Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dit zijn drie foto's van me. Eigenlijk had ik een hele bundel klaar, maar volgens de regels mogen er maar 3 in een dag, dus hou ik me daar aan. Ik kan goed tegen kritiek, dus alstublieft mensen, hou je niet in.
Welkom op ons forum.
Bij deze een beetje algemene commentaar
Als je een topic opent, beperk je dan tot foto's die over eenzelfde onderwerp gaan.
Post de foto's in een groter formaat, max. 900 pixels aan de langste zijde.
Plak de foto's niet achter elkaar, maar laat daar een lege regel tussen.
Laat ook de Exif in de foto a.u.b. of geef ze mee bij het posten . .
1. onderwerp heeft wel iets maar komt niet goed over in foto
2. spreekt me weinig aan, maar wel een mooie snapshot
3. onderwerp oké, maar ik zou de bloem er volledig op laten en de scherpte op de neus ipv het haar.
groetjes Pascal Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/
Inderdaad, dat haar stoort mij ook. Maar dat is net het probleem, ik zou eigenlijk echt niet weten hoe ik op de neus moet scherpstellen inplaats van op het haar.
Bij je eerste foto zie ik wat je wil laten zien, maar de luchtbel trekt niet de aandacht in de foto.
De tweede zegt me niet veel, is me ook wat donker.
Je derde de volledige bloem en scherpte op de neus en dan is hij een perfecte.
Inderdaad, dat haar stoort mij ook. Maar dat is net het probleem, ik zou eigenlijk echt niet weten hoe ik op de neus moet scherpstellen inplaats van op het haar.
naar mijn bescheiden (leek) mening heb je 2 keuzes:
-OF je scheert je vriendin haar hoofd kaal
-OF je stelt manueel scherp
of nog een 3e keuze/tip, ik weet niet welk toestel je hebt maar bij mijn oly E510 heb ik als ik door mn zoeker kijk dat rood lampje (denk dat zo goed als iedere DSLR die heeft) als je met dat rode lampje op de neus gericht de knop half inhoudt mag je (figuurlijk) met je toestel staan zwaaien hij blijft dat scherpstelpunt onthouden zolang je die knop half ingedrukt houdt.
dus; scherpstellen op neus/bloem camera beetje draaien naar gewenste resultaat en shoot.
(aanvullende commentaar op mijn commentaar is steeds welkom)
Ik geloof niet dat ik kan scherpstellen met mijn Canon ixus 60
De 3de optie kan in ieder geval niet.
Ik denk het wel. Ik kan dit met mijn twee compacts toch ook.
Je neemt je scherpstelpunt, drukt de onspanknop half in, en dan pas ga je kadreren. Wel zien dat je de afstand tussen je toestel en je onderwerp hetzelfde houdt.
De foto's...
Foto 1 : ik vind het een beetje jammer dat de "bel" niet net boven de bomen is. Als dan 't zonnetje erdoor straalt staat ze er mooi afgetekend op. Toch mooi gedaan.
Foto 2 : portretten, of het nu van kinderen of dieren is zijn vaak het mooist op gelijke hoogte... nu zit ze daar beneden zo'n beetje in kikkerperspectief bang te zijn.
Foto 3 : een iets ander scherpstelpunt, en je hebt een hele mooie. De witte achtergrond rechts stoort niet echt, maar is wel uitgebrand (zit geen detail meer in). Andere achtergrond... donker kan hier m.i. ook.
PNG-files komen we hier trouwens niet vaak tegen .
Hmm. Volgens mij deed ik dat toch al hoor, met die ontspanknop. Misschien doe ik het verkeerd.
Ik druk gewoon half op de ontspanknop terwijl ik op mijn LCD-scherm kijk,
en als ik zie dat het goed is, druk ik door. Is dat misschien niet helemaal goed?
Voor foto 3: Ik kan denk ik niet met mijn toestel een bepaald deel van de foto die ik zal maken scherp stellen, hoor.
Hmm. Volgens mij deed ik dat toch al hoor, met die ontspanknop. Misschien doe ik het verkeerd.
Ik druk gewoon half op de ontspanknop terwijl ik op mijn LCD-scherm kijk,
en als ik zie dat het goed is, druk ik door. Is dat misschien niet helemaal goed?
Voor foto 3: Ik kan denk ik niet met mijn toestel een bepaald deel van de foto die ik zal maken scherp stellen, hoor.
Niet helemaal onscherp, maar toch... ik zie bij mijn compacts het verschil toch.
Je stelt scherp met het kadertje in 't midden, waar je het onderwerp, dat je scherp wil, plaatst om daarop scherp te stellen, en drukt de ontspanknop half in en houdt hem zo. Daarna kadreer je je foto, dus een lichte zijdelingse verplaatsing, om je compositie te bepalen, en drukt dan door om de foto te maken. Het onderwerp waarop je scherpstelde zou dan normalerwijze scherp moeten zijn.
Comment