Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

centraal station

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• centraal station

Ik probeerde vooral op compositie te letten en om me op details te concentreren. Is dit gelukt? En hoe/wat kan beter?

Re: centraal station

Ze kunnen me toch niet echt boeien die composities. Toch nog iets anders proberen.

groeten
    Flickr

Comment

ja wil ik zeker proberen, maar ik las al zo dikwijls dat diagonalen en bogen en andere lijnen goed staan in een foto, vandaar mijn keuze .... ????
      Toch verkeerd gedaan dan? En wat kan ik dan verbeteren? Onderwerp niet interessant?

Comment

Ik vind het als pogingen alvast best geslaagd!

Wat de eerste betreft, daar vind ik eigenlijk te veel op staan: het rode hek, de boog, het bloemvormige venster... Je oog vindt daardoor niet echt een rustpunt, maar dwaalt wat rond op de foto. Ik zou hier liever ook meer lucht hebben gezien.

De tweede vind ik de beste van de reeks: het patroon van de zich herhalende bloemen begint zich te tonen. Als je er nog een derde bloem bijhaalt, maar zorgt dat die niet helemaal symmetrisch over het beeld verdeeld staan??? Ik bedoel: klein stukje ruimte, bloem 1 - bloem 2 - bloem 3, en dan drie keer zoveel ruimte als voor bloem 1 (of maak ik het hiermee alleen maar ingewikkelder?)

Wat ik in de derde dan weer beter vind dan in de eerste, is dat het hek daar rechtop staat, terwijl het in de tweede 'achterovervalt'.
        ...aka AnneTanne
        http://annetanne.be

Comment

Dank je AnVR, ik ga bij beter weer zeker terug langs om te trachten die zaken beter in beeld te brengen. En ja, nu je het zegt, foto 2 helt naar achter, had ik niet gezien.
          Hoop hier vlug terug te zijn met nieuwe foto's.

Comment

tja een mooie oefening, maar de foto's hebben geen echt onderwerp: wat wil je nu zeggen ? die regels van derden en diagonalen enz. moeten je thema versterken, aanbrengen, niet maken. ze zijn een middel geen doel

-m-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Nerdifant, bedoel je dat terug gaan om iets aangepaste foto's te nemen weinig zin zal hebben omdat het geen boeiend onderwerp is? Ik stel die vraag enkel om bij te leren. Niet omdat ik geen kritiek kan verdragen want daar kan je pas uit leren
              mvg Gosia

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gosia Bekijk bericht
                Nerdifant, bedoel je dat terug gaan om iets aangepaste foto's te nemen weinig zin zal hebben omdat het geen boeiend onderwerp is? Ik stel die vraag enkel om bij te leren. Niet omdat ik geen kritiek kan verdragen want daar kan je pas uit leren
                mvg Gosia

Wat je nu in feite doet is architectuur foto's maken. Architectuur kun je boeiend maken door het aan "iets" te relateren (al is het maar een duif die op het dak zit).
                Stel je voor dat je een foto van een standbeeld maakt. Een foto van een standbeeld zonder meer is een registratie, niks boeiend. zo ook hier: de verschillende elementen kun je dan koppelen door diagonalen of regels van derden of whatever. Niemand heeft gezegd dat dit gemakkelijk is.

-M-

Comment

Nerdifant,
                  dat is duidelijk verwoord. Ik ben echt nog "op ontdekking, op zoek zeg maar" in de wereld van onderwerpen. Voor mezelf maak ik het besluit dat ik architectuur en standbeelden beter zoveel mogelijk laat voor wat het is en dat ik me beter toeleg op andere onderwerpen. Die architectuur boeit me wel maar gaat niet direct lopen hé.
                  Misschien een stomme reactie/vraag dan: zijn er bepaalde onderwerpen die voor beginners meer geschikt zijn? Zijn er zaken die ik met een Canon S5IS beter links laat liggen?
                  Sorry voor al die vragen maar mogelijk helpt het me verder.
                  Alvast bedankt.
                  Groetjes, Gosia

