Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste post - Spaans Landschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste post - Spaans Landschap

    Hallo allemaal,


    Ik ben hier nieuw maar zou hier toch graag met de deur in huis vallen. Na een tijd foto's op mijn persoonlijke website te plaatsen, helaas zonder veel feedback, heb ik besloten om op aanraden van een vriend hier eens een paar foto's te posten kwestie van wat meer commentaar te krijgen op mijn (on)kunde.

    Hieronder is één van mijn oudere, maar naar eigen mening betere, foto's die ik in de jaren heb verzameld. Genomen in Augustus 2007 in Molinos, Spanje.

    kevin.planc.be

  • #2
    Re: Eerste post - Spaans Landschap

    Op 't verkeerde moment van de dag genomen, let maar op die helwitte lucht. Pal op de middag is niet het moment om landschapsfoto's te nemen, al begrijp ik wel dat dat niet altijd mogelijk is. Zeker als je in gezelschap reist.
    De compositie blokkeert een beetje, het oog van de kijker wordt niet in de foto geleid en vindt geen rustpunt. Zou het kunnen dat deze uit een rijdend voertuig is genomen?


    groeten
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Eerste post - Spaans Landschap

      Ja inderdaad, werd getrokken vanuit een voertuig. Ik meen mij wel te herinneren dat deze in de late namiddag getrokken is, rond een uur of 5.
      kevin.planc.be

      Comment


      • #4
        Re: Eerste post - Spaans Landschap

        Oorspronkelijk geplaatst door KevinF Bekijk bericht
        Ik meen mij wel te herinneren dat deze in de late namiddag getrokken is, rond een uur of 5.
        Tja, maar in de zomer zit het licht dan nog ver van ideaal.


        groeten
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Eerste post - Spaans Landschap

          idd de belichting zit niet goed (overbelicht) en de kleurbalans lijkt mij ook niet in orde.
          Mogelijks is in PS nog een en ander bij te sturen maar of je nog enige tekening in de lucht krijgt??? Dan zou croppen de enige oplossing kunnen zin.
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: Eerste post - Spaans Landschap

            Wat is de link naar je persoonlijke website
            www.hellinckx-foto.be
            Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Eerste post - Spaans Landschap

              Volg het forum hier al een tijdje ( ben zelf ook beginneling ) , interessant moet ik zeggen ,
              En heb nu een vraag aan of over de beoordeling van Toktok
              Wat wordt er bedoelt met
              " de compositie blokeert en ik vind ook geen rustpunt "???
              wat bedoel men met blokeren ?
              En wat is een rustpunt in een foto ??

              mvg

              Rudy

              Comment


              • #8
                Re: Eerste post - Spaans Landschap

                Oorspronkelijk geplaatst door RudyG Bekijk bericht
                Volg het forum hier al een tijdje ( ben zelf ook beginneling ) , interessant moet ik zeggen ,
                En heb nu een vraag aan of over de beoordeling van Toktok
                Wat wordt er bedoelt met
                " de compositie blokeert en ik vind ook geen rustpunt "???
                wat bedoel men met blokeren ?
                En wat is een rustpunt in een foto ??

                mvg

                Rudy
                Een rustpunt in de foto is een sterk punt in de foto, van waaruit je begint te kijken. Laat me zeggen... een aandachtstrekker, een punt waar je onmiddellijk in één oogopslag naar kijkt, en van waar uit het kijken begint, om het totaalbeeld te beschouwen, en naar waar je terugkeert, als je heel de foto gezien hebt.
                Bij een landschap gebruikt men vaak een boom of een voorwerp op de voorgrond als rustpunt, niet enkel als dat, maar ook als vertrekpunt om de foto diepte mee te geven. Diepte geven doe je meestal door lijnen. Lijnen in een landschap kunnen diagonaal lopen, of kunnen naar achter lopen, en 't makkelijkste kijkt het wanneer je in de verte ook een punt gebruikt en de lijnen daar naar laat voeren.

                Wat het blokkeren betreft. Het is goed dus een rustpunt op de voorgrond te hebben, maar het moet bij een rustpunt blijven en 't mag niet heel de voorgrond bestrijken. De bomen op de voorgrond hier belemmeren eigenlijk het zicht op een deel van het landschap waardoor de kijker eigenlijk niet genoeg ziet. De bermpartij op de voorgrond draagt totaal niet bij tot het geheel, en de bomen op de tweede rij, zal ik maar zeggen, belemmeren de doorkijk naar achter.

                Wat ook makkelijk kijkt, maar 't is geen must, is de 1/3de regel van de compositie respecteren voor de vlakverdeling, en vertrekken vanuit de hoeken met lijnen.

                Nu... op zich vind ik deze foto niet zo slecht van vlakverdeling, ook niet van lijnen maar de bomen staan een beetje in de weg, en ook de graspartij links voor. Het is m.i. fout te denken dat landschappen persé moeten genomen worden met een groothoek. Vaak breng je door te zoomen alles wat dichter bij elkaar, zodat je op de foto ook duidelijk ziet wat in de verte ligt. Wat deze foto vooral de das omdoet, is m.i. de overbelichte lucht.

                De blauwzweem op de foto komt m.i. eerder door de beperkingen van de sensor van de Sony dan door het tijdstip van de dag, en door de overbelichting van de lucht. Ik wil deze direct gaan maken op dezelfde plaats op 't zelfde tijdstip, maar niet vanuit een rijdende wagen. Ik heb er al heel vaak pal op de middag gemaakt, die dit fenomeen helemaal niet hebben. Je moet wel spelen met de belichtingscompensatie, en zo even rap/rap uit een rijdende wagen, kan dat dus niet. De foto is trouwens gemaakt om 18 uur 23 minuten en 38 seconden .

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste post - Spaans Landschap

                  Ben van plan om deze zomer terug naar die streek te trekken, deze keer wel gewapend met mijn nieuwe Nikon D60. Die Sony 'van in den tijd' gaf inderdaad niet het meest ideale resultaat!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
                  Wat is de link naar je persoonlijke website

                  Ben momenteel alle "waardige foto's" uit mijn archief aan het posten om mijzelf tijd te geven een efficient systeem uit te dokteren om alle nieuwere shots te sorteren en te processen.



                  M.v.g. Kevin
                  kevin.planc.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste post - Spaans Landschap

                    @ festinalente...wooow...bedankt voor de uitleg: weer iets bijgeleerd !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste post - Spaans Landschap

                      Bedankt fetinalente
                      Heel wat van opgestoken

                      mvg

                      Rudy

                      Comment

                      Working...
                      X