Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

    hallo , ik ben hier nieuw op het forum en heb me deze week een canon 450 d met 18-55mm en 80-200mm lens aangekocht . ik ben overgeschakeld naar spiegelreflex camera omdat ik graag foto's maak van modelbouw vliegers . omdat ik nog niks ken van bewegende beelden schieten post ik daarom een foto .

    ik heb hem mooi in beeld gekregen (wat anders moeilijk was met men vorige toestellen) maar van de kwaliteit ben ik helemaal niet tevreden . kunnen jullie mij tips geven wat ik verkeerd doe of hoe ik het best instel om mooie foto's te krijgen . moet wel zeggen dat het vandaag redelijk donker weertje was .




    alle comentaar is meer dan welkom .
    Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

  • #2
    Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

    Zet je autofocus op AI Servo, zo blijft de camera continu scherp stellen op het onderwerp als je de ontspanknop half indrukt. (zie ook je handleiding)
    Verder zorg je er voor dat je sluitertijd zo kort mogelijk is. Op die manier wordt de beweging bevroren. Tenzij je met een propellor-vliegtuigje te maken hebt, want dan wil je nog wat beweging in de rotor: probeer sluitertijd van 1/125ste.
    Dat zijn denk ik de belangrijkste dingen, zoniet dan wordt het wel aangevuld door de volgende persoon.
    My Flickr page!

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

      het gaat inderdaad om meestal propeller vliegtuigjes . ik zie hier meestal foto met daaronder de instellingen . waar kan ik dat vinden of moet je onthouden wat je toen hebt ingesteld om te foto te maken wat ik me moeilijk kan voorstellen .
      Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

        Dat is de zogenaamde Exif. Dit wordt opgeslagen in de foto zelf, en afhankelijk van jouw nabewerking al dan niet behouden.
        Afhankelijk van jouw besturingsysteem op de computer kan je deze info kopieren en plakken onder de foto. Als je ons dat laat weten helpen wij u verder.
        My Flickr page!

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

          als je de 'raw' files in de originele software van canon laad vind je alle info en kan je kiezen ook op te slaan als jpegs bv met behoud vd exif-gegevens .
          Je kan dan die gebruiken ook om te resizen of de bdsizer...vind de bcsizer sneller laden en werken .

          Mvg
          Canon EOS 450D (15/12/08)
          Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
          Statief : Velbon Sherpa 450R

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

            ik heb het gevonden deze is met deze instellingen getrokken
            f5.6 1/125ste iso 400 brandpunt afstand 80mm

            dus ik zat al goed met 1/125ste sluitertijd zoals men hier aanbeveelde
            Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

              hier nog eens een foto deze vind ik al beter maar zeker niet scherp genoeg f5.6 1/125ste iso-800
              brandpunt 200mm

              Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

                Bijvoorbeeld jouw gegevens waren :

                1/125"
                F5.6
                Shutter priority
                400
                2008-12-21 15:58:21
                ±0EV
                CenterWeightedAverage
                Flash fired, compulsory flash mode
                80mm
                sRGB
                Normal process
                Auto exposure
                Auto white balance
                Normal

                Voor wat betreft de foto :
                Onscherp : ik denk dat je de juiste lens hiervoor niet hebt, vooral dat het onderwerp naar jou toekomt. Probeer eventueel het vliegtuigje te fotograferen parallel aan jouw positie en niet als het op jou afkomt of wegvliegt. Hiervoor heb je een snellere AF lens nodig. Eventueel kleiner diafragma nemen met je huidige lens maar gezien je iso ...
                Heb ik het goed dat je met een flash deze foto hebt genomen ?
                Wat is dat zwart spul rechts boven ?
                Blijven oefenen is de boodschap. Met digitale apparatuur blijft zoiets betaalbaar

                Slu !

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

                  De motortjes van zo'n modelvliegtuigje draaien veel meer toeren dan die van een "full-size" sportvliegtuig, daarom mag de sluitertijd wel heel wat korter zijn dan 1/125sec.
                  Zelfs bij sportvliegtuigjes werk ik meestal al met een sluitertijd van 1/250-1320sec, en dan zit er nog voldoende beweging in de propeller.
                  Met een kortere sluitertijd zal het percentage bruikbare foto's ook heel wat hoger zijn.


                  Maar met dit weer zit je al aan iso800 als je een sluitertijd van 1/250sec wil, je zal dus moeten wachten op meer licht. Dit zijn de donkerste dagen van het jaar, zelfs als de zon schijnt geeft ze maar een klein deel van het licht dat je in de zomermaanden krijgt. Daardoor is het nu heel erg moeilijk om dat soort actiefoto's te maken.
                  De autofocus van je camera zal ook veel beter werken als er meer licht is, zeker met een niet zo lichtsterke lens.

                  Je hebt hier ook met de sluitertijdvoorkeuze gewerkt, er wat te weinig licht voor de gebruikte instellingen, en daarom zijn de foto's ook onderbelicht.
                  Als je een bepaalde sluitertijd kiest, dan moet je ook controleren of de iso hoog genoeg staat en dat de maximale diafragma-opening groot genoeg is om de foto juist te belichten.
                  In dit geval zal de diafragma-aanduiding in de zoeker geknipperd hebben, om aan te geven dat die waarde niet niet juist was (simpel omdat het diafragma niet verder open kon).
                  Je kan dus zien in de zoeker dat er iets niet juist is.
                  Last edited by Black B@ndit; 21 december 2008, 21:40.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

                    welke lens is dan bevoordbeeld aan te raden , want ben toch van plan elk weekend foto's te nemen .
                    de eerste foto was met flits ja gewoon om te zien of het beter zou zijn omdat het nogal donker begon te worden . dat zwarte spul is ook een vliegtuig hihihi maar veel verder weg
                    Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

                      het toerental ligt inderdaad veeeeeel hoger dan een fullsized plane . gemiddeld 30.000 toeren .
                      laat ons hopen op een zonnig dagje zodat we opnieuw een poging gaan wagen . in ieder geval bedankt ik jullie van harte voor de info .
                      Canon 450D + 18-55mm + 80-200mm+430ez flits

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste foto's modelbouw vliegen

                        Oorspronkelijk geplaatst door jona Bekijk bericht
                        het toerental ligt inderdaad veeeeeel hoger dan een fullsized plane . gemiddeld 30.000 toeren .
                        Ahaa dat wist ik niet! In ieder geval veel succes met het oefenen.
                        My Flickr page!

                        Comment

                        Working...
                        X