Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aan het water ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aan het water ...

    Hey iedereen!
    Vandaag een mindere dag gehad, of minder beginnersgeluk , het is maar zoals je het beziet...
    Ik vertrok richting kiewiet met de fiets, onderweg merk ik een hele vogelgroep op vliegend over het kanaal..ik volg...maar tot mijn grote spijt waren ze me telkens tesnel af . Dan maar verder kiewiet en bokrijk ingefietst tot bij de grote kweekvijvers van bokrijk. Tot mijn eigen verbazing zat het gewoon vol met eendjes! Maar natuurlijk , die beestjes gaan lopen met de eerste de beste geluiden of bewegingen die tedicht komen ..had ik het dus al verknald bij aankomst , mijn fiets neerkwakken was niet ideaal mijn gedacht! Uiteindelijk in mijn eigen wat gevloekt hoe stom ik wel nie kon zijn en ondertss zaten die eendjes dus veilig en wel knal in het midden vd vijver...net onbereikbaar voor mijn lensjes..dju heh!
    Maar hopend op toch beetje geluk , toch een uurtje op mijn plaats gebleven en gewacht tot ze wat dichterbij kwamen. Op de koop toe vergeet ik mijn focuspunten tegoei af te stellen : zeker 30 totaal mislukte foto's zonder ik wist waar het aan lag..mja ik verander die normaal niet , dus geen idee hoe ik het geflikt had. (weeral : Dju Heh! )
    Ach ja , maar goed dat jullie geen foto's hebben van mijn gesukkel vandaag! hahaha
    Ziehier dan zowaar toch enkele foto's die min of meer gelukt waren qua scherpte , maar compo's vind ikzelf niet zo veel infeite...had zoveel beter gekunnen had ik bv wat vroeger op pad getrokken . (pas om 16u30 vertrokken!)
    deze eerste is infeite met een zeer lichte panning..wilde eens proberen , dus heb eerst de eendjes enkele meters gevolgd met de zoeker en dan een moment gekozen om te trekken in beweging.

    Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
    Lens Focal Length: 250,00 mm (canon 55-250 IS mm)
    Shutter Speed: 1/6 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 200
    Compensation: EV 2/3
    Deze foto is wel beetje bijgewerkt op scherpte en kleursaturatie..voornamelijk omdat ik aan het werken was op het uiterste vd lens was dit nodig.
    Ook is deze volledig manueel ingezoomd en scherpgesteld..de autofocus wilde hem niet pakken precies , vond het vreemd?! (het was wel heeeel ver van mijn staanplaats af dusja)


    2de hetzelfde, had beter gekund, al had ik deze uit verveling getrokken en was feitelijk ferm aan het balen dat ik die eendjes zover had weggejaagd..spijtig :/
    ook deze compo is niet ideaal , mja ...het was dat of zwemmen met de eendjes!

    Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
    Lens Focal Length: 55,00 mm (canon 55-250 IS mm)
    Shutter Speed: 4/5 sec
    F-Number: F22,0
    ISO: 800
    Compensation: EV 2/3

    Een derde foto moet ik jullie helaas schuldig blijven , zoveel zijn er helaas mislukt...
    Het mocht dan mijn dagje wel niet geweest zijn, heb me toch lekker geamuseerd in de buitenlucht en vd natuur kunnen genieten met die zachte temperaturen.
    Tevens zoals je merkt wat zitten spelen met de sluitertijden etc en het is me duidelijk geworden hoe het feitelijk werkt..leerrijk is het tochtje dus wel geweest vandaag!
    Daarmee ook het posten vd 2de foto..die weerspiegeling is er gekomen met deze sluitertijd afstelling , met een 'normale' handgetrokken sluitertijd zag ik rimpels en nix blur in de weerspiegeling..heel groot verschil en dus toch een gelukt experiment vandaag.
    Wel heb ik hier 2 takken ve boom gebruikt als steun...was ne hele handige boom , spijtig dat ik hem niet kon opplooien !

    ps: volgend weekend terug nr de eendjes , maar heel vroeg 's morgens en met een geschut visserstentje...nu gaan ze me niet meer ontsnappen zulleuh !
    misschien wat tips inzake eendjes besluipen mag altijd!



