Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Experimenteren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Experimenteren

Mijn eerste experiment om niet meer "automatische" foto's te trekken. Na een experiment van een 200-tal foto's heb ik er eentje gevonden dat nog te doen is. Lang leve de digitale camera...

Het is een zelfportretje want een ander model dat zo lang wou stil zitten en onozele dingen doen, had ik niet bij de hand.
    Ik ontdekte de stand Monochroom! Wat ik wel leuk vind om te weten.
    Omdat ik nog niet echt een idee heb wanneer welke iso, sluitertijd, diafragma,... te gebruiken heb ik gewoon allerlei standen op vanalles uitgeprobeerd. Jammer genoeg weet ik nu niet meer exact wat ik heb gebruikt hier. Ik denk ISO 400, maar heb geen idee van de sluitertijd,... Op een gegeven moment had ik zelfs een volledig zwarte foto
    Is er een manier om te achterhalen wat de instellingen voor een bepaalde foto waren wanneer je de foto op de pc hebt gezet?

Tijd om me meer te verdiepen in de instellingen met mijn handleiding ernaast!

Oh ja, de foto is gecropped en geresized in Photobucket, en een keer scherper gemaakt. Maar net zoals bij de vorige lijkt dat toch wel wat aan kwaliteit in te boeten.

Re: Experimenteren

Je kunt idd heel veel gegevens over hoe je je foto gemaakt hebt uit je EXIF gegevens halen. Die zitten allemaal in je oorspronkelijke foto mee opgenomen. Bij de foto die je hier post zijn de EXIF-gegevens door de bewerking verdwenen.
    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
      Je kunt idd heel veel gegevens over hoe je je foto gemaakt hebt uit je EXIF gegevens halen. Die zitten allemaal in je oorspronkelijke foto mee opgenomen. Bij de foto die je hier post zijn de EXIF-gegevens door de bewerking verdwenen.
      ... en btw, zo slecht is deze foto niet hoor!! M.i. mag er bovenaan het hoofd nog wat weggesneden worden.
      "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Bedankt voor de snelle reactie
        Gegevens Gevonden!!
        Ik was aan het zoeken op de verkeerde plek

Iso 800
        exposure time en shutter speed 1/4 sec
        f 5,60
        focal lenght 55,00 mm
        geen flash

Kunstlicht want het was donker

Comment

http://www.opanda.com/en/iexif/ : hier eens kijken,programma downloaden en installeren , dan als je ergens op het net rechts klikt op een foto staat er in de open gegane kolom ergens "view exif" , als je daarop dan klikt dan zie je meestal de exif gegevens (sluitertijd, diafragma, iso, ....), ik zeg wel meestal want soms zit er in een foto geen exif gegevens door één of andere.
          je moet maar eens googelen op "exif reader" er zijn er genoeg

Wat je foto betreft, hij is niet scherp, ik denk dat het komt door een te trage sluitertijd of verkeerd/niet goed scherpgesteld.
          Ook de monochroom stand in je camera gebruik je beter niet, het rezultaad zal altijd beter zijn als je de foto gewoon in kleur neemt en nadien in een fotobewerkingsprogramma (wat een woord ) de foto omzet naar zwart wit, omdat je dan alles zelf kan bepalen.

Nog veel oefen en leesplezier
          Mvg. Renzowoef
          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Je was sneller dan ik
            Zoals ik al dacht, de foto is onscherp door een te trage sluitertijd, 1/4sec is te traag om uit de hand te fotograferen, aan je exif te zien iso 800 en f 5.8 was het redelijk donker, om in die situatie een scherpe foto te krijgen zal je een flitser of statief moeten gebruiken.

Er is ook een soort regeltje dat zegt, als je uit de hand fotografeert moet je sluitertijd hoger liggen dan je gebruikte mm.

Bv je fotografeert met een 200mm lens dan moet je sluitertijd sneller zijn dan 1/200....
            Het is geen absolute wetenschap maar toch een handig huismiddeltje
            Mvg. Renzowoef
            Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Aah, dat is fijn om te weten!

Ik heb deze ook nog gevonden in de reeks. 'k Vind hem zelf wel leuk. De vlekjes zijn door de spiegel die blijkbaar niet zo proper was als ik dacht

stand monochroom
              Iso 800
              exposure time en shutter speed 1/60 sec
              f 5,60
              55mm
              met flash

De foto is enkel geresized, niks anders mee gedaan.

Comment

zoals je nu zelf kan zien is de foto nu scherp, 1/60 uit de hand is goed te doen
                Nu alleen nog je iso omlaag, iso 800 is veel, zeker als je je flits gebruikt je kan hier gerust iso 100 of 200 gebruiken, er zal dan ook veel minder ruis in de foto zitten.
                Mvg. Renzowoef

Comment

Bedankt voor de tips!
                  'k Heb mijn handleiding klaar gelegd maar 't zal voor van 't weekend zijn om nog wat meer te experimenteren, te weinig tijd, te veel te doen

Comment

de fotos kunnen mji niet bekoren, maar ik zou ze zeker al spiegelen
                    mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Working...
                    X