Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Hmm, waarschijnlijk een zeer domme vraag, maar... hoe speelt een UV-filter hier een rol in? (er stond effectief eentje op de lens). Je zou denken dat er in het donker vooral IR-licht gevangen gaat worden en dat die filter dus eigenlijk geen verschil maakt. Maar ik ben hier dus verkeerd in? (beginners he... :-) )
Ik vind het een goeie compositie. De takken en de boom spelen wel degelijk mee. De rookpluim is zalig en zit op de juiste plaats in de foto.
Wat mij bij deze foto een tikkeltje stoort is de overdreven lichtpolutie. M.a.w. ik vind de foto overbelicht. Als je daar staat om 20.00 uur 's avonds en 't is donker, dan zie je minder dan wat je hier op de foto ziet.
Wat de onscherpte betreft... naast de oevers van de Schelde zit altijd enorm veel wind. Hang uw tas aan uw statief of een zandzakje, zodat het zeker niet beweegt door de wind. Kies toch voor een kleiner diafragma dan F4 om meer scherptediepte te halen. Op 28mm geeft F4 al wel wat scherptediepte, maar 't kan nog iets meer.
Ik weet niet welke lens je gebruikte, maar als F4 het grootste diafragma is dat je op dat moment haalt, dan zeker 1stop diafragmeren omdat lenzen nu eenmaal volopen niet op zijn scherpst zijn.
Nog wat dingetjes voor nachtfotografie... zelfontspanner of afstandsbediening, eventueel zoeker afdekken, spiegel voorontspanner gebruiken. Je wil alle onscherpte uit de foto halen, omdat elke onscherpte gaat opvallen.
In de foto zit ruis, en dit kan ik zelf enkel verklaren, doordat de foto wat opgelicht is. Op ISO100 zou er geen spoor van ruis mogen zijn, toch zeker niet met een dslr.
ik heb ondervonden dat een uv filters op lange afstand kwaliteit en scherpteverlies teweeg brengt, ik zeg wel niet dat het hier het geval was
Dat doet iedere filter het is tenslotte altijd een extra glas en dus extra breking van het licht. Ik zeg niet dat dat je met een filter geen scherpe foto's kunt maken.
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Ik vind het een zalig plaatje om naar te kijken ...
Ik kwam vroeger elke 14 dagen in de haven enkel en alleen maar om foto's te trekken.
Niets dat prachtige herinneringen ik zal het toch nog eens moeten overdoen ...
We hebben zelfs Belgiumdigital SD's gehad in de haven
De rookpluim is mooi op die plaats en het nog in geringe mate aanwezige licht achter de boom rechts is heel mooi).
Maar als ik hem zelf zou maken zou ik volgende dingen anders doen:
- lagere ISO-waarde (of zie ik de ruis verkeerd?)
- iets korter belichten (de foto mag wat donkerder zijn)
- de boom links er niet bijzetten.
Maar dat is dus een puur persoonlijke indruk ...
Laat er nog maar van die komen
Heel erg bedankt voor de reacties! Kan ik echt wat mee!
De ruis is effectief te wijten aan het oplichten: ik heb hem op iso100 genomen....
De foto is gemaakt met een tamron 28-75 f2.8. Ik had hem dus wel enkele stops dichtgedraaid, maar wat meer had idd misschien wel gemogen... :-)
Afstandsbediening heb ik gebruikt, maar dat zandzakje ga ik zeker eens uitproberen.
Ik begin te merken dat ik de foto misschien beter wat meer gerust had gelaten en korter bij het origineel was gebleven. Soms zijn al die schuivertjes en curves in gimp gewoon te verleidelijk vrees ik... :-)
Heel erg bedankt voor de reacties! Kan ik echt wat mee!
De ruis is effectief te wijten aan het oplichten: ik heb hem op iso100 genomen....
De foto is gemaakt met een tamron 28-75 f2.8. Ik had hem dus wel enkele stops dichtgedraaid, maar wat meer had idd misschien wel gemogen... :-)
Afstandsbediening heb ik gebruikt, maar dat zandzakje ga ik zeker eens uitproberen.
Ik begin te merken dat ik de foto misschien beter wat meer gerust had gelaten en korter bij het origineel was gebleven. Soms zijn al die schuivertjes en curves in gimp gewoon te verleidelijk vrees ik... :-)
Ik doe mijn nachtfotografie op matrixmeting, en hoe meer donkere partijen in de foto, hoe meer ik ga onderbelichten. Dan ga ik bovendien nog een beetje valsspelen... 3 keer dezelfde foto, met bracketing, telkens 0,7 stop verschil. Meestal is mijn eerste de beste, maar soms maakt dat 0,7 stopje net dat verschilletje.
Filters van de lens, zonnekap op, zijn eigenlijk dingen die geadviseerd worden om lensflare te voorkomen. Nu is de ene lens daar gevoeliger aan dan de andere.
Het oplichten van foto's brengt altijd ruis in het beeld. Het verduisteren daarentegen niet. De bedoeling is "correct belichten".
Nog één dingetje over deze foto... om een landschap te fotograferen, hoeft dat niet noodzakelijk met de groothoek. Hier kan je een flink stuk van de foto afknijpen door wat in te zoomen.
Comment