Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Molsbroek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Molsbroek

Zondag even mijn Canon 450D gaan testen in Molsbroek mijn eerste natuur foto's ermee geschoten. Hierbij ook mijn eerste post

Tevens ook mijn eerste ervaringen met RAW en de nabewerkingen ermee.

Bjorn

Re: Molsbroek

Bjorn,

Alle drie de foto's zijn overbelicht door de tegenstaande zon, daardoor zitten de kleuren niet goed ... zou in dit geval met je witbalans kunnen spelen, zeker niet op automatisch programma trekken ...
    Ook missen ze alle drie scherpte.

Ga nog eens op stap en probeer het eerst onder de knie te krijgen met de zon langs achter of zijkant ... ook zul je op allerhande websites tips kunnen vinden hoe je best tegen de zon in trekt.

groeten
    Groeten

Comment

Als je een zonsondergang wou fotograferen, dan was je er toch ruim te vroeg bij. Ik hoop dat je je ogen niet blijvend beschadigd hebt door in je zoeker te kijken. Nu zit je met veel uitgebrande delen in de lucht en op het water, en dat is niet echt mooi.

groeten
      Flickr

Comment

Bedankt voor de reacties, ik moet eens opzoeken wat ik allemaal kan doen tegen het uitbranden van de zon. ik had alleen een pola filter op maar achteraf gezien helpt dat niet veel tegen de zon in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vortexmerc Bekijk bericht
          Bedankt voor de reacties, ik moet eens opzoeken wat ik allemaal kan doen tegen het uitbranden van de zon. ik had alleen een pola filter op maar achteraf gezien helpt dat niet veel tegen de zon in.
          Een polarisatiefilter zorgt dat er minder licht door de lens binnenkomt, waardoor je sluitertijd gaat verkorten of je diafragma vergroten. Het heeft niets te maken met een foto donkerder maken. Door de filter krijg je wel een mooiere aftekening van de wolken.

Om nu te stellen dat deze foto's overbelicht zijn... voor mij niet. Er zitten inderdaad uitgebrande delen in, die we met onze ogen ook zo zien.
          Waar ik wel moeite mee heb is de onscherpte in de drie beelden. Heb je een IS-lens of een statief gebruikt, of je toestel ergens ondersteund ? Zonder die dingen, is je sluitertijd op het randje. Het kan ook aan het verkleinen liggen natuurlijk.

Ik vind de compo's wel goed, met diepte en een goede vlakverdeling,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Een polarisatiefilter zorgt dat er minder licht door de lens binnenkomt, waardoor je sluitertijd gaat verkorten of je diafragma vergroten. Het heeft niets te maken met een foto donkerder maken. Door de filter krijg je wel een mooiere aftekening van de wolken.

Om nu te stellen dat deze foto's overbelicht zijn... voor mij niet. Er zitten inderdaad uitgebrande delen in, die we met onze ogen ook zo zien.
            Waar ik wel moeite mee heb is de onscherpte in de drie beelden. Heb je een IS-lens of een statief gebruikt, of je toestel ergens ondersteund ? Zonder die dingen, is je sluitertijd op het randje. Het kan ook aan het verkleinen liggen natuurlijk.

Ik vind de compo's wel goed, met diepte en een goede vlakverdeling,

Daar zit ik nu juist ook mee waarom die zekere onscherpte, antwoord op je vraag:
            IS stond aan en ik dacht dat de sluitertijd binnen het mogelijke zat maar ik heb nog geen statief en ook niet ondersteund dus daar zit misschien wel het probleem.

De Pola filter wilde ik gewoon gebruiken om de reflecties op het water te verminderen.

Waar ik ook nog mee zit is voor landschappen met ver zicht welke F waarde moet ik daar in doorsnee voor nemen? hoe hoger hoe meer scherp diepte, is dit dan altijd F16+ als ik een DOF calc de berekening doe zit ik op 17mm al op oneindig scherp met F5.6 (mijn gok: dat ik dan beter de midden norm neem om het meeste uit mijn, niet zo super, kit lens te halen kwa scherpte)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vortexmerc Bekijk bericht
              Daar zit ik nu juist ook mee waarom die zekere onscherpte, antwoord op je vraag:
              IS stond aan en ik dacht dat de sluitertijd binnen het mogelijke zat maar ik heb nog geen statief en ook niet ondersteund dus daar zit misschien wel het probleem.

De Pola filter wilde ik gewoon gebruiken om de reflecties op het water te verminderen.

Waar ik ook nog mee zit is voor landschappen met ver zicht welke F waarde moet ik daar in doorsnee voor nemen? hoe hoger hoe meer scherp diepte, is dit dan altijd F16+ als ik een DOF calc de berekening doe zit ik op 17mm al op oneindig scherp met F5.6 (mijn gok: dat ik dan beter de midden norm neem om het meeste uit mijn, niet zo super, kit lens te halen kwa scherpte)

Je moet gewoon een diafragma nemen tussen de 8 en 11 wat voor deze lenzen goed genoeg is.
              Tegen de zon in fotos nemen moet je met belichtings compensatie werken in Raw die je daarna kunt samenvoegen.
              Deze beelden zijn kwa compo mooi maar de HGHLIGHTS(lichtste delen) zijn zwaar over de rooie.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
              X