Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn eerste macro

,

De achtergrond mocht iets egaler zijn ... maar hoe bereik je dit ?

Lens: Sigma 180mm/2.8

Exif gegevens:
    F/6,3 1/800
    ISO 400
    Manueel gefocussed.

Een kleiner diagfragma (hogere f) zou de libel scherper maken, maar de
    DOF zou iets teveel doorkomen vrees ik.
    Last edited by Jandem; 11 september 2008, 11:26.

Re: Mijn eerste macro

denk dat dit te maken heeft met u software waarmee je de originele foto verkleind ?

Comment

De hoeveelheid doortekening die je hier in je achtergrond ziet heeft te maken met de afstand tussen onderwerp en achtergrond. Het is een typische moeilijkheid bij de grotere libellen die al zelden rusten, en als ze dan ergens gaan hangen is het meestal aan een tak waar veel begroeiing in de buurt is.

Je kunt hier in dit geval niet veel anders doen dan een ander standpunt zoeken waarbij de achtergrond verder van de libel verwijderd is en dus minder gaat storen. Veel lager dan f/6.3 zou ik trouwens niet durven gaan in deze situatie.

Ik vermoed trouwens dat je de foto geroteerd hebt? Zoals hij nu is, oogt het wat onnatuurlijk.

Voor de rest vind ik het een prima opname, al had ik de libel misschien net iets minder centraal geplaatst.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Het beeld is inderdaad 90° gedraaid, en de foto is ook genomen onder een hoek van 45° om de libel zo egaal mogelijk op één lijn in beeld te hebben wat ook de scherpte ten goede komt.
        Gezien het mystieke van zo'n groot exemplaar is men precies gedwongen de libel zo groot mogelijk op de foto te krijgen,wat inderdaad iets afdoet van de compositie.

Comment

Working...
        X