Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

varia van vandaag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• varia van vandaag

vind ik mooi van licht en de beweging diee r in zit, maar alweer problemen om sherp te krijgen

Deze wants kwam steeds richting lens gekropen, ook niet helemaal scherp maar toch...

En mijn dochtertje op het onverwacht, beetje hard en ze keek juist naar beneden.

Pffff, wat is het moeilijk om mooie foto's te maken als je voor het eerst van automatisch af gaat.

Re: varia van vandaag

Na vandaag ongeveer 150 foto's in de vuilbak gesmeten te hebben, ga ik je een goeie raad geven...
    Wacht even met foto's posten na dat je ze gemaakt hebt. Beoordeel ze eerst zelf na de euforie van het fotografisch moment, en als je dan meent een goeie gemaakt te hebben, zet hem dan even hier.
    De eerste is onscherp, de tweede is scherpgesteld op 't verkeerde punt en de derde... die 's min of meer goed, maar de flash heeft me daar net iets te veel werk gedaan, waardoor hij m.i. platgeflitst is zodat alle detail en schaduwwerking weg is. Ook de huidskleur doet niet echt natuurlijk aan...

Leren over sluitertijden bij beweging voor de eerste, leren over scherpstellen voor de tweede, leren over "invulflitsen" bij de derde... er staan hier tal van tips her en der verspreid op het forum. De zoekfunctie is een handig hulpmiddel.

Comment

Bij mij is er helaas een groot verschil tussen theorie, praktijk en wat dat compactje doet.

De 1e had dus een zeer korte sluitertijd nodig, heb het kortste genomen wat de camera wilde. Achteraf bezien had ik met het avondlicht ook de iso naar vb 400 of nog hoger kunnen brengen en zo toch een kortere sluitertijd kunnen nemen.

2e heeft de AF zich scherpgesteld op de grasspriet ipv op de wants. Heb toestel op spotmeting gezet, scherpgesteld op wants, dan kader veranderd en afgedrukt. Zou dus in theorie moeten kloppen, lukt me in praktijk niet.

3e had ik eerst niet geflitst, waren te veel schaduwen in haar gezicht, daarna invulflits maar die is niet regelbaar met dit toestel voor zover ik ontdekt heb.

Maar je hebt gelijk, dit schiet ook niet op zo ;-).
      Ik ben druk aan het lezen, hier en in een boek, en druk aan het oefenen.
      Maar ok, ik wacht wel tot ik zelf echt tevreden ben over een foto (was tot nu toe niet het geval) of op mijn nieuwe toestel om te posten.
      Al zou ik met dit compactje ook zonder op automatisch te gaan een goede foto willen kunnen maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
        Maar ok, ik wacht wel tot ik zelf echt tevreden ben over een foto (was tot nu toe niet het geval) of op mijn nieuwe toestel om te posten.
        Al zou ik met dit compactje ook zonder op automatisch te gaan een goede foto willen kunnen maken.
        Ik zou hier ettelijke foto's kunnen posten, gemaakt met een compactje, waarbij je amper het verschil ziet met een dslr. Ik zou er evenveel kunnen posten waarbij een compactje me teleurstelde en qua scherpstelling en qua belichitng en qua kleurtoon, nochtans met de juiste witbalans ingesteld. Je hebt nu éénmaal met een compactje niet alles in de hand.

Comment

Bij mij is er helaas een groot verschil tussen theorie, praktijk en wat dat compactje doet.

2e heeft de AF zich scherpgesteld op de grasspriet ipv op de wants. Heb toestel op spotmeting gezet, scherpgesteld op wants, dan kader veranderd en afgedrukt. Zou dus in theorie moeten kloppen, lukt me in praktijk niet.
          Spotmeting is voor belichting, niet om scherp te stellen
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

Comment

Mijn motto : " al doende leert men .... "
            Veel succes !
            Dank bij voorbaat voor zowel positieve als negatieve reacties !
            http://www.fotochristoph.fotopic.net/
            Grt ,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
              Spotmeting is voor belichting, niet om scherp te stellen
              Er is spotscherpstelling en spotlichtmeting. Beide kan ik instellen op mijn compactcamera.

Comment

Yep, ik dus ook.
                Owel algemeen, ofwel spot en dan heb ik een klein kadertje in het midden van het lcd schermpje waar hij dus op scherpstelt.

Nog niks beters getrokken, denk dat ik eens langs de oogarts ga .

Comment

Yep, ik dus ook.
                  Owel algemeen, ofwel spot en dan heb ik een klein kadertje in het midden van het lcd schermpje waar hij dus op scherpstelt.

Nog niks beters getrokken, denk dat ik eens langs de oogarts ga .
                  je kan met je ogen dicht toch gewoon scherpe opnamen maken hoor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                  X