Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Voor mij toch een beetje onderbelicht, door wat meer te belichten krijg je meer detail in de donkere delen in de installatie's. Veelal ook gaat men niet fotograferen als het echt donker is, men zal dit eerder doen vlak na zonsondergang als de hemel diep blauw gekleurd is ipv zwart. In het engels heeft men voor dit moment de term "blue velvet".
Er zijn behoorlijk wat tips te vinden over nachtfotografie hier op het forum.
beetje bewogen volgens mij, zonder statief genomen?
zeker bij de tweede opname, had ik door de toegepaste diafragma toch wat meer sterretjeseffect in de verlichting verwacht.
grt,bouk.
De eerste is misschien een beetje onderbelicht, maar de tweede vind ik best goed (kan nog iets lichter misschien, maar m.i. hoeft het niet). Ik moet dringend een vergrootglas gaan kopen om hier die 900-600 foto's te zien. Ik zie dus geen onscherpte.
Bij zo'n foto's gebruik ik steeds de bracketingfunctie van mijn toestel, waarbij ik telkens drie foto's maak. Eén op -0,7 ev, 1 op -1,3 ev en 1 op 0 ev. De eerste zit meestal juist, omdat je overwegend duisternis in je foto hebt, maar als je er dan een tikkeltje naast zit, kan je één van de twee andere nemen. 't Is gewoon een veiligheidsmarge die ik inbouw.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
De eerste is misschien een beetje onderbelicht, maar de tweede vind ik best goed (kan nog iets lichter misschien, maar m.i. hoeft het niet). Ik moet dringend een vergrootglas gaan kopen om hier die 900-600 foto's te zien. Ik zie dus geen onscherpte.
Bij zo'n foto's gebruik ik steeds de bracketingfunctie van mijn toestel, waarbij ik telkens drie foto's maak. Eén op -0,7 ev, 1 op -1,3 ev en 1 op 0 ev. De eerste zit meestal juist, omdat je overwegend duisternis in je foto hebt, maar als je er dan een tikkeltje naast zit, kan je één van de twee andere nemen. 't Is gewoon een veiligheidsmarge die ik inbouw.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
hmz, bracketing heb ik niet vrees ik op mijn 400D, maar ik ga morgen weer op pad ..
maar anders maar eens handmatig proberen
Nja... zijn we niet allemaal beginners ? Deze foto's halen toch wel al een redelijk niveau. Ik denk dat Glenn mijn uitleg wel begrepen heeft. De ene beginner is de andere niet. Zal ik het nog even voor je verduidelijken bouk ?
Trouwens, hoe ging het gezegde ook al weer... "alle begin is moeilijk", waarom dan makkelijk maken .
Comment