Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Voor mij juist op tijd
Ik vind t een prachtig beeld, één ding stoort me wat maar ik weet niet wat. De kleuren misschien, maar toch blijft t voor mij ne shikke!
Wat een dag, alles in schoonheid
Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900
Mooi moment, mooi beeld, maar iets te krap gekadreerd.
Ik heb es in photoshop geprobeerd het contrast te verhogen, want je hebt helemaal geen donkere waarden in je foto, maar dan wordt de vogel zelf te donker. Om hem in orde te krijgen zou je dus al de achtergrond en de vogel apart moeten gaan bijwerken denk ik.
toen ik eindelijk op de juiste plaats stond starte hij de motoren
Duidelijk niet de juiste plaats, Teppe. Puur tegenlicht, dus ondoenlijk om een goede foto te maken. In die omstandigheden krijg je nooit de goede kleuren/scherpte. Een (sfeer) tegenlichtfoto kan enkel lukken ofwel in de vroege morgen ofwel als de zon bijna onder is.
PS: zet het klokje in de camera eens juist, volgens de exif is deze foto gemaakt na 21 u en vlgs mij schijnt de zon dan niet zo fel.
Ik heb ook vaak dat probleem als ik fotografeer: te weinig contrast. Wat kan je daaraan doen, fotogewijs dan? (photoshop is een andere opleiding, da's pas later)
Teveel (tegenlicht) is heel dikwijls oorzaak van laag contrast, maar ook goedkoop glas (lees plastiek) is daar soms schuldig aan. En photoshop en fotografie gaan hand in hand; zonder zou de digitale fotografie al heel wat minder boeiend zijn.
Het was op dat moment voor mij de juiste plaats maar als beginneling natuurlijk geen rekening met de zon gehouden.
De foto is gemaakt met een 70/200 F2.8 van sigma is wel geen echt slechte lens denk ik.
Maar als ik zie wat Defenderke doet met een "jpeg" en ik met een "raw" heb ik nog een ganse weg af te leggen.
bedankt voor de tips
Je ziet op het histogram 256 grijswaarden en dat je links helemaal geen beeldinformatie hebt staan. (0 = zwart en 255 = wit) en ook rechts ontbreekt informatie. Wat ik gedaan heb is dat bovenste zwarte driehoekje opgeschoven naar rechts tot juist waar je grafiek begint te stijgen. Veel meer moest dat niet zijn
Comment