Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

chromatische aberratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: chromatische aberratie

    Voor mij is een natuurlijk perspectief het perspectief dat het beeld dat mijn ogen samen met mijn hersenen tonen zo dicht mogelijk benadert.
    Als ik recht vooruit naar de horizon kijk, zie ik de verticale lijnen in mijn blikveld niet hellen, als ik dat op een foto wel zie
    is dat voor mij een minder natuurlijk perspectief, hoewel ik besef dat in beide gevallen sprake is van een interpretatie van
    de werkelijkheid die afwijkt van “de werkelijkheid” zelf.

    Wat ik zeker weet, is dat de halletoren niet zo schuin staat zoals op de foto.
    Ze staat immers in werkelijkheid een beetje schuin. De hellingshoek heb ik immers een 25
    jaren geleden nog zelf opgemeten.

    Zo is voor mij een natuurlijk perspectief bijvoorbeeld het feit dat twee op een afstand van elkaar staande verticale masten,
    naar boven toe, naar elkaar toe schijnen te lopen; wat in werkelijkheid natuurlijk gezichtsbedrog is.

    Dit principe kenden de oude Grieken reeds. Het partenon heeft een facade die bovenaan breder is
    dan onderaan om die visueel schijnbare samenloop op te heffen. Toegepast door Phidias;
    vanwaar het getal phi........ en verder de gulden snede.

    Tenslotte, wanneer de informatie die onze ogen ( lenzen ) waarnemen gecorrigeerd worden door onze hersenen,
    dan kunnen we toch spreken van de correctie van een lensfout. Die schuinhellende halletoren op de eerste foto is
    toch wel degelijk een lensfout ( de werkelijkheid wordt door het objectief toch vervormd. Dus..........

    Allée ik denk dat er in deze discussie ook sprake is van spraakverwarring of...... spraakvervorming
    Last edited by dyafani; 11 december 2008, 19:52.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #17
      Re: chromatische aberratie

      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      Voor mij is een natuurlijk perspectief het perspectief dat het beeld dat mijn ogen samen met mijn hersenen tonen zo dicht mogelijk benadert.
      Als ik recht vooruit naar de horizon kijk, zie ik de verticale lijnen in mijn blikveld niet hellen, als ik dat op een foto wel zie
      is dat voor mij een minder natuurlijk perspectief, hoewel ik besef dat in beide gevallen sprake is van een interpretatie van
      de werkelijkheid die afwijkt van “de werkelijkheid” zelf.
      Maar jouw ogen zijn geen groothoeklens. Zoals SO2 en Control-Z al aangeven is daar het zichtbare effect groter. Als je op een treinspoor gaat staan verbaast het je toch ook niet dat de rails aan de horizon lijken samen te komen? Dat is niet anders dan wat je bij vertikale lijnen ook hebt. Zou je de rails van boven bekijken dan lopen ze wel parallel.

      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      wat in werkelijkheid natuurlijk gezichtsbedrog is.
      Af en toe kom je hier pareltjes van uitspraken tegen. Iets is in werkelijkheid gezichtsbedrog. Mooi gevonden...

      Comment


      • #18
        Re: chromatische aberratie

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Maar jouw ogen zijn geen groothoeklens. Zoals SO2 en Control-Z al aangeven is daar het zichtbare effect groter.
        Inderdaad. Dit ontken ik ook niet.

        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Als je op een treinspoor gaat staan verbaast het je toch ook niet dat de rails aan de horizon lijken samen te komen? Dat is niet anders dan wat je bij vertikale lijnen ook hebt. Zou je de rails van boven bekijken dan lopen ze wel parallel
        Dit is het puur natuurlijk verschijnsel wat men perspectivische vertekening noemt.
        Heeft dus niets met de aard van de lenzen te maken.

        Echter, de informatie van onze ogen ( +/- standaardlenzen ) wordt door onze hersenen
        ook nog gecorrigeerd. Over welke correctie het hier gaat en in welke mate, daar zou ik
        wel iets méér over willen weten! Dit zou wat opheldering kunnen brengen in deze discussie.
        @ Leonidas: voelt u zich geroepen?
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #19
          Re: chromatische aberratie

          Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
          Dit is het puur natuurlijk verschijnsel wat men perspectivische vertekening noemt.
          Heeft dus niets met de aard van de lenzen te maken.
          Net zoveel of zo weinig als bij de foto in #1.

          Comment


          • #20
            Re: chromatische aberratie

            MIJN STAD BRUGGE

            Comment

            Working...
            X