Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Molen in de sneeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Molen in de sneeuw

Theokus, wat bedoel je precies? moet ik hiervoor een boek raadplegen of bedoel je de gegevens van de foto, ik snap het niet echt.
    Wat ik wel denk te weten is dat ik hiervan nog geen kas gegeten heb en hierdoor het perfect belichte plaatje mis of ben ik alweer verkeerd?
    Groetjes Marieke
    Canon EOS 50 D met Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 OS Canon
    - Compact Camera Olympus U850SW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door poezemarieke Bekijk bericht
      Rogeke, die van jou ziet er beter uit, moet nog veel leren zo te zien.
      Wat heb je nu precies gedaan?
      hallo Poezemariek,

ik heb ( via Photoshop) met het rechthoekig selectiekader het vlak met de sneeuw geselecteerd en hier wat kontrastverhoging aangebracht, daarna de selectie omgekeerd en de donkere partijen via schaduw/hooglichten wat opgetrokken + ook hier nog een beetje kontrast.

groeten en graag tot verdere info bereid,

Comment

Theokus, wat bedoel je precies? moet ik hiervoor een boek raadplegen of bedoel je de gegevens van de foto, ik snap het niet echt.
        Wat ik wel denk te weten is dat ik hiervan nog geen kas gegeten heb en hierdoor het perfect belichte plaatje mis of ben ik alweer verkeerd?
        Vragen staat vrij.

Kijk eens naar de sluitertijd en de F-waarde.

Als je bijv. de F-waarde groter had genomen zoals bijv. F8, dan had je een
        scherpere foto gekregen, meer details ook in de foto.
        Dit heeft ook te maken met de scherptediepte.

Een korte tijd of een grote sluitersnelheid is meer aangewezen bij bewegende onderwerpen.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Vragen staat vrij.

Een korte tijd of een grote sluitersnelheid is meer aangewezen bij bewegende onderwerpen.
          Deze foto's zijn genomen met een Olympus Mju850SW, een compactcamera. De scherptediepte is m.i. niets mis mee. Heel de voorgrond is scherp en het onderwerp ook.
          Probleem met compactjes voor dit soort opnames is dat hun dynamisch bereik beperkt is en dat je heel weinig instelmogelijkheden hebt. Je kan wel de belichting gaan compenseren, en de iso-waarde kiezen, maar daar houdt het een beetje op.

Ik vind het toch een verdienstelijke compo, waarbij de lijnen in de voorgrond meevoeren naar het onderwerp. Het licht een beetje bijregelen, of kiezen voor één van de presets, "Strand & sneeuw" of "landschap", kan wel een betere foto opleveren. Da's een beetje proberen en zoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Deze foto's zijn genomen met een Olympus Mju850SW, een compactcamera. De scherptediepte is m.i. niets mis mee. Heel de voorgrond is scherp en het onderwerp ook.
            Probleem met compactjes voor dit soort opnames is dat hun dynamisch bereik beperkt is en dat je heel weinig instelmogelijkheden hebt. Je kan wel de belichting gaan compenseren, en de iso-waarde kiezen, maar daar houdt het een beetje op.

Ik vind het toch een verdienstelijke compo, waarbij de lijnen in de voorgrond meevoeren naar het onderwerp. Het licht een beetje bijregelen, of kiezen voor één van de presets, "Strand & sneeuw" of "landschap", kan wel een betere foto opleveren. Da's een beetje proberen en zoeken.
            Juist
            (wat die camera betreft)

Compo is zeker niet slecht.
            De rest kan beter Festina

Jammer dat TS zijn camera niet door en door kent ?
            Waar heb ik dat nog gelezen
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Vragen staat vrij.

Oorspronkelijk geplaatst door Rogéke Bekijk bericht
              hallo Poezemariek,

ik heb ( via Photoshop) met het rechthoekig selectiekader het vlak met de sneeuw geselecteerd en hier wat kontrastverhoging aangebracht, daarna de selectie omgekeerd en de donkere partijen via schaduw/hooglichten wat opgetrokken + ook hier nog een beetje kontrast.

groeten en graag tot verdere info bereid,
              http://www.pbase.com/poapke
              FestinaLente: Volledig mee akkoord , dit toestelletje heeft niet zoveel mogelijkheden. Het is eentje die ik altijd op zak heb, om in geval ik iets interessants tegenkom de mogelijkheid heb om het vast te leggen.

