Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

orchidee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • orchidee

    graag tips en commentaar of








    EXIF:
    - Camera Model: NIKON D40
    - Lens: standaard lens 18-55
    - Sluitertijd: 1/500 sec.
    - Diafragma: F36
    - ISO:400
    - Belichtingscompensatie: ?

    Thx
    Jurgen
    Last edited by Jurgend71; 31 december 2008, 17:43. Reden: EXIF vergeten
    Nikon D7000, Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S DX Micro 40mm f/2.8G, sb900

  • #2
    Re: orchidee

    Jurgen,

    Best een verdienstelijke poging, maar als ik toch wat opmerkingen/tips mag geven?

    1. Sluitertijd: de sluitertijd is meestal niet belangrijk bij dit soort fotografie, gezien het feit dat het onderwerp héél lang onbeweeglijk kan zijn. Als de camera zelf ook niet beweegt (gebruik een tafel, rijstzak, statief, ...) leveren sluitertijden van meerdere seconden nog steeds scherpe foto's op. Tip: gebruik de zelfontspanner (timer) of een afstandsbediening om de trillingen die je veroorzaakt tijdens het afdrukken te vermijden. Gebruik ook de mirror-lockup functie als je camera die heeft (de Nikon D40 heeft die functie niet voor zover ik heb kunnen terugvinden) om de trillingen die veroorzaakt worden door het opklappen van de spiegel te vermijden.

    2. Diafragma: je hebt voor f/36 gekozen, en da's een beetje van 't goede teveel aangezien de meeste lenzen terug onscherp(er) worden als je het diafragma teveel dichtknijpt. Meestal lukt het wel met f/9 tot f/16. Voor bloemen die zelf een geringe diepte hebben en gefotografeerd worden in een vlak dat ongeveer evenwijdig is met de camera kan je ook een veel groter diafragma (f/4 of zo) gebruiken om de achtergrond waziger te krijgen, maar da's met een orchidee meestal niet het geval.

    3. Flits: gebruik geen flits maar natuurlijk licht. Hierdoor zal de sluitertijd voor een correcte belichting natuurlijk omhoog gaan, maar da's geen probleem (zie punt 1). Bij flitsen (zeker rechtstreeks flitsen zoals je hier gedaan hebt) ontstaan er harde schaduwen. Zet de plant indien nodig op een plaats waar meer licht is, bijvoorbeeld voor een raam. Gebruik eventueel een wit blad papier of iets anders als reflector om de delen die te donker zouden zijn op te lichten. Als je kunstlicht zou gebruiken zal je bijna altijd de witbalans moeten aanpassen omdat anders één en ander te geel wordt.

    4. ISO: Gebruik altijd een zo laag mogelijke ISO. De sluitertijd zal ook hierdoor stijgen maar da's geen probleem (zie punt 1). Hoe hoger de ISO hoe meer ruis de foto zal bevatten.

    5. Compositie: da's natuurlijk een kwestie van smaak en nog steeds het moeilijkste, maar persoonlijk vind ik de door jou gekozen composities iets minder geslaagd, zeker bij de eerste. Wat mij hieraan stoort is dat de bloem er bijna volledig op staat, maar net niet. Verder vind ik het steeltje aan de linkse kant nogal storend. Een iets ander standpunt was wellicht beter geweest.

    6. Bewerking: ik denk dat je iets teveel verscherping toegepast hebt.

    7. Maak steeds een groot aantal opnamen, met verschillende composities en belichtingen (probeer ook eens bewust over- en onderbelichting) om er achteraf de beste uit te kunnen kiezen.


    Ik hoop dat ik je hiermee niet afgeschrikt heb, maar door veel te oefenen en te experimenteren kom je er vanzelf wel.

    Veel succes en post zeker je vorderingen.
    www.elwee.net

    Comment


    • #3
      Re: orchidee

      Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
      Jurgen,

      Best een verdienstelijke poging, maar als ik toch wat opmerkingen/tips mag geven?

      1. Sluitertijd: de sluitertijd is meestal niet belangrijk bij dit soort fotografie, gezien het feit dat het onderwerp héél lang onbeweeglijk kan zijn. Als de camera zelf ook niet beweegt (gebruik een tafel, rijstzak, statief, ...) leveren sluitertijden van meerdere seconden nog steeds scherpe foto's op. Tip: gebruik de zelfontspanner (timer) of een afstandsbediening om de trillingen die je veroorzaakt tijdens het afdrukken te vermijden. Gebruik ook de mirror-lockup functie als je camera die heeft (de Nikon D40 heeft die functie niet voor zover ik heb kunnen terugvinden) om de trillingen die veroorzaakt worden door het opklappen van de spiegel te vermijden.

      2. Diafragma: je hebt voor f/36 gekozen, en da's een beetje van 't goede teveel aangezien de meeste lenzen terug onscherp(er) worden als je het diafragma teveel dichtknijpt. Meestal lukt het wel met f/9 tot f/16. Voor bloemen die zelf een geringe diepte hebben en gefotografeerd worden in een vlak dat ongeveer evenwijdig is met de camera kan je ook een veel groter diafragma (f/4 of zo) gebruiken om de achtergrond waziger te krijgen, maar da's met een orchidee meestal niet het geval.

