik ga het zeker eens proberen zoals jij het beschrijft.
                    Graag gedaan hoor Sannepoes .

Comment

Zeker een interessante uitleg in bovenstaande posts. Waarvoor merci!
                      Leonbidon, sorry dat ik niet eerder post, maar ik plak niet altijd achter m'n pc

Comment

In de wb maak ik me tijdens het fotograferen geen zorgen meer, bij het minste wat er veranderd kan je het al gaan aanpassen. Werk gewoon in RAW en je kan ermee doen wat je wil. Zorg er enkel voor dat wanneer je bv panorama's maakt je dezelfde waarde behoud.

Voor de paar keer dat ik in een studio ben geweest of waar je zelf het licht controleert kan ik alleen maar aanraden om een grijskaart te gebruiken. Je kan dan vooraf met de preset je toestel ijken ofwel nadien in een raw-programma het pipetje gebruiken.
                        Het hoeft zelfs geen 3x 18% grijs te zijn maar gewoon neutraal ( 3x dezelfde %).
                        Ijken op een wit blad kan gevaarlijk zijn omdat dat blad serieus overbelicht kan zijn maar heb ik zelf niet zoveer ervaring mee, is maar van horen zeggen

In het geval dat er verlichting in het aquarium voorzien is zou je het blad of kaart al in de bak moeten gaan leggen

Over de foto zelf, ik vind het goed gedaan mooi scherp!Compo ook goed en het hoofd dat scherp is staat goedgemikt op een sterk punt. De lijn van het lichaam maakt t af, enkel jammer van het 2e diertje.

Groeten
                        Wat een dag, alles in schoonheid
                        Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Detlef Bekijk bericht
                          Voor de paar keer dat ik in een studio ben geweest of waar je zelf het licht controleert kan ik alleen maar aanraden om een grijskaart te gebruiken. Je kan dan vooraf met de preset je toestel ijken ofwel nadien in een raw-programma het pipetje gebruiken.
                          Het hoeft zelfs geen 3x 18% grijs te zijn maar gewoon neutraal ( 3x dezelfde %).
                          Ijken op een wit blad kan gevaarlijk zijn omdat dat blad serieus overbelicht kan zijn maar heb ik zelf niet zoveer ervaring mee, is maar van horen zeggen

Groeten
                          De 18%-grijskaart die wordt toch gebruikt voor lichtmeting en niet voor witbalans?
                          Of vergis ik mij hier volledig?
                          Het lijkt me immers ook niet logisch dat je spreekt over "overbelichting" wanneer het gaat over de instelling van een witbalans.
                          Dit lijkt me meer een belichtings(meting)probleem.
                          Maar zoals gezegd, ik zou me kunnen vergissen hé.

Edit: ik heb het even snel opgezocht want je deed me twijfelen:
                          Volgens mij zijn het inderdaad twee verschillende dingen, maar kan een grijskaart soms voor zowel belichting als WB worden gebruikt.
                          Bij de belichting is het van belang dat de helderheid 18% is, maar maakt de kleur eigenlijk niet uit; hij zou dus evengoed groen kunnen zijn.

Bij de WB moet het een effen, neutrale kleur grijs zijn, dus met evenveel groen, rood en blauw. Wat dus ook een wit vlak kan zijn.
                          Want voor een witbalans maakt die 18% eigenlijk niks uit.

Van een wit vlak, waar geen kleurzweem in zit, daar kan je dus wel redelijk zeker van zijn dat de RGB-kleuren er evenredig in aanwezig zijn.
                          Mijn voorgestelde manier is dan ook een simpele maar efficiënte huis- tuin- en keukenoplossing ;-).

En aangezien de lichtmeting dient ingesteld te worden op spotmeting zit de kans op overbelichting er ook maar heel klein in.
                          Last edited by leonbidon; 19 maart 2009, 21:59.

Comment

Ik heb altijd gedacht dat t voor de WB was (zie ook hier hoewel ik het zelf nog niet gelezen heb .., tricky)
                            Je kan er ook je licht op meten omdat je toestel met 18% gaat vergelijken maar het fijne weet ik er ook niet van. Iemand die dat wel weet mag het altijd expliceren.

Wanneer je overbelichting hebt worden de kleuren niet goed meer weergegeven op dat punt, ik weet niet hoe de camera ijking daar mee omgaat. Maar als je een blauwe lucht heel fel overbelicht wordt die wit en is uitgebrand. Dan kan je achteraf niet echt meer verdergaan op dat punt omdat iets wat mss 12% 20% 50% was (zeg maar wat) is nu 0% 0% 0%. Wit is 0% 0% 0% (dacht ik) en je meet dat ook zo maar mss is het wel 0% 0% 10% en dan meet je verkeerd.

Update: ja dat klopt wel wat je daar in je update zegt!, behalve 3x 18% is nu eenmaal grijs, groen heeft andere %. Wanneer je je kleur ijkt moet het neutraal zijn desnoods 3keer 60%. Maar voor de belichting 18% omdat je camera dat zo vergelijkt.
                            Last edited by Detlef; 19 maart 2009, 21:49.
                            Wat een dag, alles in schoonheid
                            Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

Comment

Edit: gewiste dubbelpost

Comment

Working...
                              X