Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

technische vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • technische vraag

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]


    Bij de foto van de Basiliek had ik volgende vraag: ze is getrokken met een groothoek 10-20mm. Wat kan ik aan de vervorming doen?
    Was omzetting naar zwart/wit zoals het zou moeten?


    Alvast bedankt en vriendelijke groetjes
    Sandra

  • #2
    Re: technische vraag

    Persoonlijk: omzetting naar z/w heeft n.m.i. bij de eerste 2 niet veel toegevoegd maar is niet slecht uitgevoerd. Toch wat te zwart in de donkere delen vind ik.
    Z/w in basiliek ('t is er een want ik zie zelfs het parapluutje staan!) is goed doordacht. Maar ook hier te zwart in de donkerste delen.
    Wat doen aan de vervorming? Ofwel NIETS ofwel enkel je "lensvervorming" er uit halen ofwel helemaal je lage positie uitvervormen. PROBEREN is altijd de beste oplossing. En het hoe hangt "een beetje" van je workflow af.
    Je compo is in elk geval goed doordacht bij alle 3 .
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

    Comment


    • #3
      Re: technische vraag

      vind dit 3 geslaagde foto's,zoals vim zei in zijn replic dat het zwart wat toeloopt.
      denk voor de rest dat je technische vraag een vrij moeilijke is,daar er weinig reactie op komt.Ik ken er ook niet zoveel van.

      succes nog

      Comment


      • #4
        Re: technische vraag

        Oorspronkelijk geplaatst door gNo Bekijk bericht
        denk voor de rest dat je technische vraag een vrij moeilijke is,daar er weinig reactie op komt.Ik ken er ook niet zoveel van.

        succes nog
        Veel meer dan wat VIM gezegd heeft, als antwoord op de technische vraag, valt er niet te zeggen hoor.
        Oftewel zo laten oftewel photoshoppen.
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: technische vraag

          De vervorming in de basiliek heet een 'perspectief vervorming" en is vooral te wijten aan de groothoekslens die je gebruikt hebt en aan het laag camerastandpunt.
          Deze vervorming is volledig normaal en inherent aan het gebruikte materiaal. In professionele architectuuropnames zal men een technische camera gebruiken en bij de opstelling de regel van Scheimpflug toepassen.
          Jouw opname kan evenwel in Photoshop behandeld worden zodat de vervorming deels kan weggehaald worden en er volledig verticale lijnen ontstaan. Dit heet de werkwijze van de perspectief correctie of correctie van de wijkende lijnen.
          Als je wil kan ik je posting zo behandelen, maar wees reeds verwittigd dat niet iedereen die zuiver mathematische correctie mooier gaat vinden. Meningen over perspectief in gebouwen zijn nogal verdeeld.

          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: technische vraag

            hallo Kodachrome

            bedankt voor je uitleg.
            Ik zou het fijn vinden moest je de foto aanpassen.
            Mijn man gaat zodadelijk de origenele foto naar je mailen (bij mijn PC werkt het momenteel weer niet

            Ben zeer benieuwd naar jouw bewerking .

            Alvast hartelijk dank
            Sandra

            Comment


            • #7
              Re: technische vraag

              Meningen over perspectief in gebouwen zijn nogal verdeeld.
              inderdaad.

              Ten eerste is hier van lensafwijkingen geen sprake, de lijnen zijn kaarsrecht, ze lopen alleen naar elkaar toe en dat is normale perspectief.
              Ten tweede vind ik het mooi, naar mijn persoonlijke smaak. Ik zou dus niets gaan corrigeren. Het is juist door perspectief te gaan corrigeren dat je vervormingen krijgt. Cirkels worden dan ovalen bijvoorbeeld.

              Comment


              • #8
                Re: technische vraag

                Hierbij de aangepaste foto



                Henri

                Oorspronkelijk geplaatst door Sam0706 Bekijk bericht
                hallo Kodachrome

                bedankt voor je uitleg.
                Ik zou het fijn vinden moest je de foto aanpassen.
                Mijn man gaat zodadelijk de origenele foto naar je mailen (bij mijn PC werkt het momenteel weer niet

                Ben zeer benieuwd naar jouw bewerking .

                Alvast hartelijk dank
                Sandra
                lidnummer: BD0435BE

                Comment


                • #9
                  Re: technische vraag

                  Hartelijk dank Henri!

                  Comment

                  Working...
                  X