Theokus: Met F-waarde en sluitertijden, wat bereik je met wat heb ik nog moeite, ik probeer alles op mijn eentje uit en dan gaat het zeer langzaam. Heb mij voorgenomen om hier eens werk van te maken en met deze hint kan ik al iets uitproberen

Rogeke: Ook weer iets geleerd. Wanneer ik een foto bewerk doe ik dat meestal in zijn geheel, nooit gedacht om die gedeeltelijk te selecteren en zo tot een beter resultaat te komen.

Aan iedereen die zo welwillend was met het geven van werkelijk opbouwende kritiek, héél erg bedankt. Ik zal mijn best doen om ook bij jullie foto's hetzelfde te doen
              Groetjes Marieke

Comment

FestinaLente: Volledig mee akkoord , dit toestelletje heeft niet zoveel mogelijkheden. Het is eentje die ik altijd op zak heb, om in geval ik iets interessants tegenkom de mogelijkheid heb om het vast te leggen.

Theokus: Met F-waarde en sluitertijden, wat bereik je met wat heb ik nog moeite, ik probeer alles op mijn eentje uit en dan gaat het zeer langzaam. Heb mij voorgenomen om hier eens werk van te maken en met deze hint kan ik al iets uitproberen

Rogeke: Ook weer iets geleerd. Wanneer ik een foto bewerk doe ik dat meestal in zijn geheel, nooit gedacht om die gedeeltelijk te selecteren en zo tot een beter resultaat te komen.

Aan iedereen die zo welwillend was met het geven van werkelijk opbouwende kritiek, héél erg bedankt. Ik zal mijn best doen om ook bij jullie foto's hetzelfde te doen
                Dat is de goede "spirit"
                Jouw reactie aan Festinalente is ook mijn probleempje: ik zou ook een kleiner
                toestel moeten aanschaffen.
                Dat "gesleep" met die tas, lenzen enz. enz. is niet altijd handig
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Als de camera nog in garantie is zou ik toch eens controleren of je geen last hebt van een 'hotpixel' - er zit een storend rood puntje midden in de molen. Als dat ook opduikt op andere foto's kan dat een probleem met de CCD van de camera zijn.
                  Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                    Als de camera nog in garantie is zou ik toch eens controleren of je geen last hebt van een 'hotpixel' - er zit een storend rood puntje midden in de molen. Als dat ook opduikt op andere foto's kan dat een probleem met de CCD van de camera zijn.
                    Jij bent blijkbaar nog niet toe aan een leesbril , maar 't is wel zo...
                    Een hotpixel in 't midden van 't beeld, daar moet men normelerwijze iets aan doen.

Comment

Laurens heb zojuist enkele foto's nagekeken en blijkbaar zit het enkel op de molen. Op de andere foto's zie ik geen hotpixel op die plaats, zelfs niet bij 300% zoom van de foto.
                      Toch wel aardig om het onder de aandacht te brengen, je hebt wel goeie ogen moet ik zeggen, mij was het niet opgevallen. Ofwel kijk ik nog niet kritisch genoeg, kan ook natuurlijk
                      Wel bedankt
                      Groetjes Marieke

Comment

Als nieuweling op dit forum moet ik nog even aftasten hoe er hier precies commentaar gegeven wordt, maar toch even mijn twee cent...

Over de belichting ed ga ik niks meer zeggen, daar is het al uitgebreid over gegaan...

Zelf had ik de compositie graag een tikkeltje anders gezien:
                        De molen staat nu nogal pal in het midden, en de boomkruin helemaal links is doormidden gesneden.
                        Ik weet natuurlijk niet, wat zich links van die boomkruin nog bevond, maar als dat niks vreselijk storend is, zou ik me allicht een beetje die kant hebben opgedraaid, waardoor ook de molen wat minder centraal zou staan.

Maar verder een mooie plaat!
                        ...aka AnneTanne
                        http://annetanne.be

Comment

Working...
                        X