Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gevaarlijke preditor in mijn achtertuin!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gevaarlijke preditor in mijn achtertuin!!!

Allerleerst, de foto's zijn totaal onbewerkt.....behalve de resize naar 900.
    Shoot, wat vinden jullie er van. Spaar me niet want ik wil echt graag leren. Dank alvast!

Oog in oog met een hongerige grote kat genaamd Snor

Bij het maken van deze foto heb Ik me suf gewerkt om de DOF goed te krijgen en heb allerlei objecten (voetbal in gras en bloemen) met allerlei verschillende standen gefotografeerd. Is wel heel goed om te oefenen!
    Wat vinden jullie van deze compositie, DOF...gooi het er maar uit

ietsje scherper gemaakt
    Last edited by Monica; 17 maart 2009, 00:05.

Re: gevaarlijke preditor in mijn achtertuin!!!

Zijaanzicht. Scherpte??? Ik persoonlijk vind dat voor er te veel plaats is. Rechts een stukje af.
    Andere foto, is mooi scherp op de juiste plaats.
    Ik denk dat je geflitst hebt, want ik zie u staan in de pupillen. Altijd oppassen als je flitst naar weerkaatsende opervlakte.
    Bij het resizen vind ik dat er veel kwaliteiet is verloren gegaan.
    Als het mogelijk was had ik nog een lager standpunt genomen, al weet ik niet dat dat nog mogelijk was.
    Voor onbewerkt
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

hihi, als ik mij ingegraven zou hebben in mijn grasveld Ik lag al languit in het nattige gras. Ik zie wat je bedoelt met de onscherpte op het zijaanzicht. Vreemd...in de Raw en zelfs JPG leek hij scherp. Zou dat alleen door resizen kunnen komen? (ik zou je zo het orgineel willen sturen) Ik ga nog even naar de RAW kijken. Maar ik zie het hier ook duidelijk. Terwijl ik zijn haartjes kon tellen op het grote bestand.
      Ik wilde dolgraag pure plaatjes schieten die goed waren zonder bewerking....ooit gaat het mij lukken, zweet zweet

Maar wat vind je van de DOF....is die goed of zit ik er nog iets naast?
      Hoeveel zou je van de rechterkant afhalen? Ik voel dat ik zelf een zwak heb voor composities die onevenwichtig zijn (uit balans) Is dat not done in de fotografie?

Wederom weer heel erg bedankt voor je tipsrobbydorine! Zonder alle tips was ik nog geen steek verder gekomen.

Ik heb er hier wat groen van afgehaald (ik ben vast eigenwijs, vind zelf de eerste mooier)

Last edited by Monica; 17 maart 2009, 00:10.

Comment

De (zijaanzicht) foto is haarscherp, helaas niet op het correcte punt.
        Probeer in deze gevallen op de ogen scherp te stellen ipv ergens op het object.

1st foto heeft naar mijn inzien meer potentie, alleen deze is helaas (ook) technisch niet in orde(scherpte op de neus ipv de ogen)
        www.pazfoto.nl

Comment

Hey Monica, 'k vind de 2de foto (zijaanzicht) mooi gedaan, maar scherpte had idd beter rond de neus/oog geweest ... ik weet niet waar de poes naar keek, maar je ziet ze denken "dat vogeltje lust ik wel ..."
          Groeten

Comment

Hoeveel je er afcropt is en kwestie van smaak. Ik zou er een stukje afhalen. Maar het belangrijkste is wat jij er van vind. Als jij van onevenwichtige foto's houd wie ben ik dan om te zeggen hoe het moet. Ik zou zeggen probeer eens een stuk af te croppen bevalt het u niet dan laat je de foto hoe ze is. Het is niet de bedoeling dat je foto's maakt volgens andermans voorkeuren. Jij moet tevreden zijn met de foto's.
            Wat de dof betreft, dit is ook zo'n misvatting, volgens mij, dat de achtergrond moet wazig zijn. Waarom zou een goede achtergrond niet mogen bij dit soort foto's. Het is wel gemakkelijk om te zorgen dat je dof hebt omdat je je dan van de achtergrond niets moet aantrekken. Dan kun je die zelfde kat fotograferen op een stort en niemand zal dat merken. Maar een foto maken met een geschikte achtergrond is veel moeilijker.
            Samengevat wil ik zeggen, neem een foto die je aanstaat, plaats die op BD, kijk naar de comments, probeer die toe te passen op de foto en als het je niet bevalt laat je de foto zoals jij ze gepost hebt. Als er één van de tips u toch bevalt, zeg dit dan en de plaatser van de comment is een gelukkig man
            Robby

Comment

Ik heb ook zo'n zwarte 'preditor', noemt Joske.
              Wat mij opvalt in de 1ste foto zijn de blauwe pupillen, die zouden toch zwart moeten
              zijn ?
              Volgens mij komt dit door het flitsen.
              Probeer eens zonder flits en desnoods een beetje overbelichten.
              Last edited by vanalleswa; 17 maart 2009, 17:46. Reden: typfoutje
              Mvg, Marc
              Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
              http://fotos.mdlfoto.be/

Comment

Wat ik nog vergeten te zeggen was. Je spreekt daar van ingraven. Ik denk niet dat je fototoestel op de grond stond, je had u fototoestel op de grond kunnen plaatsen en blind afdrukken.
                Robby

Comment

Blind... Spannend Robby.....ik krijg foto's niet eens scherp als ik door de zoeker kijk
                  Maar inderdaad, ik lag plat op mijn buik in het zompige gras (bleh)...maar het toetsel kan op de grond. Ga ik opzeker proberen!
                  Heel erg bedankt...zeer nuttige info. Mijn probleem is duidelijk scherpte op de plek waar het MOET. Ik had altijd een oud minoltaatje, en die zoeker was anders....hier zie ik zoveel mooie oplichtende vakjes dat ik de kluts kwijt raak. Maar komt goed (hoop ik) ik ben blij dat ik deze taak nog een keer over kan doen.

