Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerst foto's op BD...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerst foto's op BD...

Hey!

Ik ben Philippe en ben compleet nieuw op dit forum.
    De laatste maanden ben ik erg veel bezig met fotografie. Ik heb hier echt een zalige hobby in gevonden. Ik heb het geluk gehad enkele maanden geleden heel goedkoop een Canon Eos 300d te kunnen kopen. Niet lang erna heb ik er de 'plastic fantastic' 50mm 1,8 ook bii gekocht. Vrienden en familie vinden natuurlijk de meeste dingen die ik fotografeer allemaal best mooi... (daar zijn vrienden nu eenmaal voor)
    Van jullie zou ik graag échte commentaar willen krijgen, zodat ik kan leren uit mijn fouten.
    Om te beginnen: 3 portretjes...
    Bedankt alvast voor de (opbouwende) kritieken!

Groetjes,

Philippe
    Zowat vanalles: http://www.flickr.com/photos/philflash/
    Concerten en voorstellingen: http://musicslides.wordpress.com/

Re: Eerst foto's op BD...

hoi,

Welkom op BD.
    3 leuke shots heb je voor je eerste post.
    Foto 1: goed van scherpte maar vind het onderwerp niet zo interessant en beetje storende achtergond. Ook zijn de pull en broodjes beetje overbelicht. Leuke foto maar niet zo interessant.

Foto 2: Mooi scherp, is een portret maar ben niet zo voor die 'recht voor je uit staren' compo. Leuke omzetting

Foto 3: Goede compo. Leuke portret foto zonder dat er geposseerd wordt, ligt in de lijn van straatfotografie. Enig minpuntje is dat het gezicht (vnl het oor) niet volledig scherp is, kan ook miskijken.

Drie leuke binnenkomers, die tonen dat je de technische kant al goed onder de knie hebt. Doe zo voort.

Grtz
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Hey!

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je wel gelijk hebt wat dat oor betreft. Ik had toen mijn 50mm 1,8 nog maar net en het is toch wel even wennen met zo'n lichtsterke lens. Niet altijd makkelijk om alles er altijd scherp op te krijgen.
      Wat de eerste foto betreft, de trui en de broodjes zijn inderdaad wat overbelicht. Persoonlijk vind ik de achtergrond niet echt storend. Ik heb deze foto getrokken bij de opening van het vernieuwde Falconplein in Antwerpen. Ik vond dat deze foto het meest van al die gezellige, ongedwongen sfeer van die dag en de buurt vastlegde. Maar ik ben alleszins heel erg blij met je positieve opbouwende kritiek!

Groetjes

Comment

Mmm, 136 keer bekeken en slecht één beoordeling. Ik had mss toch ietsje meer verwacht!
        Komaan mensen, ik ben nieuw hier dus alle opbouwende kritiek, verbeteringen en aanmoedigingen zijn welkom. Ik vind deze foto's best ok, maar ik heb ze dan ook al zoveel gezien en ik kan toch niet meer zo kritisch naar mijn eigen foto's kijken hoor!

Comment

@PhilJ: om grof te zegge, je hebt er al één gehad je mag al tevreden zijn.

Het is de laatste weken mijn ergernis dat er weinig reactie is in beoordeling en beginnershoek, meeste gaan direct naar showcase of andere topics (algemeen, chitchat, ...)
          Ik vond in BD een site met hulp en tips, maar dat beeld is al tijdje volledig weg en omgedraaid, en vind dat heel jammer.
          Ik hoop dat de mentaliteit toch weer veranderd en er terug reacties en tips komen (zowel van beginner voor beginners als van gevorderden voor beginners). Momenteel heb ik het gevoel dat alles in groepjes is verdeeld en dat beginners deels aan hun lot worden overgelaten. Hopelijk denk ik verkeerd en kunnen anderen dit duidelijk maken. Zoniet vrees ik dat BD een zinkend ship is. (sorry dat ik het zo uitdruk, maar zo voel ik het)

Grtz
          'Keep on Clicking'
          Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

1) het uitgebrande wit op de achtergrond is jammer , de zwarte partij achter het onderwerp en het uitgebrande witte doen de aandacht nogal afleiden van het onderwerp...

2) je mist een stukje hoofd bovenaan, verder haarscherp en goed contrast, een beetje spijtige donkere rand bovenaan en links op de achtergrond

3) f/1.8 is zeer beperkt, en hier precies een beetje te beperkt... een klein beetje extra scherpte-diepte zou geen kwaam kunnen denk ik.
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

@ Rocky: Ik was al heel erg tevreden met je comment hoor. Die is er enorm snel gekomen en was zeer mooi onderbouwd. Wat de mentaliteit op BD betreft, daar kan ik nog geen mening over geven. Ik hoop alleszins dat mijn foto's (en die van anderen) de nodige aandacht krijgen, zodat ik door alle tips de foto's naar een "hoger niveau" kan tillen.

