Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zeker niet mis, Ik denk dat het een zonloze grauwe dag was toen je dit nam.
Anders kwam de foto veel beter tot zijn recht, tja dit heeft niet in de hand hé. Verdienstelijk.
weet je dat zeker, dacht bij veel licht/wit/sneeuw je juist moest OVERbelichten.
grt,bouk.
Hangt er vanaf waar je je lichtmeting doet, bouk...
Doe je een spotlichtmeting op het wit van de zwaan, dan mag je met gemak een stop overbelichten, doe je een lichtmeting op het totaalplaatje, zal je hier moeten onderbelichten, omdat het merendeel van de foto onder de 18% grijs zit die de sensor als neutrale waarde ziet.
Ik heb de indruk dat deze foto heel erg verscherpt is en een redelijke crop uit een grotere foto. Ik kan natuurlijk mis zijn.
weet je dat zeker, dacht bij veel licht/wit/sneeuw je juist moest OVERbelichten.
grt,bouk.
BOUk,
Dat sneeuw bij het fotograferen een belichtingsprobleem geeft komt doordat sneeuw erg veel licht reflecteert. De belichtingsautomaat van de camera wordt hierdoor in de maling genomen, het gevolg is dat je foto wordt onderbelicht.
Dit onderbelichting kun je o.a. oplossen door een EV correctie van +1 toe te passen.
BOUk,
Dat sneeuw bij het fotograferen een belichtingsprobleem geeft komt doordat sneeuw erg veel licht reflecteert. De belichtingsautomaat van de camera wordt hierdoor in de maling genomen, het gevolg is dat je foto wordt onderbelicht.
Dit onderbelichting kun je o.a. oplossen door een EV correctie van +1 toe te passen.
mvg
Antoine
OK.. maar is dan dan alleen van toepassing bij sneeuw?
grt,bouk.
en toch zou ik in dit geval toch wat stops overbelichten, gezien de stand van de Zon(zie schaduw nek).
voor IRENE: Google eens op overbelichten.
grt,bouk.
Irene, zou je de EXIF eens bij de foto kunnen zetten (sluitertijd, brandpunt, diafragma) ? En misschien kan je er de gegevens over de belichtingsmethode bijzetten ?
Zonder me in de discussie te willen mengen. Ik sluit me aan bij Festinalente en zijn opmerking dat het van de belichtingsmethode afhangt. Maar ik veronderstel dat het ook bij spotmetering afhangt van welk stuk je dan gaat uitmeten ?
Integraal meten : Onderbelichten, om verder uitbranden te voorkomen bij de rechtse vleugel van de zwaan, maar met een nog donkere schaduwpartij als gevolg. Zeg ik het goed dat er in dit geval een soort van compromis zou moeten gezocht worden. En als de zwaan hier dicht genoeg zou zitten, zou dan een gerichte invulflits soelaas kunnen brengen (met opzetflits uiteraard)? Ik vraag me dit regelmatig af, dus stel ik hier nu eindelijk eens de vraag.
Om het toepasselijk te zeggen : enlighten me
Mvg,David
[SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer."Ansel Adams
En als de zwaan hier dicht genoeg zou zitten, zou dan een gerichte invulflits soelaas kunnen brengen (met opzetflits uiteraard)? Ik vraag me dit regelmatig af, dus stel ik hier nu eindelijk eens de vraag.
Een invulflits dient m.i. om bij tegenlicht schaduwen op te lichten, of m.a.w. het gedeelte van de vogel dat aan de schaduwkant zit, bij te lichten. Het kan zelfs met de opzetflitser van de camera, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je een sluitertijd instelt die niet boven de maximale sluitertijd van de flash zit (bij veel toestellen 1/200ste). Je zou verbaasd kunnen zijn hoever zo'n opzetfliser bijlicht. Het is dan niet de bedoeling om licht te maken maar om de schaduwen lichtjes op te lichten.
Ik pas dit regelmatig toe, meer en meer, na een topic dat ik hier ooit plaatste en waarop de terechte commentaar kwam dat ik beter had ingeflitst. Ik kan de foto's waar ingeflitst is zo uit mijn albums uithalen. Ze zijn beter belicht dan die zonder flash, zelfs op grotere afstand (15 à 20 meter), en 't valt vaak amper op dat er geflitst is. Ik gebruik de SB800/600 op TTL-BL-FP. Let wel dat alles wat tussen de flash en het onderwerp staat, ook mee opgelicht wordt.
De flash gaat hier, bij deze foto, m.i. geen soelaas brengen om de uitbranding tegen te gaan. Dat kan enkel door correct te belichten, in dit geval minder licht dan nu. Moest dit gebeurd zijn, zou 't best kunnen dat de flash wel zou helpen om de voorkant van de vogel bij te lichten.
Zoals al aangegeven, heb ik het vermoeden dat deze foto een crop is uit een grotere foto, en meen ik dat hier op aanzienlijke afstand gewerkt is.
Wat natuurfotografie betreft, is het m.i. belangrijker een juiste positie te kiezen (met de zon, het licht achter je). Bij mensen is 't dan vaak zo dat ze "spleetogen" hebben, maar dieren hebben daar minder last van. Dat maakt dat invulflitsen meestal niet nodig is en laat werken op grotere afstand toe.
Irene, zou je de EXIF eens bij de foto kunnen zetten (sluitertijd, brandpunt, diafragma) ? En misschien kan je er de gegevens over de belichtingsmethode bijzetten ?
Zonder me in de discussie te willen mengen. Ik sluit me aan bij Festinalente en zijn opmerking dat het van de belichtingsmethode afhangt. Maar ik veronderstel dat het ook bij spotmetering afhangt van welk stuk je dan gaat uitmeten ?
Integraal meten : Onderbelichten, om verder uitbranden te voorkomen bij de rechtse vleugel van de zwaan, maar met een nog donkere schaduwpartij als gevolg. Zeg ik het goed dat er in dit geval een soort van compromis zou moeten gezocht worden. En als de zwaan hier dicht genoeg zou zitten, zou dan een gerichte invulflits soelaas kunnen brengen (met opzetflits uiteraard)? Ik vraag me dit regelmatig af, dus stel ik hier nu eindelijk eens de vraag.
Om het toepasselijk te zeggen : enlighten me
Je moet idd weten op welk punt je de lichtmeting doet. Je kunt verschillende plekken meten en dan het gemiddelde nemen en dit dan handmatig instellen.
Bij deze actie foto is dit niet mogelijk. Hier rest maar een mogelijkheid en dat is spotmeting. Als je dan ook nog de mogelijkheid hebt dat je de AF-on functie kunt activeren, dan kun je AF en lichtmeting afzonderlijk bepalen.
Hier heb ik een voorbeeld staan, gemeten met spot en geen correctie EV.
Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat.
Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.
De lichtmeting is gedaan op het witte van de zwaan en de scherpstelling op de kop van de zwaan.
mvg
Antoine
Comment