Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's van nieuw lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's van nieuw lens

Ben daarstraks op stap geweest met men nieuwe lens (55-250mm IS van Canon) Hier volgen de eerste resultaatjes.

De vlekjes aan de linkerzijde kon ik jammer genoeg niet 'goed' wegwerken dus heb ze maar laten staan. Ik had ook nog een foto van de andere zijde van de koe maar daar zag je eveneens de witte romp (geen contrast) en stond het hoofd er aan de bovenzijde niet helemaal op. Nog verdere tips?
    scherptediepte: 250mm
    f-stop: 5,6
    sluitertijd: 1/125

Deze foto is meer gericht op de compositie. Zit deze goed volgens jullie? Hoe han het beter?

Deze foto is gericht op de scherptediepte? Zit deze goed volgens jullie? Persoonlijk vind ik het jammer dat er onderaan een stukje overbelicht is.
    Last edited by andy gijbels; 8 september 2008, 22:28.
    http://www.nano-architecten.be

Re: foto's van nieuw lens

vreemd ik zie geen fotos, maar als ik via de QUOTE-functie de foto's opvraag zie ik ze wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
      vreemd ik zie geen fotos, maar als ik via de QUOTE-functie de foto's opvraag zie ik ze wel
      Nu wel zichtbaar.
      Wat probeer je ons duidelijk te maken met je eerste foto ?
      Beter het hele hoofd erop vind ik dan.

Bij foto twee zou ik dit als compositie kiezen

Foto drie is een vrij drukke foto, waar geen evenwicht te zien is wat textuur betreft. Ook is niet duidelijk wat je focuspunt is in de foto.

Comment

Zo zou ik de koe nemen.. Puntjes zijn ook weg.

wel mooie foto!
        ::: Flickr :::

Comment

Dankjewel voor de reacties tot nu toe!

1) Ik had ook foto's met het volledige hoofd erop maar ik vond het halve hoofd net iets meer hebben. Hierdoor kreeg ik meer detail en bovendien lijkt het door de pluizige vacht niet onmiddelijk op een koe waardoor je iets meer een verrassingseffect krijgt. Indien het volledige hoofd er zou opstaan zou het "gewoon" een koe zijn. AndriesDeLeener, bedankt om de vlekjes bijna onzichtbaar weg te werken. Door je crop vind ik de foto nog geslaagder!

2) Persoonlijk vind ik mijn compositie beter maar dat is natuurlijk ieders smaak. Bedankt om eens een andere mogelijkheid te laten zien. Kun je ook uitleggen waarom je de foto beter vind met de crop?

3) Groot gelijk! de foto was waarschijnlijk beter geweest wanneer ik de voorkant er scherper had opstaan. Qua textuur, jammer maar zo zien gedroogde bladeren,... er nu eenmaal uit De variaties in nogal doffe kleuren sprak me persoonlijk ook wel aan bij de foto.

grts

Comment

Is graag gedaan hoor.. ondertussen oefen ik zelf wat met photoshop.. dus voor beide een win win situatie.
            ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andy gijbels Bekijk bericht
              Dankjewel voor de reacties tot nu toe!

2) Persoonlijk vind ik mijn compositie beter maar dat is natuurlijk ieders smaak. Bedankt om eens een andere mogelijkheid te laten zien. Kun je ook uitleggen waarom je de foto beter vind met de crop?

3) Groot gelijk! de foto was waarschijnlijk beter geweest wanneer ik de voorkant er scherper had opstaan. Qua textuur, jammer maar zo zien gedroogde bladeren,... er nu eenmaal uit De variaties in nogal doffe kleuren sprak me persoonlijk ook wel aan bij de foto.

grts

waarom 2 zo'n crop ? wel omdat hierdoor de zwarte vlek van de lucht verdwenen is, en de bladeren onderaan de foto start vanuit een tak, ipv een blad. Het zijn aan die details dat je ziet dat aan een compo gewerkt is.

Bij foto drie vraag ik me af wat je daar in ziet. ok ze zien er zo uit, maar een blikvanger had hier welkom geweest, ik denk dan aan een eikeltje of kastanjebolster.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                waarom 2 zo'n crop ? wel omdat hierdoor de zwarte vlek van de lucht verdwenen is, en de bladeren onderaan de foto start vanuit een tak, ipv een blad. Het zijn aan die details dat je ziet dat aan een compo gewerkt is.