@ RikH: Bedankt voor de comment! Je hebt 100% gelijk wat de eerste foto betreft. Het was me nog nooit eerder opgevallen omdat ik het niet zo kritisch had bekeken. Maar het stoort en leidt idd af van eht onderwerp. Toevallig een tip hoe ik dit in het vervolg kan vermijden?
              Met de commentaren op de andere foto's ben ik al direct geholpen. Hier zal ik in het vervolg beter op letten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilJ Bekijk bericht
                @ RikH: Bedankt voor de comment! Je hebt 100% gelijk wat de eerste foto betreft. Het was me nog nooit eerder opgevallen omdat ik het niet zo kritisch had bekeken. Maar het stoort en leidt idd af van eht onderwerp. Toevallig een tip hoe ik dit in het vervolg kan vermijden?
                Met de commentaren op de andere foto's ben ik al direct geholpen. Hier zal ik in het vervolg beter op letten.
                Het meeste komt neer op perfectioneren van compositie (kadrage), bij de eerste zou je je camera in een andere richting tov de zon moeten houden, of zorgen dat er geen felbelichte witte muur aanwezig is...maar het onderwerp laat dit natuurlijk niet altijd toe...
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
                  @PhilJ: om grof te zegge, je hebt er al één gehad je mag al tevreden zijn.

Het is de laatste weken mijn ergernis dat er weinig reactie is in beoordeling en beginnershoek, meeste gaan direct naar showcase of andere topics (algemeen, chitchat, ...)
                  Ik vond in BD een site met hulp en tips, maar dat beeld is al tijdje volledig weg en omgedraaid, en vind dat heel jammer.
                  Ik hoop dat de mentaliteit toch weer veranderd en er terug reacties en tips komen (zowel van beginner voor beginners als van gevorderden voor beginners). Momenteel heb ik het gevoel dat alles in groepjes is verdeeld en dat beginners deels aan hun lot worden overgelaten. Hopelijk denk ik verkeerd en kunnen anderen dit duidelijk maken. Zoniet vrees ik dat BD een zinkend ship is. (sorry dat ik het zo uitdruk, maar zo voel ik het)

Grtz

ik volg, showcase is een beperkt clubje aan het worden waar ze mekaar ophemelen dat het een lieve lust is en beginnershoek en fotobeoordeling krijgt veel te weinig aandacht, je mag blij zijn als er al niet met u gespot wordt!!

mvg Wilfried

ik vind 2 de beste, goeie zw/w
                  mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

@Frie01: Merci voor de comment!

Comment

Ik ben ook nog maar een beginner maar voor mij draagt foto 3 de voorkeur weg.

Het mooie eraan vind ik het ongedwongene.
                      Het oor is misschien wat aan de onscherpe kant, zoals al eerder gemeld maar het onderwerp krijgt de nodige aandacht tov de achtergrond, die is zacht genoeg.
                      Enkel misschien de uitgebrande vlek achter het eind van de sigaret (een venster waarschijnlijk).

Keep it up!
                      Canon 7D - Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM - Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro - Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS - Sigma 100-500mm - Metz Mecablitz 48 - Cactus flash triggers - filters - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
                        Niet veralgemenen a.u.b. Men moet ook beseffen dat de mensen die hier zitten dit allemaal in hun vrije tijd doen. Soms hebben mensen veel tijd, soms weinig. Ik heb maanden in de beginnershoek getoefd, en maanden geen showcaseplaat meer bekeken. Toen ik gisteren nog eens terug ging kijken, verschoot ik van het geringe niveauverschil.
                        Een goeie foto maken is helemaal niet moeilijk. Neem nu die eerste van deze reeks. OK, de lucht is wat uitgebrand, maar als zwart/wit vind ik hem heel geslaagd. Het is een foto met uitstraling... een man die plezier heef tin wat hij doet, en dat is de anderen plezieren met lekkers. De omgeving hoort er bij, de man is duidelijk het onderwerp, afgetekend door de scherpte die op hem valt.

De tweede foto vind ik het zwakke broertje uit de reeks... een snap, maar niet meer dan dat.

De derde is dan weer een cultuurplaat... tof dat je net dat oog nog door de bril ziet, tof dat je deze jongeman ziet genieten van zijn sigaretje, m.a.w. een mooi moment, goed vastgelegd. Weinig storende elementen in de foto. Goed gemaakt wat mij betreft.

Je maakt hier twee foto's die mij aanspreken, die mij zelfs veel meer aanspreken dan de Barbies in showcase. Veel "barbiefotografen" zullen er niet in slagen dit soort foto's te maken, omdat ze er de moeite niet voor nemen. Dit is straatfotografie, de genietbare momenten van het leven vastleggen. Zeker verder doen, en laat ons meegenieten.

Comment

@FestinaLente: hartelijk bedankt voor je commentaar! Ik ben heel erg tevreden dat je mijn foto's goed vind. Ik ben maar een beginner met "beginnersmateriaal" maar ik probeer er het beste van te maken. De perfectie zal ik nooit benaderen, zelfs niet al zou ik het echt kunnen. Ik ben namelijk ook geen fan van de "barbiefotografie". Voor reclametoepassingen is dit natuurlijk wel ok, maar ik zou er geen kick in kunnen vinden om dat soort beelden vast te leggen.
                          Ik blijf mijn best doen om de genietbare (en minder genietbare) momenten van het leven vast te leggen. Alsook natuur en stad, want ik moet nog veel leren!
                          Hopelijk blijf je meegenieten.

PhilJ

Comment

Working...
                          X