Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alia iacta est

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alia iacta est

    Een experiment met lange sluitertijd.
    Heb eerst geprobeerd met flitsen op het tweede gordijn maar daarmee kreeg ik er niet echt de beweging in. Mijn Nikon D40 flits 2 maal, de eerste keer bij het afdrukken en de tweede keer vlak voordat de sluiter dicht gaat. Is er misschien een mogelijkheid om die eerste flits uit te zetten?
    Een goede compositie kiezen is natuurlijk niet echt makelijk , veel fotookes gemaakt zonder dobbelstenen
    Hierbij 2 die ik redelijk geslaagd vind.
    Wat denken jullier er van?




  • #2
    Re: Alia iacta est

    Alleszinds originele foto's, en nog redelijk goed uitgewerkt ook.

    Altijd leuk om in de beginnershoek ook foto's te zien van mensen die bereid zijn door te experimenteren wat bij te leren, dus chapeau!
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

    Comment


    • #3
      Re: Alia iacta est

      Ik vind t mooi gedaan, niet simpel inderdaad om die dingen in beeld te krijgen terwijl je ze zelf gooit! Die eerste flits, dat heb ik eens gelezen waarvoor dat was, maar eigelijk telt die niet mee. Dat is om vooraf te meten of om andere draadloze flitsers even wakker te maken dacht ik dat t was.
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment


      • #4
        Re: Alia iacta est

        Misschien ben ik echt verkeerd, 'k zal het wel horen...
        De eerste flits dient om scherp te stellen...de tweede om je onderwerp te belichten???

        Zou in deze omstandigheden niet mogelijk (of raadzamer zijn) het toestel op statief (scherpstellen maar dan manueel, klein diafragma volgens de gewenste scherptediepte..trage sluitersnelheind en dan gooien...flits op tweede gordijn...en zoveel maar experimenteren of herdoen tot het goed is????
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: Alia iacta est

          @perman
          Dat is exact hoe ik begonnen was. Camera op statief sluitertijd op +/- 1 seconde, diafragma F11 en flits op rear. Eerst afgedrukt en dan de dobbelstenen gegooid, maar op deze manier was er helemaal niets van de beweging te zien.
          Daarna heb ik de flits achterwege gelaten het diafragma wat groter gezet en dan kreeg ik dit resultaat. Het moet dan toch iets met de flits te maken hebben!?

          Comment


          • #6
            Re: Alia iacta est

            De eerste flits is volgens mij om een lichtmeting te doen, zo bepaalt de camera de lichtsterkte denk ik, maar het kan zijn dat'k mij hier vergis. Leuke plaatjes wel, vooral de eerste.
            "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
            website fotoblog

            Comment


            • #7
              Re: Alia iacta est

              Om "te beginnen" zijn ze wel goed gedaan en zeer verdienstelijk.
              Alleen mis ik een beetje echte beweging in de dobbelstenen omdat ze allemaal "plat" op het tapijt liggen. Ongetwijfeld doordat ze tijdens de opname het grootste deel van de (lange sluiter)tijd... inderdaad gewoon neerliggen. Het "spookbeeld" is niet echt een suggestie van beweging naar mijn mening.
              Wat ik bedoel is: één of meer van de dobbelstenen zouden er wat van het tapijt los en "in vlucht" moeten op staan. Ik meen dat een kortere sluitertijd maar dan zonder flits, min of meer bewegingsonscherpte zou veroorzaken... wat volgens mij meer beweging zou suggereren dan wat nu het geval is. Afdrukken in de "bots" in dat geval.
              Ik nam er ooit enkele met Tv 1/60" en langer van een botsende bal in het pre-digitaal tijdperk. En het resultaat was denk ik meer in lijn met wat jij ook probeert te bereiken.
              En bij de tweede stoort de donkere kant van de "pitjesbak" rechts boven me een beetje.
              ("Eerste" flits of pre-flits is nodig om in donkere omstandigheden toch aan lichtmeting te kunnen doen.)
              Blijven experimenteren hoor want je bent goed bezig!
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

              Comment


              • #8
                Re: Alia iacta est

                Mooi idee, maar zeker niet gemakkelijk uit te voeren. Net als VIM hierboven denk ik dat een kortere sluitertijd beter resultaten zal geven omdat de verhouding 'tijd dat de stenen bewegen' t.o.v. 'tijd dat de stenen stil liggen' kleiner zal zijn waardoor de beweging duidelijker zal worden (enfin, da's de theorie). Er is dan wel een reële kans op onderbelichte foto's, maar als je in RAW getrokken hebt is dat achteraf nog wel goed te maken. Meer licht of een groter diafragma kunnen natuurlijk ook helpen. In elk geval zou ik niet flitsen aangezien je met een flits de beweging bevriest, wat nu net niet de bedoeling is aangezien de dobbelstenen op 't einde toch stil liggen.

                En tot slot meen ik mij te herinneren van mijn lessen latijn dat 't 'alea iacta est' is ipv. 'alia iacta est'
                www.elwee.net

                Comment


                • #9
                  Re: Alia iacta est

                  Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
                  En tot slot meen ik mij te herinneren van mijn lessen latijn dat 't 'alea iacta est' is ipv. 'alia iacta est'
                  Zo is het, maar het zijn er meerdere dus denk ik aleae iactae sunt.
                  Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alia iacta est

                    Vooreerst verdienstelijk experiment, maar ik meen dat je hier 't effect van beweging verliest doordat de stenen stil liggend eindigen.
                    Als je het effect van beweging wil en flitsen op 't tweede gordijn, mag het sowieso niet "te donker" zijn. Een camera kan niets zien dat te donker is. Dus moet je sowieso opteren voor een realistische sluitertijd, bijvoorbeeld deze zonder flash. Er moet dus toch wel wat licht aanwezig zijn.
                    Wil je de voorflits kwijt, je gaat deze echter niet zien op je foto, omdat deze flits de lichtmeting doet voor de echte flits die volgt op het tweede gordijn, dan ga je eerst een gelijkaardige foto moeten nemen en de flitswaarde vergrendelen. Ik weet niet of dit mogelijk is bij de D40.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alia iacta est

                      Heb het experiment overgedaan en de raad van Festinalente opgevolgd.
                      Sluitertijd van 1/30 en diafragma F9, dan flitsen op het tweede gordijn.
                      Ziehier het resultaat





                      Mijn dank aan allen, ik heb weeral wat bijgeleerd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alia iacta est

                        ...EN mooi scherp bovendien!
                        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                        Oók wandelen met GPS?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alia iacta est

                          Goed gedaan. De aanhouder wint hé
                          Nu ikzelf nog proberen en trachten ook zo een goed resultaat te bekomen
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alia iacta est

                            Persoonlijk vond ik de originele foto's beter. Het is op het eerste zich juist of er damp van die dobbelstenen afkomt, en net dat vond ik een leuk effect. Dat is er niet meer bij de tweede reeks.
                            Canon Eos 450D
                            Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                            Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

                            Comment

                            Working...
                            X