Bij foto drie vraag ik me af wat je daar in ziet. ok ze zien er zo uit, maar een blikvanger had hier welkom geweest, ik denk dan aan een eikeltje of kastanjebolster.
                Dankje voor je reactie! Altijd fijn om als beginner ook even de uitleg te horen In het geval van foto 2 moet ik je misschien toch gelijk geven wat de tak/blad betreft. De zwarte vlek (achterliggende boom) past er naar mijn beginnersgevoel wel nog bij. Nu begrijp ik ook je reactie op de derde foto en ook hier geef ik je gelijk! Snapte blijkbaar eerst gewoon niet wat je bedoelde. Alles is gewoon te monotoon en het zou beter te zijn om echt een onderwerp in de foto te brengen? Weer wat bijgeleerd thnx!!!

grts

Comment

voor mij is er in de oorspronkelijke 2e foto een mooier kader dankzij de donkere stukken, dus je ziet ... smaken en kleuren ...

Ook vind ik de gekartelde rand van de netelbladeren leuk. Als computer fanaat denk ik bij zo'n gekartelde rand meteen aan heel oude video spelletjes met erbarmelijke resolutie. Oei, nu heb ik me verraden als nerd!
                  Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                  Flickr album Homepage

Comment

Gefeliciteerd met jouw nieuwe objectief.

Jammer genoeg is de koe onscherp.

Nu je met een tele-objectief begint te werken moet je het volgende in acht nemen:

Voor het uit de hand fotograferen met tele-objectieven is er een regel die zegt: "De traagste sluitertijd is gelijk aan het getal 1, gedeeld door de brandpuntsafstand".
                    In dit geval had de traagste sluitertijd dus 1/250" moeten zijn.

Waarschijnlijk is deze foto lichtjes bewegingsonscherp omdat jij tegen dit regeltje (géén wet) gezondigd hebt.

Je moet over een erg vaste hand (of een statief/steunpunt) beschikken om deze regel te kunnen negeren; of over de "beeldstabilisatie" die sommige objectieven (of camerahuizen) van de nieuwe generatie hebben.
                    Je hebt beeldstabilisatie op deze lens. Stond die "aan"?
                    Zo ja, dan heb je de foto ná het verkleinen waarschijnlijk te weinig verscherpt.
                    Last edited by Jos Vanhengel; 24 september 2008, 22:41.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bedankt voor de tip! De meeste foto's van de koe waren getrokken met een sluitertijd van 1/250 maar deze vond ik te donker zodat ik dan maar gekozen heb voor een kortere sluitertijd. Een lichtsterke lens hebben is natuurlijk fijner maar voor 259euro ga ik toch niet klagen. Of is het misschien beter de foto te donker te nemen en nadien handmatig te verlichten? Of krijg ik dan te veel ruis? Denk dat ik nu al een iso waarde had van 400 of 800. De koe stond dan ook half in de schaduw rond half 8 's avonds dus echt veel licht had ik niet. Ik heb de foto niet handmatig verscherpt maar gewoon geupload op Imageshack en daar automatisch laten verkleinen. Beter is dus voor het uploaden te verkleinen en te verscherpen met photoshop?

groetjes

Comment

Je lens heeft IS, ofwel image stabilization. Als dat aan staat, zou 1/125 perfect moeten werken. Bij het verkleinen kies ik gewoon voor bicubic (sharper), dan moet ik achteraf niet verscherpen.

Ik denk dat je beter de ISO kan omhoog trekken dan eerst de foto te donker te trekken en daarna te verlichten. De camera werkt intern met grotere precisie dan in een jpg past, dus achteraf levels opkrikken levert meer ruis dan een hogere ISO. Ik weet niet of de vergelijking opgaat voor RAW formaat.
                        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                        Flickr album Homepage

Comment

" foto's van nieuw lens " [Muggenziften]Ik verwachte eigenlijk foto's v/d lens [/Muggenziften]

1. jammer voor beetje onscherp, vind extra beestjes stof niet zo storend.
                          2. Beetje jammer van de donkere vlek links.
                          3. Is goed zoals hij is.
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

Comment

Working...
                          X