Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is fotografie ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is fotografie ?

Ik was lid van fotoclub "Focus" in Geraardsbergen van 1965 tot 1969. Vermits dat de jaren waren van mijn middelbare studies en mijn ouders geen sponsors waren moest ik mij behelpen met een "boxken" gekregen voor mijn plechtige communie. Maar achteraf was het ontbreken van een goed toestel en dito doka uitrusting geen echt gebrek. De vergaderingen waren veertiendaags op vrijdag en wij leerden er optica, chemie en zoveel meer technische aanverwante boeiende zaken. Maar het voornaamste was wel de maandelijkse bespreking van de meegebrachte foto's en dia's, foto's waren toen nog volledig in zwart/wit. Leren inkaderen, goed perspectief, verhoudingen, scherpte, bijknippen etc etc, het waren lessen die mij tot vandaag, dus na veertig jaar nog bijblijven. De fotografie van toen is zeker te vergelijken met de fotografie van nu ! Een interessant onderwerp, goed inkaderen, technisch perfect in orde qua scherpte en vooral scherptediepte, het juiste fotopapier gebruiken en afwerken mat, glanzend etc etc. In de doka waren toen al tal van middeltjes om wat bij te werken, photoshop avant la lettre ! Zoals nu was het ene lid er al handiger in dan de andere. Modellen, daar was nog geen sprake van ! Portret fotografie : dat waren meestal buitenopnamen waarvan het visueel karakter en de afwerking de factoren waren om een goede foto af te leveren. Een lange inleiding om te besluiten dat mijn inziens de hier gepubliceerde foto's van modellen, over 't algemeen erotisch getint, voor mij geen echte fotografie zijn. Het zijn vaak heel heel mooie foto's maar ik vergelijk ze met wat wij indertijd "postkaarten" benoemden, dat waren mooie foto's van landschappen, prima afgewerkt, maar toen was dat geen fotografie, tenzij ze bijgewerkt waren in de doka. Ik ben heel blij dat ik de site van "Belgiumdigital" ontdekt heb, het geeft mij een "boost" om terug te beginnen, alhoewel ik nog een zeer lange weg heb af te leggen om onder andere photoshop (of aanverwante software) on de knie te krijgen.
    Last edited by Grupello; 21 september 2008, 09:03.

Re: Wat is fotografie ?

Vooreerst welkom op BD.

Hoewel uw topic niet in beginnershoek thuishoort, wil ik er toch even op antwoorden.
    Uw vraag "Wat is fotografie ?", kan ik enkel beantwoorden door te stellen dat het het vastleggen is van een beeld. Hoe dat beeld eruit ziet, hoe dat beeld vervat wordt, is grotendeels invulling van de fotograaf.
    Ook ik leerde een paar jaar geleden BelgiumDigital kennen en het was een openbaring dat ik mijn foto's nog beter kon maken door ze ietwat bij te werken. Inmiddels zit ik terug in het omgekeerde proces... ik probeer het beeld vast te leggen en er niet meer te veel aan te bewerken.

In uw stelling wat betreft modelfotografie kan ik me wel niet terugvinden. Er zijn hier ook, wat ik noem "lichtkunstenaars". Waar vandaag de dag een eigen studio betaalbaar wordt, of je hem nu maakt met studioflitsers of met speedlights, denk ik dat er meer dan vroeger de mogelijkheid is om het licht te beïnvloeden. Zonder veel bijwerking weten deze lichtkunstenaars prachtige modellenplaatjes op de sensor te toveren.

Waar de éne fotograaf zich beperkt tot het vastleggen van een bestaand beeld, van een statisch of mobiel onderwerp en geen invloed wenst te hebben op hoe het onderwerp zich beweegt, maar het gewoon zo goed mogelijk, waarbij hoort, op het juiste moment, met de juiste lichtinval en vanuit de juiste invalshoek, vast te leggen, gaat een andere door plaatsing van hulplichten het beeld beïnvloeden en binnen dat kader met lichten, een model situeren. Meer gebeurt er daar niet... en da's m.i. zeker ook fotografie.