Comment

Misschien een stomme reactie/vraag dan: zijn er bepaalde onderwerpen die voor beginners meer geschikt zijn?
                    fotografeer alleen die dingen/onderwerpen die je zelf mooi vind.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Nerdifant,
                      dat is duidelijk verwoord. Ik ben echt nog "op ontdekking, op zoek zeg maar" in de wereld van onderwerpen. Voor mezelf maak ik het besluit dat ik architectuur en standbeelden beter zoveel mogelijk laat voor wat het is en dat ik me beter toeleg op andere onderwerpen. Die architectuur boeit me wel maar gaat niet direct lopen hé.
                      Misschien een stomme reactie/vraag dan: zijn er bepaalde onderwerpen die voor beginners meer geschikt zijn? Zijn er zaken die ik met een Canon S5IS beter links laat liggen?
                      Sorry voor al die vragen maar mogelijk helpt het me verder.
                      Alvast bedankt.
                      Groetjes, Gosia
                      Zeker eens met de tip van bouk, maar ik denk buitenportretten van mensen die je goed kent, zijn goed om mee te starten. Belangrijk is geen schrik hebben op te experimenteren.
                      Een algemeen advies aan beginners is : kijk meer foto's. Of deze nu digitaal of analoog zijn gemaakt maakt niet uit. Steek minder tijd in technische boeken maar meer in het bekijken van foto's zelf.

Ik geef in deze link een voorbeeld.

gr. Marc

Comment

ja ik kan nerdifant hier zeker in volgen,ik heb mij ook een paar boeken oude en nieuwe in Maastricht aangeschaft,en daar zie je onderwerpen in waar je anders nooit op zou komen,
                        en soms ligt het voor je neus om op te rapen. gouden tip

Comment

@ Bouk: deze tip hou ik zeker in gedachten, maar graag zien is in fotografie zeer persoonsgebonden meen ik, maar die architectuur laat ik best maar even links liggen

@ Nerdifant: ik probeer echt wel veel foto's te bekijken, ga ook wel eens naar fototentoonstellingen en probeer dan ook zulke dingen. Maar blijkbaar komt het er bij mij (nog?) niet uit. Ik blijf proberen, stap per stap. Mooie foto's op die site, maar allemaal portretten. Vreemd, maar daar durf ik me niet echt aan wagen. Zie wel eens "koppen" die me erg boeien, maar durf dan geen foto te nemen zonder te vragen, en als je het vraagt is het natuurlijke weg

@ Gno: tja een boek kopen, daar had ik nog niet aan gedacht omdat er zoveel op het web te vinden is. Misschien toch een gouden tip want dan zie je dezelfde foto's herhaaldelijk terug en blijven ze mogelijk beter in 't geheugen hangen, goed zo

Technische boeken: tja daar probeer ik nu tips te vinden, misschien toch maar even laten wat ze zijn. Het is echt niet gemakkelijk dat moet ik toegeven.
                          Maar leren lopen was dat destijds ook niet, dus is er hoop ...

Comment

@ Nerdifant: ik probeer echt wel veel foto's te bekijken, ga ook wel eens naar fototentoonstellingen en probeer dan ook zulke dingen. Maar blijkbaar komt het er bij mij (nog?) niet uit. Ik blijf proberen, stap per stap. Mooie foto's op die site, maar allemaal portretten. Vreemd, maar daar durf ik me niet echt aan wagen. Zie wel eens "koppen" die me erg boeien, maar durf dan geen foto te nemen zonder te vragen, en als je het vraagt is het natuurlijke weg
                            Nota bene: Lloyd Erlick, auteur van deze site was eerste prijswinnaar van de legendarische M.I.L.K wedstrijd, wat hem $100.000 rijker heeft gemaakt. Het boek, samen met de andere laureaten is te koop bij de Slegte voor een appel en ei (hint hint)

-M-
                            Last edited by Nerdifant; 18 februari 2009, 22:09.

Comment

moet ik dus naar 't stad trekken !!
                              Dankjewel voor de tip. Ik zal dan maar enkele appels en een kartonneke eitjes meepakken sorry kon het niet laten ....
                              Maar neem de tip wel serieus hoor.
                              Thx, groetjes, Gosia

Comment

Working...
                              X