Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste foto's

    Hierbij wil ik eens even mijn eerste ervaring met een DSLR voorleggen;



    Picture EXIF
    Make: NIKON CORPORATION
    Model: NIKON D300
    Shutter Speed: 1/320 second
    F Number: F/9.0
    Focal Length: 18 mm
    ISO Speed: 800




    Picture EXIF
    Make: NIKON CORPORATION
    Model: NIKON D300
    Shutter Speed: 1/60 second
    F Number: F/5.6
    Focal Length: 105 mm
    ISO Speed: 800

    Comment;

    Bij de eerste foto gaf een collega commentaar van dat ik hem op ISO 800 had gezet, denk ik die verkeerd is? Nochtans stond de camera bij de eerste foto op [P] de automatische settings.
    De 2de foto is [M] als macro genomen als ik mij nog goed herinner.

    Alvast bedankt!
    [ Nikon D300 | AF-S Nikkor 18-135mm | 4Gb Sandisk CD Extreme IV ]
    [ Sony TZ31MN | 64Gb Samsung SSD ]

  • #2
    Re: Mijn eerste foto's

    hallo, ik ben ook maar een beginner maar in je eerste foto moet je eens naar je witbalans kijken .
    de foto komt heel geel over .
    en probeer eens om uw foto's met een lagere iso te nemen zoals uw collega zei.
    mvg bert
    Nikon D90 zak met glas en sb600 flitser.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste foto's

      Hoi, wanneer je in stand auto werkt gaat de camera automatisch beslissen en dit is niet altijd goed. Qua witbalans waarden is de automatische instelling op mijn D80 zelfs beperkt, handmatig heb ik een groter bereik. Dat is misschien de reden dat de foto ook wat gelig lijkt? De kleurtemperatuur of witbalans waarde zou hier beter lager zijn (als ik het mij goed herinner ) of je gebruikt een instelling zoals zonlicht bv..

      Verder zou ik idd de iso verlagen, in de exif zie ik f9 en 1/320 sec. Dit wil zeggen dat je zelfs met een relatief klein diafragma toch nog een vrij snelle sluitertijd hebt. En dat komt omdat je iso 800 gebruikt wat een snelle "film" is (analoog). Wanneer je iso 200 zou gebruiken kan je nog steeds je f9 gebruiken of een groter bv f3.5 ofzo en dan zou je sluitertijd wel langer kunnen worden (tragere film) maar ik denk toch nog kort genoeg om een scherpe foto te maken.

      Kortom hoge iso waarden = ruis in de opname en deze "film" legt sneller een opname vast dus goed te gebruiken in donkere omstandigheden of wanneer je ruis wil.
      Bij een trage film dus iso 100 tot 400 krijg je langere sluitertijden maar met een groter diafragma dan f9 krijg je weer meer licht en zo verkort de sluitertijd weer wat.

      Nog een kleine opmerking die ik zag ma mss niet terecht gaat zijn, brandpunt afstand 18mm en je zit vlakbij.. dit geeft enige vervorming. Dat zit je aan de niet rechte lijnen van tafel en paal in de eerste foto.
      In de tweede foto heb je een veel groter brandpunt en die is niet vervormd.
      Beter is dus een groter brandpunt te nemen en iets verder te gaan staan. De beeldhoek zal dan wel wat verkleinen dus minder omgeving op de eerste foto.

      Zo ik hoop dat je er wat aan hebt
      Last edited by Detlef; 15 oktober 2008, 20:44.
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment

      Working...
      X