Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Drie scherpe foto's. Zó scherp, dat je in 1 en 2 zelfs de stof op het onderwerp ziet liggen.
Nog wat vindingrijker worden in de composities en we zijn een héél eind op weg.
Dit is productfotografie zoals die in het Macro-blaadje of de Brico-folder dus ik zie niet in hoe of wat je hier meer kunt aan doen qua "vindingrijkheid in de compositie"... #1 Had wat meer scherptediepte kunnen gebruiken zodat de zoom-schaal wat duidelijker was.
Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één
ik zou je licht sterker zetten of een sterkere lamp gebruiken dat je wit nog net iets witter of feller is.. op die manier komt je onderwerp meer tot zijn recht. Nu heb je een beetje grijs/zwarte schaduw..
Dit is productfotografie zoals die in het Macro-blaadje of de Brico-folder dus ik zie niet in hoe of wat je hier meer kunt aan doen qua "vindingrijkheid in de compositie"... #1 Had wat meer scherptediepte kunnen gebruiken zodat de zoom-schaal wat duidelijker was.
Als die foldertjes voor jou de referentie zijn ... mij best hoor!
Ik zou in ieder geval eerst het stof van de objecten blazen (kan je je blaasbalgje voor gebruiken ), of het er achteraf uit Photoshoppen. Los daarvan vind ik ze wel geslaagd.
Scherp zijn ze. Mooi en goed belicht zijn ze ook, en da's hier toch van 't belangrijkste, maar zeker de eerste mag toch wel ietwat meer scherptediepte. Je fotografeert een voorwerp, een product, hier dus een lens, dan meen ik ook dat alle getalletjes die er op staan zichtbaar moeten zijn.
Deze foto's zijn een heel goeie oefening, zwart voorwerp tegen een witte achtergrond om met licht te oefenen. Het zwart zit nog in het object, en de achtergrond is toch vrij wit, dus vind ik deze wat licht betreft, goed geslaagd. Velen zullen een grijze muis of een grijze lens uit hun toestel toveren. Dat de achtergrond dan niet helemaal wit is, neem ik er graag bij, maar het product staat er goed belicht op zonder hinderlijke reflecties.
Dit is zo één van die eerste oefeningen die ik deed in een cursus digitale fotografie II, m.b.t. stillevens, om te leren over rechts-, over- en onderbelichten en het 18% grijs dat de sensor ziet. Goeie oefening, m.i. goed geslaagd.
Als die foldertjes voor jou de referentie zijn ... mij best hoor!
Dit is voor mij niet DE referentie maar als je de foto's bekijkt in die folders dan is dat dezelfde soort fotografie als we hier zien. Als je een massa producten moet fotograferen en de prijs scherp is dan moet je eenmaal redelijk vlug werken en dat gebeurt (meestal) met een zachte lichtopstelling zoals deze die hier gebruikt is. Trouwens, leg me eens uit hoe jij deze composities zoudt verbeteren? Het gaat bij elke foto maar over één product
Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één
Comment