Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kijkspleet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kijkspleet

Belichtingstijd 1/640
    Diafragmastop 11.0
    Iso 400

Door de kijkspleet genomen van een vogelbespiedershut.

Re: Kijkspleet

Een paar opmerkingen :

- horizon staat scheef zodat het lijkt dat het water rechts uit beeld loopt. Het perspectief accentueert dat nog 'ns
    - algemene scherpteondiepte van de omgeving. Je schiet dus je doel voorbij omdat je het gevoel wil geven aan de kijker dat hij in de hut zit. Het tablet is wèl scherp wat me doet vermoeden, gezien je diafragma, je gekozen hebt voor de verkeerde scherptestelmodus (algemeen, center, spot ...)
    - kleuren zijn wat flets maar daar kan het weer voor iets tussen zitten. Aanpassen misschien in fotobewerkingsprogramma ?
    - schaduw is compleet dichtgelopen en is tè overheersend in dit geval

On the plus : originele positie. Lijkt me een toffe plek

Blijven oefenen, Rome is ook niet op één dag gebouwd

Ik hoop dat je wat hebt aan 't bovenstaande.

Slu !

Tjerri

Comment

Nog even rechtzetten, en je hebt een mooi doorkijkje. Ik denk dat er qua scherpte en scherpstelling eigenlijk geen probleem is.

Comment

mooie natuurlijke kleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Een paar opmerkingen :

- horizon staat scheef zodat het lijkt dat het water rechts uit beeld loopt. Het perspectief accentueert dat nog 'ns
          - algemene scherpteondiepte van de omgeving. Je schiet dus je doel voorbij omdat je het gevoel wil geven aan de kijker dat hij in de hut zit. Het tablet is wèl scherp wat me doet vermoeden, gezien je diafragma, je gekozen hebt voor de verkeerde scherptestelmodus (algemeen, center, spot ...)
          - kleuren zijn wat flets maar daar kan het weer voor iets tussen zitten. Aanpassen misschien in fotobewerkingsprogramma ?
          - schaduw is compleet dichtgelopen en is tè overheersend in dit geval

On the plus : originele positie. Lijkt me een toffe plek

Blijven oefenen, Rome is ook niet op één dag gebouwd

Ik hoop dat je wat hebt aan 't bovenstaande.

Slu !

Tjerri
          Het water loopt daar echt de hoek om, het neemt een flauwe bocht. Maar ik heb de camera ook iets scheef. Omdat ik niet weet hoeveel de hoek van de bocht precies is heb ik de lijn aan de rechterkant van de kijkspleet aangehouden als verticaal referentiepunt. En die was recht ten opzichte van de foto. Vandaar de scheve horizon. Ik zal hem eens rechttrekken met de horizon als referentiepunt maar dan staat hoogstwaarschijnlijk de lijn van de hut weer scheef.

En de scherpstelmodus vind ik altijd moeilijk in dit soort gevallen. Meestal heb ik hem gewoon op center staan om te voorkomen dat de camera bepaald waarop er scherp gesteld wordt. Wat zou jij me in dit geval aanraden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisA Bekijk bericht
            Omdat ik niet weet hoeveel de hoek van de bocht precies is heb ik de lijn aan de rechterkant van de kijkspleet aangehouden als verticaal referentiepunt. En die was recht ten opzichte van de foto. Vandaar de scheve horizon. Ik zal hem eens rechttrekken met de horizon als referentiepunt maar dan staat hoogstwaarschijnlijk de lijn van de hut weer scheef.
            Dat de lijn van de hut niet recht staat, is helemaal niet erg. Onthoudt als vaste regel, dat als er water op de foto staat, je best kan rechtzetten op de waterlijn. Als je spiegelingen in je foto hebt, in het water, de spiegelingen boven elkaar zetten.

En de scherpstelmodus vind ik altijd moeilijk in dit soort gevallen. Meestal heb ik hem gewoon op center staan om te voorkomen dat de camera bepaald waarop er scherp gesteld wordt. Wat zou jij me in dit geval aanraden?
            De scherpstelmodus maakt niet uit. Mijn camera staat altijd op enkelveldscherpstelling. Waar je het scherpstelpunt neemt is wel belangrijk. Ik denk dat dat hier niet slecht gekozen is. Mocht je nu scherp gesteld hebben op de planken, dan zou je zelfs met diafragma F11 een wazige achtergrond gehad hebben. Nu zit de onscherpte op de plank. Hoe dichter je bij het onderwerp gaat waarop je scherpstelt, hoe minder scherptediepte je gaat krijgen. In deze foto zou ik bijvoorbeeld kiezen voor de bosjes aan de overkant links. Daarna kan je nog altijd herkadreren.
            Last edited by FestinaLente; 9 november 2008, 11:18.

Comment

Ik heb hem nu rechtgetrokken op de horizon aangezien ik heel weinig weesspiegeling op het water heb. Ik vind het jammer dat een groot gedeelte van het eilandje aan de linkerkant nu mist. Het valt me trouwens op dat de rechterkant van de kijkspleet nog steeds recht is ten opzichte van de foto.

Comment

Dit is een foto waarbij ik de camera helemaal door de spleet heb gestoken. Ik vind hem zelf minder charmant omdat je bij de eerste foto gelijk ziet waar hij is gemaakt terwijl het bij de tweede foto enkel maar een landschapsfoto van een waterpartij is.

Comment

De rechtgetrokken foto is ineens al een stuk beter vind ik!
                  De laatste vind ik zelf niet echt zo super
                  ~ Visit my Blog ~
                  ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WouterVdV Bekijk bericht
                    De rechtgetrokken foto is ineens al een stuk beter vind ik!
                    De laatste vind ik zelf niet echt zo super
                    Hier sluit ik me bij aan.

Tjerri

Comment

Uitproberen zou ik zeggen. Het kost je niets in het digitale tijdperk.
                      Ik zou hem op gewogen middelpunt zetten maar dat is dan mijn cam.

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                        Uitproberen zou ik zeggen. Het kost je niets in het digitale tijdperk.
                        Ik zou hem op gewogen middelpunt zetten maar dat is dan mijn cam.

Tjerri
                        Heb je 't hier over scherpstelmodus of over lichtmeting ?

Wat scherpstelmodus betreft, ken ik alleen spotscherpstelling, dynamische scherpstelling en meerveldsscherpstelling. Wat lichtmeting betreft, heb je spotlichtmeting, centrumgerichte lichtmeting en matrix of algehele michtmeting, althans bij Nikon. Het zal bij Canon wel een andere naam hebben, maar "gewogen middelpunt", lijkt me eerder iets met lichtmeting te maken te hebben. Ik kan me vergissen, maar zo leer ik ook nog wat bij .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Heb je 't hier over scherpstelmodus of over lichtmeting ?

Wat scherpstelmodus betreft, ken ik alleen spotscherpstelling, dynamische scherpstelling en meerveldsscherpstelling. Wat lichtmeting betreft, heb je spotlichtmeting, centrumgerichte lichtmeting en matrix of algehele michtmeting, althans bij Nikon. Het zal bij Canon wel een andere naam hebben, maar "gewogen middelpunt", lijkt me eerder iets met lichtmeting te maken te hebben. Ik kan me vergissen, maar zo leer ik ook nog wat bij .
                          scherpstelmodus / meerveldsscherpstelling

Ge zou denken dat ik op het uur dat ik dat postte wakker was ... not !
                          Bij deze is dat ook opgelost. Het technische dan toch

Tjerri

Comment

Working...
                          X