Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De twee figuranten (?) staan er scherp op, maar de centrale compositie is een beetje saai. Het zou ook mooier geweest zijn, als je de krappe dieptescherpte van je tele (bij bepaalde diafragma's) benut had om de achtergrond te vervagen.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
De eerste foto vind ik te druk.
De twee figuranten (?) staan er scherp op, maar de centrale compositie is een beetje saai. Het zou ook mooier geweest zijn, als je de krappe dieptescherpte van je tele (bij bepaalde diafragma's) benut had om de achtergrond te vervagen.
Hoe kan ik die achtergrond nog waziger krijgen ? Ik zit op 250mm en dan kan ik mijn diafragmawaarde niet meer verkleinen. f5.6 is het maximum op deze afstand. (55-250 is)
Hoe kan ik die achtergrond nog waziger krijgen ? Ik zit op 250mm en dan kan ik mijn diafragmawaarde niet meer verkleinen. f5.6 is het maximum op deze afstand. (55-250 is)
Dichterbij gaan en minder zoomen. Afstand heeft een grotere invloed op beperkte scherptediepte dan brandpuntsafstand.
Maar... ik vind die eerste zo slecht nog niet. Het is een goede registratie, en er zit wel wat sfeer in die foto, door het spel van zon en schaduw.
Ik vind de twee dan weer een te drukke achtergrond hebben. Er zit ook meer licht op de achtergrond, dan op de geportretteerde.
De derde is ook niet slecht gemaakt. Die witte vlek rechts boven vraagt wel heel veel aandacht.
Zoals hiervoor al aangehaald... werk een keertje op compositie. Je kiest nu telkens voor centraal. Als je bij een centraal onderwerp ruimte aan de zijkanten laat, aan beide kanten, kijkt men er langs twee kanten naast en valt het onderwerp minder op. Gebruik misschien deze TIPS uit de "in focus"-sectie van BD.
Om te beginnen is dit echt wel goed. Je ziet het moment en legt het vast.
Bij die eerste heb je inderdaad het kleur- en lichtspel goed gevat.
Je portretten zitten goed in elkaar: je begaat niet de jeugdzonde om de ogen midden op de foto te hebben en dus te blijven zitten met een ruimte van jewelste bovenaan. Nu nog wat minder centraal in de breedte en het evenwicht is er. En dan kiezen tussen ofwel een rustige (onscherpe) achtergrond, ofwel één waarbij alle details meetellen in de compo.
Klik zo voort!
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Comment