Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

First Pics Staffie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• First Pics Staffie

Hey iedereen,

Dit is mijn allereerste post op dit forum maar ik zou de gebruikers hier toch al willen bedanken voor alle raad die hier zomaar te grabbel ligt. Ik was al een lange tijd op zoek naar een goede beginnerscamera maar wist niet goed waar ik moest op letten en wat de valkuilen zijn. Na veel te lezen op dit forum heb ik besloten om te starten met de Nikon D60, met zijn voor en nadelen, waar ik jullie niet mee ga opzadelen.

Voorlopig hou ik het nog op de kitlens 18-55 VR, ik zou kunnen zeggen dat dit is om eerst het toestel te leren kennen maar eigenlijk ook voor de portefeuille

Dit gezegd zijnde, deze week ben ik aan het spelen geslagen met de nikon, en het onderwerp van de dag is mijn lieve hond, Fangi, een amerikaanse stafford, die niet alleen geen vlieg kwaad doet maar ze nog zou proberen te reanimeren als ze kon.

Van de zoveel foto's die ik heb genomen heb ik de volgende twee geselecteerd.

Wat ik het spijtigste vind aan de bovenstaande foto is de iets te lichte rechter poot van het onderwerp. Ik geloof dat ik die wel beetje zou kunnen aanpassen in Photoshop maar krijg de NEF file niet open, formaat is niet gesupporteerd hoewel ik het toch zie staan. Als iemand suggesties heeft...

En bij de laatste staat het onderwerp misschien te centraal maar ik had niet veel tijd voor ik bedolven werd onder het lieve warme kwijl...

Ik moet toegeven dat deze foto's gewoon in de voorgeprogrammeerde sportstand zijn genomen dus veel kan ik niet over het technische vertellen...

Laat maar weten wat er kan verbeterd worden...

Groetjes
    Mcarma

Re: First Pics Staffie

Mooie actiefoto's maar geen van beide lijkt me scherp,
    probeer hem eerst eens stilstaand scherp te krijgen
    JaanMeert.be - Newborn/Baby/Kinderfotografie

Comment

met een staffie in huis heb je momenten genoeg om leuke actie foto's te nemen.

Comment

Ik denk dat ze best scherp zijn. Actieplaatjes met een bewegend onderwerp dat naar je toekomt, dus zou ik opteren voor een enkelvoudig scherpstelpunt, en de AF-C modus, waarbij het toestel continu blijft scherpstellen op het scherpstelpunt. 1/500ste is een sluitertijd waarbij je deze beweging m.i. zeker moet kunnen bevriezen.
        't Zijn leuke actieshots. Als je wil vermijden dat hij centraal staat, heb je twee opties... iets ruimer kadreren en nadien croppen, of een minder centraal scherpstelpunt kiezen. Dit laatste, da's mijn ervaring, werkt, bij beweging, redelijk moeilijk.
        Ik vind het leuke binnenkomers, die zeker niet zo makkelijk te maken zijn. Zeker blijven verderdoen. Statische plaatjes van honden zien we hier genoeg .

Comment

Hallo,
          Zoals al gezegd is zijn de foto's niet erg scherp.
          Dit kan komen door het verkleinen van de foto's.

Een normale foto is vele malen groter dan de 900 pixels die hier genoemd zijn.
          Je moet dus je foto gaan verkleinen en daarbij moet je rekening houden dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.
          Als een foto verkleind wordt, om bv. op het forum te plaatsen, moet er wel weer een onscherpmasker toegepast worden om hem ook weer scherp te krijgen.
          Het is daarom handig hiervoor een goed programma te gebruiken (verkleinen en verscherpen). De meeste hier op het forum gebruiken BDSizer. Dit een gratis programma, onder Windows, en dat kun je hier vinden.

De instelling voor BDSizer is afhankelijk van je foto.
          Een goede instelling zou kunnen zijn.

ReSize longest Side to 900 pixels
          Lanczos3
          Sharpen aan vinken 20%

Save size 300 kb
          Keep exif aanvinken.

Nadat de foto verkleind is tot 900 pixels, kun je deze op het forum plaatsen.
          Ik zou zeggen probeer het eens uit, kost ja geen geld.

Verder zou ik eens beginnen met de camera eens in de stand A te zetten.
          De stand A staat voor diafragma voorkeuze.
          Hoe kleiner het getal hoe minder scherptediepte je hebt en hoger het getal hoe meer scherptediepte je heb.
          Voor het begin zou ik eerst eens wat foto's maken van een stilstaand object met een diafragma tussen F8 en f12.

Op deze site kun je een complete cursus gratis downloaden.

En hier is ook nog een gratis cursus te downloaden.

mvg
          Antoine
          Last edited by antoine200; 6 augustus 2008, 16:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sidecar Bekijk bericht
            met een staffie in huis heb je momenten genoeg om leuke actie foto's te nemen.
            lol, idd heb er ook enkele honderden staan, de ene wel al wa beter gelukt dan de andere, maar bon...

als beginner (net als ik nog steeds) zou ik mijn eerste probeerselkes uitvoeren op een slapende amstaff, want eentje in actie mooi vastleggen is verre van makkelijk.

en hier zijn er dan nog 2

mijn bescheiden mening, eerste foto vindek ni slecht; 2e ook ni maar idd wat je zei ivm dat pootje.

groetjes, k9convict.
            Olympus E510
            k9convict personal site

Comment

mss nog een tip van een mede-leek.

als je wilt oefenen op je amstaff in actie, laat dan iemand zn speeltje gooien zodat je hond op een 5-tal meter (of iets meer) langs je door loopt.

wat ik doe:
              -ik zet het toestel in 'single auto focus mode', wanneer de hond vertrekt hou je de knop half ingedrukt zodat het toestel scherpstelt op de hond en eens die in volle actie langs je doorloopt druk je de knop volledig in.
              -ik zet het toestel in de 'S' stand (shutter priority; of hoe noemt het alweer) afhankelijk van hoe snel je staffie al is zal die hoger of lager moeten staan, eens je -na enkele proeffotos- ziet dat die er in volle actie scherp opstaat kijk je of de kleuren/belichting goed zijn.
              eens dit allemaal naar wens is kan je een reeksje beginnen en wanneer zo een reeks geslaagd is kan je proberen om je staffie te fotograferen wanneer die naar je toe komt gelopen, met dezelfde instellingen, gewoon de single auto focus veranderen naar continu auto focus.

dit is hetgeen ik doe, ik ben verre van een prof en er is wss nog wat op mijn comment aan te merken, en indien zo, hoor ik het graag, maar probeer het alvast eens een laat het resultaat maar zien.
              (dit was het mijne)

maar een hond scherp krijgen die op je af komt is veel moeilijker, dat is het advies dat men mij hier ook gaf en idd; het is zo.

veel plezier! groetjes.
              Olympus E510
              k9convict personal site

Comment

Working...
              X