    Mvg
    Last edited by looneycooney; 21 december 2008, 16:45.
    Canon EOS 450D (15/12/08)
    Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
    Statief : Velbon Sherpa 450R

  • #2
    Re: Aan het water ...

    ik mis hier toch echt scherpte hoor..

    Comment


    • #3
      Re: Aan het water ...

      Beide onscherp en de tweede is scheef. Leg de lat hoog genoeg voor jezelf, enkel zo zal je vooruitgang boeken.
      My Flickr page!

      Comment


      • #4
        Re: Aan het water ...

        hier beetje in geknipt:


        je hebt gelijk hoor , je moet die andere foto's maar eens zien ..herken je alles behalve eendjes op
        Feit is wel , die lens op zijn 250mm stand op die afstand kan gewoon ook niet veel beter meer uit de hand...was echt wel te veraf . Vond het al tegek dat ik een foto vond dat doenbaar was
        tnx voor de replies trouwens heh ! lat hoog leggen idd..maar toch ook een statiefje aanschaffen en wat meer tijd maken .

        Mvg
        Canon EOS 450D (15/12/08)
        Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
        Statief : Velbon Sherpa 450R

        Comment


        • #5
          Re: Aan het water ...

          Oorspronkelijk geplaatst door looneycooney Bekijk bericht
          hier beetje in geknipt:


          je hebt gelijk hoor , je moet die andere foto's maar eens zien ..herken je alles behalve eendjes op
          Feit is wel , die lens op zijn 250mm stand op die afstand kan gewoon ook niet veel beter meer uit de hand...was echt wel te veraf . Vond het al tegek dat ik een foto vond dat doenbaar was
          tnx voor de replies trouwens heh ! lat hoog leggen idd..maar toch ook een statiefje aanschaffen en wat meer tijd maken .

          Mvg
          op 1/6 op 250 mm uit de hand...dat red je gewoon niet.. statiefje, zoals je al zei, kopen dus..

          Comment


          • #6
            Re: Aan het water ...

            Misschien beter oveschakelen naar "schrijver" (een tweede stijn streuvels?) i.p.v. fotograaf????

            Nee jong verder proberen en 't komt wel in orde. Met tijd en boterhammen.
            perman
            canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

            Comment


            • #7
              Re: Aan het water ...

              Vroeger vertrekken, zodat je meer licht hebt.
              Juiste focuspunt gebruiken.
              Wachten tot de beestjes dicht genoeg komen om ze beter in beeld te krijgen.

              En dan komt het allemaal wel goed.


              Als de eenden niet stil blijven zitten, dan kom je er met een statief in deze donkere omstandigheden ook nog niet.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Aan het water ...

                Je gaat volledig de mist in met de instellingen van je camera.

                Eerste foto...
                Sluitertijd 1/6de : daar haal je op 250mm eigenlijk nog een behoorlijk resultaat, dankzij de IS. Zo'n foto kan uit de hand niet scherp zijn. Je ISOwaarde staat op 200... op 400 zit je aan een sluiterertijd van 1/12, 800 1/25, 1600 1/50ste. Dus als je persé die foto wou maken, hier zeker op ISO 1600 werken om een ietwat scherp beeld te hebben. M.a.w. 't is eigenlijk te donker op dat moment om deftige foto's te maken.
                Je diafragma staat daar waarschijnlijk volopen, wat wel goed is. De manuele scherpstelling is niet goed gelukt, en je scherpstelpunt zit vooraan op de foto, niet op de eendjes.

                Tweede foto ga je de mist in met uit de hand te fotograferen, zelfs met steun, wat hier een onscherp beeld oplevert. Dergelijke experimenten kunnen leuk zijn, maar doe ze vanaf statief en dan lukken ze meestal. Vanaf statief haal je in die omstandigheden sluitertijden van meerdere seconden bij een kleinere ISO-waarde, en komt het effect er nog beter uit. Nu heb je gewoon een onscherpe, scheve foto.