      3. Flits: gebruik geen flits maar natuurlijk licht. Hierdoor zal de sluitertijd voor een correcte belichting natuurlijk omhoog gaan, maar da's geen probleem (zie punt 1). Bij flitsen (zeker rechtstreeks flitsen zoals je hier gedaan hebt) ontstaan er harde schaduwen. Zet de plant indien nodig op een plaats waar meer licht is, bijvoorbeeld voor een raam. Gebruik eventueel een wit blad papier of iets anders als reflector om de delen die te donker zouden zijn op te lichten. Als je kunstlicht zou gebruiken zal je bijna altijd de witbalans moeten aanpassen omdat anders één en ander te geel wordt.

      4. ISO: Gebruik altijd een zo laag mogelijke ISO. De sluitertijd zal ook hierdoor stijgen maar da's geen probleem (zie punt 1). Hoe hoger de ISO hoe meer ruis de foto zal bevatten.

      5. Compositie: da's natuurlijk een kwestie van smaak en nog steeds het moeilijkste, maar persoonlijk vind ik de door jou gekozen composities iets minder geslaagd, zeker bij de eerste. Wat mij hieraan stoort is dat de bloem er bijna volledig op staat, maar net niet. Verder vind ik het steeltje aan de linkse kant nogal storend. Een iets ander standpunt was wellicht beter geweest.

      6. Bewerking: ik denk dat je iets teveel verscherping toegepast hebt.

      7. Maak steeds een groot aantal opnamen, met verschillende composities en belichtingen (probeer ook eens bewust over- en onderbelichting) om er achteraf de beste uit te kunnen kiezen.


      Ik hoop dat ik je hiermee niet afgeschrikt heb, maar door veel te oefenen en te experimenteren kom je er vanzelf wel.

      Veel succes en post zeker je vorderingen.
      Hartelijk dank voor het commentaar en de goede tips..zal er zeker gebruik van maken bij het verder oefenen.
      Nikon D7000, Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6 G DX VR, Nikkor AF-S DX Micro 40mm f/2.8G, sb900

      Comment


      • #4
        Re: orchidee

        Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
        Jurgen,

        Best een verdienstelijke poging, maar als ik toch wat opmerkingen/tips mag geven?

        1. Sluitertijd: de sluitertijd is meestal niet belangrijk bij dit soort fotografie, gezien het feit dat het onderwerp héél lang onbeweeglijk kan zijn. Als de camera zelf ook niet beweegt (gebruik een tafel, rijstzak, statief, ...) leveren sluitertijden van meerdere seconden nog steeds scherpe foto's op. Tip: gebruik de zelfontspanner (timer) of een afstandsbediening om de trillingen die je veroorzaakt tijdens het afdrukken te vermijden. Gebruik ook de mirror-lockup functie als je camera die heeft (de Nikon D40 heeft die functie niet voor zover ik heb kunnen terugvinden) om de trillingen die veroorzaakt worden door het opklappen van de spiegel te vermijden.

        2. Diafragma: je hebt voor f/36 gekozen, en da's een beetje van 't goede teveel aangezien de meeste lenzen terug onscherp(er) worden als je het diafragma teveel dichtknijpt. Meestal lukt het wel met f/9 tot f/16. Voor bloemen die zelf een geringe diepte hebben en gefotografeerd worden in een vlak dat ongeveer evenwijdig is met de camera kan je ook een veel groter diafragma (f/4 of zo) gebruiken om de achtergrond waziger te krijgen, maar da's met een orchidee meestal niet het geval.

        3. Flits: gebruik geen flits maar natuurlijk licht. Hierdoor zal de sluitertijd voor een correcte belichting natuurlijk omhoog gaan, maar da's geen probleem (zie punt 1). Bij flitsen (zeker rechtstreeks flitsen zoals je hier gedaan hebt) ontstaan er harde schaduwen. Zet de plant indien nodig op een plaats waar meer licht is, bijvoorbeeld voor een raam. Gebruik eventueel een wit blad papier of iets anders als reflector om de delen die te donker zouden zijn op te lichten. Als je kunstlicht zou gebruiken zal je bijna altijd de witbalans moeten aanpassen omdat anders één en ander te geel wordt.

        4. ISO: Gebruik altijd een zo laag mogelijke ISO. De sluitertijd zal ook hierdoor stijgen maar da's geen probleem (zie punt 1). Hoe hoger de ISO hoe meer ruis de foto zal bevatten.

        5. Compositie: da's natuurlijk een kwestie van smaak en nog steeds het moeilijkste, maar persoonlijk vind ik de door jou gekozen composities iets minder geslaagd, zeker bij de eerste. Wat mij hieraan stoort is dat de bloem er bijna volledig op staat, maar net niet. Verder vind ik het steeltje aan de linkse kant nogal storend. Een iets ander standpunt was wellicht beter geweest.

        6. Bewerking: ik denk dat je iets teveel verscherping toegepast hebt.

        7. Maak steeds een groot aantal opnamen, met verschillende composities en belichtingen (probeer ook eens bewust over- en onderbelichting) om er achteraf de beste uit te kunnen kiezen.


        Ik hoop dat ik je hiermee niet afgeschrikt heb, maar door veel te oefenen en te experimenteren kom je er vanzelf wel.

        Veel succes en post zeker je vorderingen.
        ik had het niet beter kunnen verwoorden

        Jakke
        Canon en glas
        www.jakke16.be

        Comment

        Working...
        X