Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuurwerk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vuurwerk

Ik heb in het verleden altijd foto's genomen met een point and shoot toestel.
    ik enkele maanden terug de beslissing genomen om mij een D80 aan te kopen.
    ik heb er een 18/200-VR op zitten en ik zit langs alle kanten foto's te nemen van alles en nog wat. ik ben dus vrij groen als het op fotografie aankomt.
    en heb niet zo een grote kennis en hoop hier tips en tricks te kunnen opdoen voor mijn nieuwe hobby.
    ik heb er twee foto's bijgevoegd waar ik graag reacties wil op krijgen van hoe ik mijn foto's kan verbeteren .
    ik hou niet zo van het bewerken van foto's, dus zijn deze ook onbewerkt.

voor deze twee gingen ruim 60 echt slechte foto's aan vooraf.
    mvg Danny
    Last edited by flashhh; 8 augustus 2008, 06:27.
    D80, 18/135 nikor---70/300 VR nikor,SB 600

Re: vuurwerk

zie twee niet klikbare postzegels, kijk eerst even hoe hier het een en ander werkt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

bij imageshack... "hotlink for forums" onderaan aanklikken na de upload. "Include details" mag je uitvinken. Dan komen de foto's er helemaal op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        bij imageshack... "hotlink for forums" onderaan aanklikken na de upload. "Include details" mag je uitvinken. Dan komen de foto's er helemaal op.
        thx, gelukkig in testforum

Comment

Misschien er even bij zetten hoe je ze gemaakt hebt ? Ik veronderstel dat je een statief gebruikt hebt, gezien de sluitertijd van 6 seconden bij de eerste en 2,2 bij de tweede.
          Vandeweek is het hier nog gepasseerd... gebruik dezelfde instellingen als bij nachtfotografie :
          De tips van Black B@ndit :
          - statief
          - iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
          - AV stand (diafragmavoorkeuze)
          - diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
          - Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
          - Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
          - Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
          - Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
          - Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare - Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
          - Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
          - Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
          - Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
          - Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
          - Zorg voor een goed geladen accu, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
          - Als je IS- of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's scherper.

Comment

eind deze maand is het internationaalvuurwerkfestival in heist, en zal het zeker allemaal eens proberen "tips" .
            en de bijde foto's zijn genomen zonder statief en de VR stand was wel uitgeschakeld. had dit toch al goed .
            thx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flashhh Bekijk bericht
              eind deze maand is het internationaalvuurwerkfestival in heist, en zal het zeker allemaal eens proberen "tips" .
              en de bijde foto's zijn genomen zonder statief en de VR stand was wel uitgeschakeld. had dit toch al goed .
              thx
              Da's dus niet goed... statief zorgt voor stabiliteit en maakt dat je foto's kan maken bij een sluitertijd langer dan de bewegingsonscherpte veroorzaakt door het afdrukken. De sluitertijd die je zou moeten halen uit de hand is 1/ de brandpuntsafstand (incluis cropfactor). Simpel voorbeeldje... lens 50mm op een Nikon DX-camera = x 1,5 = 75mm. Gewenste sluitertijd zonder statief of VR = 1/75 sec
              Met VR kan je drie tot vier stops winst doen... wat wil zeggen dat je deze sluitertijd 3 keer mag halveren, waardoor je op 1/10de of 1/20ste nog scherpe foto's van 'stilstande objecten' zou moeten kunnen maken.

Een stevig statief is onontbeerljk en essentieel om vuurwerk goed te fotograferen, net zoals voor nachtfotografie. Als je naar een donkere hemel richt, zal je ook merken dat je toestel niet scherpstelt. Zet de lens op manuele focus en op oneindig, en je kan afdrukken zoveel je wil. Vanaf de pijl vertrekt kan je al afdrukken... en laat de camera het werk maar doen.

Comment

ik bedoelde dat ik de vr uitgeschakeld had dat ik al " één" ding goed had volgens de citaat.had een komma vergeten zetten
                nu heb ik meer gegevens om het aantal slechte foto's te reduceren.
                ik ben nu al benieuwd hoe het er de bij de volgende shoot zal uit zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flashhh Bekijk bericht
                  ik bedoelde dat ik de vr uitgeschakeld had dat ik al " één" ding goed had volgens de citaat.had een komma vergeten zetten
                  nu heb ik meer gegevens om het aantal slechte foto's te reduceren.
                  ik ben nu al benieuwd hoe het er de bij de volgende shoot zal uit zien.
                  Als je uit de hand fotografeert, kan je beter de VR laten opstaan. Hij gaat bewegingsonscherpte van het afdrukken reduceren. Enkel op statief afzetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Als je uit de hand fotografeert, kan je beter de VR laten opstaan. Hij gaat bewegingsonscherpte van het afdrukken reduceren. Enkel op statief afzetten.
                    is genoteerd,thx

Comment

Working...
                    X