Akkoord, maar ik heb hiermee een beetje de persoonlijkheid van de persoon er willen mee accentueren, natuurlijk iemand die de persoon niet kent heeft er geen boodschap aan. Akkoord dus met de beoordeling ! En de scherpte ? Is die behoorlijk ?
Dit is een typische platgeflitste foto. Geen schaduwwerking doet elke foto naar de vaantjes.
Probeer te bouncen tegen een muur of plafond zodat het licht niet recht van voren komt en zorg voor een goede menging van het omgevingslicht door sluitertijd en ISO-waarde perfect te kiezen
zodat je een perfecte verhouding krijgt. Het kan dan zijn dat je een lange sluitertijd moet instellen om de achtergrond goed te belichten, maar i.v.m. bewegingsonscherpte van het onderwerp zal dit geen probleem opleveren omdat het flitslicht de beweging van het onderwerp
"bevriest". Als je dan de kleurtemperatuur van het flitslicht nog wil aanpassen aan deze van de
achtergrondverlichting zul je de flits moeten voorzien van een kleurengel, maar dit is voor de gevorderde strobist "freak". Je kan al een scherpe foto nemen, dat is zeker. Probeer je nu toe te spitsen op compositie en belichting en je zal van diezelfde snapshot foto een artistieke foto maken .
Dit is een typische platgeflitste foto. Geen schaduwwerking doet elke foto naar de vaantjes.
Probeer te bouncen tegen een muur of plafond zodat het licht niet recht van voren komt en zorg voor een goede menging van het omgevingslicht door sluitertijd en ISO-waarde perfect te kiezen
zodat je een perfecte verhouding krijgt. Het kan dan zijn dat je een lange sluitertijd moet instellen om de achtergrond goed te belichten, maar i.v.m. bewegingsonscherpte van het onderwerp zal dit geen probleem opleveren omdat het flitslicht de beweging van het onderwerp
"bevriest". Als je dan de kleurtemperatuur van het flitslicht nog wil aanpassen aan deze van de
achtergrondverlichting zul je de flits moeten voorzien van een kleurengel, maar dit is voor de gevorderde strobist "freak". Je kan al een scherpe foto nemen, dat is zeker. Probeer je nu toe te spitsen op compositie en belichting en je zal van diezelfde snapshot foto een artistieke foto maken .
Bouncen is inderdaad aangewezen. Het bouncen tegen een muur heeft mij echter nog maar zelden goede resultaten gegeven. Daar moet je al een bijna perfecte situatie voor hebben. Bouncen tegen het plafond levert m.i. ook zelden een goede "schaduwwerking" op. Het enige voordeel daarvan is dat je meestal verlost bent van achtergrondschaduwen. Bouncen tegen het plafond kan ook alleen maar in bepaalde omstandigheden, en ik heb er het raden naar wat ze hier waren.
Ik heb er eveneens het raden naar op welke ISO-waarde deze foto gemaakt is, maar hij is gemaakt met een 100mm-lens, dus vanop enige afstand, en dat maakt het licht van een flash gerichter en harder. Ik vermoed, gezien het licht dat doorgelaten is, en het diafragma F7,1 dat er hier met een aanzienlijke ISO-waarde gewerkt is.
Velen posten hier foto's met een nabewerking. Deze maakt het m.i. vaak onmogelijk om te zien wat er juist is gebeurd. Ik heb er geen moeite mee dat mensen experimenteren met bewerkingen, maar het maakt het m.i. moeilijker een foto te beoordelen.
Foto genomen met :
Brandpuntsafstand 100 mm
Diafragma : 7.1
Sluitertijd 1/60
Gevoeligheid : 1 LW boven 1600 (dat zou dan ISO 1600 zijn, maar wat betekent 1 LW ?
Foto genomen met :
Brandpuntsafstand 100 mm
Diafragma : 7.1
Sluitertijd 1/60
Gevoeligheid : 1 LW boven 1600 (dat zou dan ISO 1600 zijn, maar wat betekent 1 LW ?
"LICHTWAARDE" of "STOP". D.w.z. dat je toestel op ISO 3200 stond, als ik het goed begrijp.
De lichtsterkte van de interne of een externe flash kan je op drie manieren beïnvloeden vanuit de camera...
- veranderen van sluitertijd
- veranderen van diafragma
- veranderen van ISO-waarde
Hoe langer je sluitertijd, hoe groter je diafragma (kleiner het getal), hoe hoger de ISO-waarde, hoe minder de flash moet werken, hoe meer omgevingslicht je toelaat, en hoe zachter het flitslicht meestal gaat zijn omdat de flash minder moet doen.
Er zijn een paar "beperkingen" :
1. De meeste hedendaagse toestellen, ook de D60, vertonen ruis boven ISO400. Dus kan je de ISO-waarde beter beperken tot 400.
2. De meeste lenzen hebben een variërend diafragma, waarbij je ietwat uitgezoomd niet onder de F5,6 kan.
3. De sluitertijd voor flitsen is op sommige toestellen vastgelegd op 1/60ste of 1/30ste, bij andere kan je het beïnvloeden tussen 1/200ste tot 30 seconden.
Als je gaat bouncen, via een plafond bijvoorbeeld, dan veronderstelt dit dat het plafond een lichte kleur heeft. Een zwart of donkerbruin plafond neemt al je licht weg. Als je het dan doet, groothoekdeflector van de externe flash uitklappen, en zorgen dat de flash recht omhoog staat. Een mooi puntlichtje in de ogen krijg je als je met een elastiekje, bovenaan je flash, een wit kaartje vastmaakt. Let op : dit werkt zo enkel in de landschapsstand !
Comment