                Comment


                • #9
                  Re: Aan het water ...

                  hey FestinaLente !
                  Dank u voor de goede toelichting en goede info
                  Vandaag beetje laat om nog terug te gaan, maar ik ga nu dadelijk eens zien voor een statief , ik hoop dat ze op stock hebben wat ik zoek
                  Had feitelijk niet gedacht dat ik zo snel al een statiefje ging nodig hebben, maar het is ook niet leuk thuis te komen met een kaart vol foto's die scheef, blurry of gewoon dik mislukt zijn..dus volgende fotosessie is verbetering beloofd!

                  ps: heb ook al een goede tip gekregen waar er iets 'tammere' eendjes zitten die naar je toekomen ipv weg te vliegen Al is een echt natuurlijk gedrag wel het mooiste om zien natuurlijk.

                  Mvg
                  Canon EOS 450D (15/12/08)
                  Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                  Statief : Velbon Sherpa 450R

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aan het water ...

                    scheef is trouwens geen enkel probleem, trek je zo recht in Ps oid..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aan het water ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                      scheef is trouwens geen enkel probleem, trek je zo recht in Ps oid..
                      maar dan moet je weer een deel van je foto recht-croppen... altijd beter om vanuit de foto zelf je horizon zo recht mogelijk te zetten...

                      weet het, makkelijk gezegd en ik laat me soms ook wel vangen hierdoor hoor en dan kan je idd via PS rechtrekken...

                      denk dat alles over de foto's wel gezegd is ja maar ik twijfel er niet aan dat je niet bij de pakken blijft zitten
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aan het water ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                        maar dan moet je weer een deel van je foto recht-croppen... altijd beter om vanuit de foto zelf je horizon zo recht mogelijk te zetten...

                        weet het, makkelijk gezegd en ik laat me soms ook wel vangen hierdoor hoor en dan kan je idd via PS rechtrekken...

                        denk dat alles over de foto's wel gezegd is ja maar ik twijfel er niet aan dat je niet bij de pakken blijft zitten
                        beste is natuurlijk om direct je horizon recht te houden als je afdrukt..Alles komt goed...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aan het water ...

                          idd dat is een feit
                          Vandaag dan het statief gaan zoeken...spijtig genoeg geen balhoofden meer van manfrotto..heb dan wijselijk gekozen voor een tijdelijke en goedkopere oplossing .
                          Het is de Velbon sherpa 450R geworden..enige wat ik een nadeel vond wat dat er geen pasglaasje opzit, dus is beetje met natte vinger om hem waterpas te zetten.
                          (spijtig dat de 450D bv die grid-verdeling enkel in live-view weergeeft..was anders ook handig geweest)
                          Nuja het is al heel wat beter gegaan, wel weer later vertrokken en nog geen closeups . Wel heeft het statief duidelijk geholpen ! (komt nieuw eendjes topic!)

                          Mvg
                          Canon EOS 450D (15/12/08)
                          Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                          Statief : Velbon Sherpa 450R

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aan het water ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door looneycooney Bekijk bericht
                            ps: heb ook al een goede tip gekregen waar er iets 'tammere' eendjes zitten die naar je toekomen ipv weg te vliegen Al is een echt natuurlijk gedrag wel het mooiste om zien natuurlijk.

                            Mvg
                            heb hier (Veurne) onlangs ook eendjes getrokken langs de vaart... deze kwamen direct op mij af (omdat ze wsl regelmatig gevoerd worden), en bleven op hun gemak wat ronddobberen (en toch natuurlijk gedrag vertonen)... das eigenlijk het beste om te leren zo'n beestjes fotograferen: spelen met je instellingen bij een beestje dat nie sterk van plaats verandert... mijn foto's lukken nu ook al beter dan in het begin
                            mss dus best eerst proberen op een plaats waar die beestjes aan ons gewend zijn
                            Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
                            by elien_photography, on Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aan het water ...

                              idd dat is wel , ik ga het zeker eens proberen voor de closeups
                              enige wat me opviel is dat die wildere eendjes sneller de lucht verkiezen , spijtig wel dat ik hier nog geen gelukte shot van heb. Hierdoor veel kans om vertrek en landing mee te maken, mja nie simpel om op tijd te zijn , dat wel.
                              De tammere beestjes hier in kiewiet doen het ook wel , maar toch in merkbaar mindere maten.

                              Mvg
                              Canon EOS 450D (15/12/08)
                              Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                              Statief : Velbon Sherpa 450R

                              Comment

                              Working...
                              X