Mvg

Chris

Comment

dag grupello ,

ik sta verwondert van uw betoog omtrent een foto en fotografie ,je zal misschien verstelt staan als ik je zeg dat die "postkaarten "hoe u ze noemt ,het werk zijn van een fotograaf met een hart voor de zaak ,ik je niet kan volgen .U spreekt enkele zinnen later over ....of het moet in de doka bijgewerkt zijn .Welnu deze fotokaarten zijn tot in de puntjes bijgewerkt met verschillende programa's en dat is voor mij het ulti(e)me bewijs dat de fotograaf er oog voor geeft .
      Bijgevolg kan ik uw mening niet delen omtrent fotokaarten .Toch moet ik er respect voor opbrengen dat U zich na al die jaren de moet hebt om nog photoshop en vele andere aspecten van digitale fotografie te willen bijleren .
      Trouwens Uw betoog staat wel in een verkeert forum .Lees ook het "sticky "*bovenaan de beginners hoek .
      *regels geldend binnen een forum of sub forum

Comment

Akkoord dat mijn bericht in een verkeerde topic van het forum staat, ik moet nog zoeken waar het er eigenlijk hoort te staan. En vooral dank voor je reaktie ! De mening die ik ventileer is gewoon de meanstream van hoe wij indertijd bepaalde foto's beoordeelden, ik was toen in die jaren de jongste (16/20 jaar) en misschien is mijn mening niet geëvolueerd, ik ben daar absoluut niet beschaamd voor, ze kan ook nu opnieuw evolueren. Maar dit terzijde kan men stellen dat fotografie een strikt individuele vorm van creatieve expressie is, waar uiteraard hart en ziel van de fotograaf in ligt. Om nu terug te gaan naar de postkaarten, als je daar en beetje in thuis bent heb je daar ook twee soorten in nml. de gewone "ansichtkaart" ttz. foto's van landschappen en monumenten etc en anderzijds postkaarten waarop de fotograaf indertijd een persoonlijk accent in gelegd heeft. Beide soorten hebben vaak dezelfde perfecte technische afwerking. Naar analogie hiermee wil ik gewoon stellen dat wanneer een model gefotografeerd wordt om het model er geen creatieve expressie van de fotograaf is. Het zijn twee verschillende vormen van fotografie ! In deze is er niets nieuws onder de zon. Enfin, het zijn maar wat ideëen over fotografie. Ik heb hier nog heel veel werk aan de winkel en hoop zo snel mogelijk wat foto's af te leveren, hier op de juiste plaats. Maar het is allemaal niet zo simpel om na veertig jaar de draad terug op te nemen en dit in een totaal andere technische dimensie van de fotografie. Het blijft echter een hobby waar niet iedereen over het inhoudelijk aspect van het onderwerp dezelfde mening deelt !
        Last edited by Grupello; 21 september 2008, 10:13.

Comment

welkom op BD en helemaal eens met je laatste zin.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
            Modellen, daar was nog geen sprake van !
            In uw fotoclub misschien niet, maar kijk eens naar meesters zoals Jan Saudek en die is een pak ouder dan jou

(pas op, zeker 18+)
            Last edited by hvr_oosterzele; 21 september 2008, 10:54.

Comment

Inderdaad spreken wij hier over een club in een klein provincie stadje in zuid-oost vlaanderen met dan toch in die jaren 60 een FIAP lid ! Als je de zaken toch uit de context haalt, sla er maar eens de Directory of Photographers in Belgium op na ! Eind de jaren 1800 werkte men toen al met modellen ! Of Jan Saudek lid was van een fotoclub ? Ik sluit hiermee de discussie want ik heb de indruk dat mijn forum bijdrage mijn oorspronkelijke bedoeling overstijgt nml. mijn intro in het digitale tijdperk van de fotografie na veertig jaar afwezigheid. We maken er werk van, al zal het niet simpel zijn. Een ding staat vast : Belgiumdigital leeft ! en dat doet deugd ! Bedankt aan allen voor de reaktie !
              PS. ad Hans Van Rafelghem : heb je site en foto's bekeken : gewoon meer dan uitmuntend ! Je bent beslist geen amateur maar een Top Professionel !
              Last edited by Grupello; 21 september 2008, 11:18.

Comment

misschien kunnen we maar beter gaan fotograferen dan discussieren!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Juist ! Discussie gesloten !

Comment

Working...
                  X