Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belle epoque

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belle epoque

Belle epoque modeshow tijdens trammelant in De Haan

Camera: Nikon D50
    Exposure: 1/80
    Aperture: f/9
    Focal Length: 75 mm
    ISO Speed: 200
    Exposure Bias: -4/3 EV
    Flash: Flash fired, auto mode

Exposure: 1/100
    Focal Length: 66 mm

Exposure: 1/100
    Focal Length: 66 mm

spaar je kritiek niet, ik wil eruit leren

Met vriendelijke groeten
    Joeri

Re: belle epoque

't Is eigenlijk niet de bedoeling om technische informatie te geven op deze verdieping, maar ik kan het niet laten.

Eerst en vooral moet je er (eventueel via fotobewerking) voor zorgen dat jouw foto's récht staan. Vooral in 1 en 3 dreigen de gebouwen om te vallen.

Als de onderwerpen naar jou toe komen of van jou weg bewegen moet je er voor zorgen dat de AF (auto focus) op AF-A of AF-C staat (zie gebruiksaanwijzing). Kies bij het fotograferen van personen in de portretstand, altijd voor het bovenste scherpstelpunt in de zoeker. Dan is het makkelijker om snel op de ogen scherp te stellen.
    Bovenstaande schrijf ik, omdat ik foto's 1 en 3 niet scherp genoeg vind.

Je hebt alle foto's serieus onderbelicht.
    Waarom doe je dat, als je toch gebruik maakt van flitslicht?

Voor de laatste foto is de sluitertijd 1/125".
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

In aanvulling van Jos, wil ik toch nog bemerken, over de instellingen van je camera dat je beter een groot diafragma kan gebruiken om je onderwerp uit de achtergrond te isoleren. Een groot diafragma = kleiner getal. Hoe groter het diafragma, hoe meer je zoomt, hoe dichter je bij je onderwerp zitten, zijn drie factoren die mee de onscherpte van de achtergrond gaan bepalen.

Comment

@ Jos : wel ik wilde zeker technisch tips krijgen, maar heb de foto's hier gezet omdat ze niet in aanmerking komen voor showcase ofzo, ik ben ook maar een beginner

@FestinaLente : dat van die scherptediepte met hoger diafragma wist ik, maar dat lukt me niet goed, en wilde geen risico lopen om ze te overbelichten ( groter diafraga geeft meer licht )
        - de camera stond wel in AF-C stand

alvast bedankt aan beide voor de tips

Met vriendelijke groeten
        Joeri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
          @FestinaLente : dat van die scherptediepte met hoger diafragma wist ik, maar dat lukt me niet goed, en wilde geen risico lopen om ze te overbelichten ( groter diafraga geeft meer licht )
          - de camera stond wel in AF-C stand

alvast bedankt aan beide voor de tips
          Werk op diafragmavoorkeuze, dan past de sluitertijd zich automatisch aan aan het gekozen diafragma. Het licht gaat hetzelfde blijven.
          Als je gaat inflitsen, en je werkt met de interne flash, dan kan je niet hoger (sneller) dan 1/200ste, dacht ik, met de D50. Als je merkt dat je daarover gaat gaan, sluitertijd voorkeuze op 1/200ste. ISO zo laag mogelijk, eventueel op automatisch.
          Je zit hier op F9 op 1/100ste
          F8 = 1/125ste
          F5,6 = 1/250ste
          Dus zal je met de interne flash gaan uitkomen rond diafragma F6,3, toch al iets minder dan 9.

Comment

Ik zal eens wat meer moeten experimenteren met scherptediepte - de theorie snap ik maar ik de praktijk komt er niks van in huis

ik werk met een externe flitser sb600 en de lagste sluitertijd die ik dan kan gebruiken is 1/500

ik werk meestal op de a-dtand of op de m-stand
            de s-stand heb ik eigenlijk nog niet vaak gebruikt, omdat ik niet juist kan inschatten wat de beste sluitertijd is

Ook heb ik ook vaak last met uitgebrande lucht en een goed vµbelicht onderwerp, als ik dat ga onderbelichte is de lucht goed maar onderwerp te donker, dus daar heb ik ook vaak problemen mee

Met vriendelijke groeten
            Joeri

Comment

Ook heb ik ook vaak last met uitgebrande lucht en een goed belicht onderwerp, als ik dat ga onderbelichte is de lucht goed maar onderwerp te donker, dus daar heb ik ook vaak problemen mee
              Da's een beetje zoeken. Met tegenlicht is het vaak niet mogelijk om alles "helder" op de foto te hebben. Gebruik vooral het histogram, als je dat hebt op je toestel, en probeer "rechts te belichten". Dit wil zeggen dat de curve van het histogram, rechts ONDER (de lichte partijen) zo dicht mogelijk moet aansluiten bij de rechterkant. Meestal zit je licht dan goed. Als je rechts tegen de kant een piek hebt, dan heb je overbelichting. Dus geen piek rechts tegen de kant, maar onderaan in 't hoekje proberen te laten aansluiten.
              Als je moeilijke foto's hebt, en je gebruikt raw, kan je nadien nog heel wat corrigeren. Anders ook wel, met de "curves" en "schaduwen en hooglichten", maar da's net iets minder efficiënt.

Als je de SB600 hebt is er hier geen probleem. Stel gewoon je diafragma in, en de flash past zich aan om in te vullen.

Comment

ik heb op mijn camera een histogram maar geen curves
                ik werk altijd in RAW

Met vriendelijke groeten
                Joeri

Comment

ik heb op mijn camera een histogram maar geen curves
                  ik werk altijd in RAW
                  Het histogram bevat een curve (een verloop van het licht). Deze curve is dezelfde die je ziet bij "levels" en "curves" in photoshop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Het histogram bevat een curve (een verloop van het licht). Deze curve is dezelfde die je ziet bij "levels" en "curves" in photoshop.
                    dus een curve is hetzelfde als die pieken van het histogram, ik dacht dat een curve die krommend lijn ( meestal S-vorm ) was. en die staat niet op het histogram van mijn camera

Met vriendelijke groeten
                    Joeri

Comment

dus een curve is hetzelfde als die pieken van het histogram, ik dacht dat een curve die krommend lijn ( meestal S-vorm ) was. en die staat niet op het histogram van mijn camera

Curves in photoshop toont een lijn, met op de achtergrond een histogram. Elke verandering die je in die lijn aan brengt, is een verandering van "het histogram". Een s-leggen in de curve, is onderaan de lijn naar beneden buigen, en bovenaan naar boven, zodat ze een s-vorm krijgt. Wat je doet is daarmee het contrast veranderen, en dus de curve van het histogram veranderen.
                      Links in het histogram zitten de donkere tonen van een plaatje, rechts de lichte, in het midden alles wat tussen licht en donker zit, de middentonen (grijs). Door een s te leggen in de lijn, ga je de donkere tonen naar beneden brengen en de lichte tonen naar boven, waardoor je meer contrast krijgt.
                      Zo is er ook nog de niveaus of levels bijstellen. Je brengt de rechter- en linkerschuifregelaar tot aan de voet van de eerste piek die je tegenkomt. Door dit te doen ga je de belichting van de foto bijregelen, eigenlijk juist maken.
                      Er is één addertje onder het gras... als je te veel moet oplichten, komt er ruis op de proppen. Daarom zegt men dat je best "rechts" kan belichten (zie uitleg hiervoor).

Comment

Working...
                      X