Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Xios by night

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Xios by night

Hey,

Ik had mijn camera al enkele keren meegenomen, maar afgelopen donderdag was de nieuwe verlichting eindelijk eens ingeschakeld.
    Het gebouw dat je ziet is XIOS Hogeschool Limburg, Campus Diepenbeek.

genomen rond 18u
    EXIF:
    - Camera Model: Sony Alpha 200
    - Lens: Sony DT 18-70mm f/3.5-5.6
    - Sluitertijd: 1/20
    - Diafragma: f/3.5
    - ISO: 800
    - Belichtingscompensatie: -0,2

genomen rond 08u
    EXIF:
    - Camera Model: Sony Alpha 200
    - Lens: Minolta AF 28mm f/2.8
    - Sluitertijd: 1/80
    - Diafragma: f/2.8
    - ISO: 800
    - Belichtingscompensatie: -0,5

overzichtsfoto
    about.me/stijnv

Re: Xios by night

Dit zijn zeker drie goedgemaakte avondfoto's. Het verbaast me echter dat er zo weinig ruis in zit bij ISO 800. Kan twee dingen betekenen... ofwel ben je goed in ruisonderdrukking en nabewerking, ofwel waren de foto's heel goed en juist belicht.
    Op de tweede zou ik zeker nog een lenscorrectie toepassen en rechtzetten.
    De derde vind ik heel documentair. Kan zo in een brochure wat mij betreft.

Voor avond - nachtfotografie zal je overal gebruik van statief en lage iso's gaan terugvinden, om ruis te vermijden, maar als je ze zo kan maken... wat houd je dan tegen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Dit zijn zeker drie goedgemaakte avondfoto's. Het verbaast me echter dat er zo weinig ruis in zit bij ISO 800. Kan twee dingen betekenen... ofwel ben je goed in ruisonderdrukking en nabewerking, ofwel waren de foto's heel goed en juist belicht.
      Bij de eerste foto was er ruis zichtbaar in de bakstenen, maar op dit formaat zie je dat nauwelijks en ik heb ook wat ruisreductie toegepast in Lightroom (veel meer dan een slider bewegen is er niet aan). De tweede foto is qua ruis nauwelijks aangepast.

Ik wil wel opmerken dat de originele foto's wat lichter waren, ik heb nadien de EV nog aangepast (zie EXIF, originele EV was '0') omdat de lichten dan beter uitkwamen.

Op de tweede zou ik zeker nog een lenscorrectie toepassen en rechtzetten.
      Lenscorrecties zijn (nog) niet mijn sterkste punt, heb dezelfde opmerking ook al gekregen over de eerste foto. Heb de tool inmiddels gevonden in Elements.

De derde vind ik heel documentair. Kan zo in een brochure wat mij betreft.
      Deze vond ik persoonlijk wat te druk, en het was ook maar om degenen die het gebouw niet kennen een overzicht te geven ipv enkel de voorgaande detailfoto's.
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
        Bij de eerste foto was er ruis zichtbaar in de bakstenen, maar op dit formaat zie je dat nauwelijks en ik heb ook wat ruisreductie toegepast in Lightroom (veel meer dan een slider bewegen is er niet aan). De tweede foto is qua ruis nauwelijks aangepast.

Ik wil wel opmerken dat de originele foto's wat lichter waren, ik heb nadien de EV nog aangepast (zie EXIF, originele EV was '0') omdat de lichten dan beter uitkwamen.

Lenscorrecties zijn (nog) niet mijn sterkste punt, heb dezelfde opmerking ook al gekregen over de eerste foto. Heb de tool inmiddels gevonden in Elements.

Deze vond ik persoonlijk wat te druk, en het was ook maar om degenen die het gebouw niet kennen een overzicht te geven ipv enkel de voorgaande detailfoto's.
        De ruisreductie doet de foto geen goed. Ik ben 't niet meer zo gewoon van naar dergelijke kleine fotootjes te kijken (heb dringend nood aan een straffere bril), maar als je ze wat groter ziet, zie je met het ruis een pak scherpte verdwijnen. Bij de eerste zie je dat nu al een beetje. Bij de tweede en derde valt het wel mee.

Wat de lenscorrectie in de eerste foto betreft... als je ietwat meer schuin perspectief genomen had, had het nauwelijks opgevallen. Het valt meestal pas op bij rechttoe rechtaan foto's.

Verduisteren van een foto is natuurlijk beter dan oplichten om ruis terug te schroeven.

Wat de derde betreft... documentair dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          De ruisreductie doet de foto geen goed. Ik ben 't niet meer zo gewoon van naar dergelijke kleine fotootjes te kijken (heb dringend nood aan een straffere bril), maar als je ze wat groter ziet, zie je met het ruis een pak scherpte verdwijnen. Bij de eerste zie je dat nu al een beetje. Bij de tweede en derde valt het wel mee.
          Kan het grote diafragma daar ook een rol inspelen? Vond de foto's al voor de ruisreductie niet bijzonder scherp.
          about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
            Kan het grote diafragma daar ook een rol inspelen? Vond de foto's al voor de ruisreductie niet bijzonder scherp.
            Dat kan...

Als je je diafragma gaat dichtdraaien, diafragmeren dus, gaat dat ten koste van je sluitertijd.
            De meeste lenzen, zeker de zoomlenzen, maar zelfs de primes, zijn volopen niet op hun scherpst. Volopen is dus het grootste diafragma of het kleinste getal.
            Meestal, door 1 tot 2 stops te diafragmeren breng je heel wat scherpte in het beeld.
            De stops staan in een tabel : Van f1.4 -> f2 -> f2.8 -> f4 -> f5.6 -> f8 -> f11 -> f16 -> f22 -> f32... is telkens 1 stop (is ook telkens een verdubbeling van de sluitertijd). Voor de waardes ertussen moet je even rekenen.
            Het heeft niet alleen met scherpte te maken, maar ook met soft zijn aan de buitenkant van de foto. Op de kleinste brandpuntsafstand zijn er nogal wat lenzen die dat hebben, zelfs de duurdere.
            Bovendien zit je nog met het aspect scherptediepte... een kleiner diafragma geeft meer scherptediepte, wat je voor onderwerpen als deze eigenlijk toch wel nodig hebt.
            Nu valt scherptediepte meestal wel mee, zolang je niet zoomt.

Comment

Working...
            X