Dettie....de Kater (Snorretje) kijk naar de buurkat die onze poes Bloem wilde bezwangeren Vooraanzicht was ik met het gras aan het ritselen, vandaar die aanvalsblik in zijn ogen. Want deze preditor is eigenlijk een watje

Vanalleswa....
                  ik had de tip gekregen om overdag ook te flitsen ivm onderbelichting van bepaalde delen. En dat is inderdaad zonde, want die pupil kan veel mooier. Dus ; groter diafragma
                  (langere sluitertijd is niet handig met dieren, zover ben ik al)
                  Ga ik ook een nieuw plaatje van shcieten

Reuze bedankt allemaal!!!!!! Jullie hebben me echt nuttige tips gegeven.

Waaaaaaaar zou ik toch zijn zonder jullie

Comment

Bij mijn toestel Canon 400d heb ik in mijn zoeker de lichtvlakjes die aanduiden welke lichtmeting ik toepas. Ik vermoed dat jij dat ook hebt. Ik gebruik altijd het middelste lichtje als vizier om te richte waar het scherp moet zijn. Druk dan mijn knop half in, toestel zet zich scherp op het punt waar ik hebt op gericht, hou de knop half ingedrukt en ik beweeg mijn toestel tot mijn onderwerp op de juiste plaat in mijn zoeker staat en dan druk ik verder om de foto te nemen.
                    Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                      Bij mijn toestel Canon 400d heb ik in mijn zoeker de lichtvlakjes die aanduiden welke lichtmeting ik toepas. Ik vermoed dat jij dat ook hebt. Ik gebruik altijd het middelste lichtje als vizier om te richte waar het scherp moet zijn. Druk dan mijn knop half in, toestel zet zich scherp op het punt waar ik hebt op gericht, hou de knop half ingedrukt en ik beweeg mijn toestel tot mijn onderwerp op de juiste plaat in mijn zoeker staat en dan druk ik verder om de foto te nemen.
                      Robby
                      Euhm..., Volgens mij zijn dat de (auto)-focuspunten die jij bedoelt.Dat is toch niet rechtstreeks verbonden met lichtmeting ? Lichtmeting varieert niet mee met de gekozen AF-punten in je beeld (tenminste niet op de D200). AF-punten zijn er puur om scherp te stellen.

Ben het net even gaan opzoeken voor Monica. Als ik het goed heb, heeft de Canon 10D, 7 focuspunten en worden de gekozen focuspunten inderdaad extra aangeduid. In het centrum van haar viewfinder, heeft zou zij ook een cirkel afgebeeld hebben, dewelke het gebied aangeeft dat gebruikt wordt voor de partiele metering.
                      Last edited by Photoclix; 18 maart 2009, 08:15.
                      Mvg,David
                      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Precies David....er zijn 7 focuspunten...1 centraal met een cirkel er omheen, 1 punt boven en onder en 2 punten links en rechts van dit centrale punt. Geen lichtvakjes en ook niet iets wat oplicht als ik op een voorwerp scherpstel. Door deze 7 vierkantjes raak ik wel eens de kluts kwijt en zit de scherpte dus precies naast datgene wat ik scherp wil hebben. Ik moet daar gewoon even op oefenen.
                        Ik heb geen gebruiksaanwijzing bij de Canon, maar heb deze gevonden op het internet. Ik heb het hele boekwerk uitgeprint (200 pagina's ) en moet dit gewoon goed gaan bestuderen. Bedankt voor de tips...ik zag dat er dingetjes aan mis waren, maar begreep niet goed wat.

Geen flits,
                        Nog lager op de grond,
                        scherpte op de ogen
                        DOF niet perse nodig bij mooie achtergrond (smaakafhankelijk)

Ik kan weer voort

Comment

Beter een predi(c)tor in je achtertuin dan een predator in je urine, zou ik zo denken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                            Euhm..., Volgens mij zijn dat de (auto)-focuspunten die jij bedoelt.Dat is toch niet rechtstreeks verbonden met lichtmeting ? Lichtmeting varieert niet mee met de gekozen AF-punten in je beeld (tenminste niet op de D200). AF-punten zijn er puur om scherp te stellen.

Ben het net even gaan opzoeken voor Monica. Als ik het goed heb, heeft de Canon 10D, 7 focuspunten en worden de gekozen focuspunten inderdaad extra aangeduid. In het centrum van haar viewfinder, heeft zou zij ook een cirkel afgebeeld hebben, dewelke het gebied aangeeft dat gebruikt wordt voor de partiele metering.
                            Bedankt voor het verbeteren maar dat was wat ik bedoelde. Had een verkeerde knop ingedrukt. mea culpa. Goed dat we hier elkaar kunnen aanvullen. Nogmaals bedankt
                            Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                              Nee ? Da's raar, da's dan anders dan bij mijn D80 en D90. Bij mij gaat het licht mee, met het scherpstelpunt, zeker als ik spotlichtmeting toepas, maar zelfs op matrixmeting, meet het toestel het meest licht rond het scherpstelpunt.
                              Ik zou 't toch eens proberen... scherpstelpunten veranderen van onder naar boven, van schaduw naar licht, en eens kijken wat het met je sluitertijd doet.

Comment

Working...
                              X