Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste macro



    Een koolmeesje

    Ik heb iets meer licht toe gevoegd meer niet ik heb nog nooit eerder met spiegel reflex gewerkt , ik zelf vind de foto erg mooi

    t`jongen tis best moeilijk je moet veel lezen enz maar ik vind een mooi forum.

    ik werk met een sony a300 alfha + lens 200mm de afstand was 5 meter denk?

    verders moet ik alles nog leren.



    Groeten Gijsbertjan
    Last edited by Gijsbertjan; 26 december 2008, 06:13.
    Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

  • #2
    Re: Mijn eerste macro

    Hallo, welkom op BD

    Kun je misschien de foto zelf hier op het forum plaatsen? Niet enkel het linkje. Kijkt net even gemakkelijker.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste macro

      De koolmees staat er goed op, maar ik zou dit toch geen macro noemen, lijkt me eerder een sterke crop van een teleopname.

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste macro

        is meer een close-up dan een macro..verder is de pic oke hoor, alleen door het croppen heb je veel (beeld)kwaliteit in moeten leveren..

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste macro

          Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
          is meer een close-up dan een macro..verder is de pic oke hoor, alleen door het croppen heb je veel (beeld)kwaliteit in moeten leveren..
          Nu , wat is croppen? ik heb inderdaad met de lens sterk ingezoomd

          ik zit net te lezen hij stond op auto stand en voor macro moet hij op de tulp staan zach ik maar als beginner toch op de p?
          stand
          nou ik ga weer foto,s nemen nu zal ik er op letten je moet dingen ook eerst goed lezen he.
          Last edited by Gijsbertjan; 26 december 2008, 06:43.
          Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste macro

            Oorspronkelijk geplaatst door Gijsbertjan Bekijk bericht
            Nu , wat is croppen? ik heb inderdaad met de lens sterk ingezoomd

            ik zit net te lezen hij stond op auto stand en voor macro moet hij op de tulp staan zach ik maar als beginner toch op de p?
            stand
            nou ik ga weer foto,s nemen nu zal ik er op letten je moet dingen ook eerst goed lezen he.
            Croppen: een kleinere uitsnede maken uit je originele foto
            Macro opnamen gebeuren meestal op zeer korte afstand van je onderwerp, soms met de lens op enkele centimeter van je onderwerp, zodat je details krijgt van bvb een insect of bloem die beeldvullend is op de foto (zonder nabewerking zoals croppen).

            Veel plezier met fotograferen
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste macro

              toffe foto
              idd, goede aanpak ook als ik dit lees heb je de goede tips etc al goed tot je genomen ! goed begin!

              Mvg
              Canon EOS 450D (15/12/08)
              Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
              Statief : Velbon Sherpa 450R

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste macro

                Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                is meer een close-up dan een macro..verder is de pic oke hoor, alleen door het croppen heb je veel (beeld)kwaliteit in moeten leveren..
                Of de ISO staat enorm hoog ingesteld, maar hoe je het ook draait of keert, er is net iets teveel ruis aanwezig om van deze foto een mooie eerste verdienste te maken. En ja, het is een close-up zoals gezegd. Blijven oefenen en houd die ISO waarde onder controle.
                Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                Website : http://runaque.deviantart.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste macro

                  Goed is dat de foto scherp is. Het is eigenlijk helemaal geen macro opname. Kijk eens bij showcase macro, wat men met "macro" bedoelt. Macro opnames gebeuren meestal ook net iets dichter dan 5 meter van het onderwerp.
                  5 meter van de koolmees op 200mm... dan vermoed ik dat dit een stuk van een grote foto is. Met de instellingen van je camera is weinig mis, maar je hebt hem scherp gekregen vanwege de beeldstabilisator of statief. Op 200mm op een cropcamera is een sluitertijd van rond de 1/300ste vereist.
                  De foto is ietwat onderbelicht, maar de compositie is goed. Het ruis in de achtergrond komt tevoorschijn, vermoedelijk vanwege een combinatie van de ISO 400 en het niet juist belichten (te klein diafragma of te korte sluitertijd).
                  Mocht de foto in showaces of fotobeoordeling gestaan hebben, zou ik erbij meegeven dat de lichtinval bij deze foto niet helemaal goed is. Het is jammer dat het zwarte oog wegvalt in de zwarte pluimage eromtrent. Mooie vogelfoto's maak je 't best met het licht in de rug. Er komt dan meestal in de ogen een puntlichtje tevoorschijn, dat de ogen en het vogeltje , veel meer leven bijbrengt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste macro

                    Ik ben helemaal in de war geweest ik zie dat ik de bewerkte foto online heb sorry
                    dit is de goede


                    ik heb hem even bijgewerkt nu een crop dus
                    Last edited by Gijsbertjan; 26 december 2008, 17:15.
                    Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste macro

                      Je mag best een bewerkte foto online zetten, niets mis mee, maar zeg dan even wat je ermee gedaan hebt, en dat maakt het "beoordelend bekijken" net wat makkelijker.
                      M.a.w. ik meen juist gezien te hebben dat de foto onderbelicht is en dat dit, samen met de ISO 400, het ruis veroorzaakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste macro

                        oke weer wat geleerd, stukje bij beetje ga ik voor uit hoop ik
                        klopt dat zach ik ook , maar toen ik meer licht wou geven was natuurlijk het volgeltje weg zal je net hebben hij had zijn buit vast
                        Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste macro

                          ik zat even te spelen met de camara ik maakten deze nog even

                          ik heb deze wel gecropt wand ik had hem op 1 punt staan dus het gebied op 1 punt
                          Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste macro

                            bovenstaande foto is niet echt scherp te noemen.
                            Misschien moet je eens proberen manueel scherp te stellen. Voor een voorwerp als dit heb je toch alle tijd en zo zie je beter of het scherp genoeg is.
                            www.insidem.tk
                            student

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste macro

                              Einde deze kan weg

                              Groeten Gijsbertjan
                              Sony A300 alfha Tamron lens 200 mm

                              Comment

                              Working...
                              X