Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kampfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kampfoto's

    Ongeveer 2 weken geleden heb ik mij een slr gekocht. Vorige week heb ik mijn eerste foto's genomen op ksa kamp. Wat kan er nog beter?










    Kristof
    50d + 17-55 2.8

  • #2
    Re: kampfoto's

    Hoi lix, proficiat met je aankoop en met je eerste foto's.
    Je kiest meteen niet de makkelijkste onderwerpen, zeker niet in één en drie.
    De eerste foto heeft een mooie diepte en ik vind de weergave van de zonsondergang redelijk goed geslaagd.
    De tweede foto vind ik eveneens geslaagd, onderwerp goed scherp, en het goeie diafragma gekozen. Een sprekend beeld.
    Derde foto is niet van de makkelijkste. De gloed staat er echter mooi op. en de achtergrond heeft nog genoeg detail. Juiste moment gekozen en m.i. goed weergegeven. Die uitgebrande delen in het vuur ga je m.i. niet kunnen vermijden, als je overal nog detail wil. Iets verderaf en je had de gloed helemaal ten einde kunnen volgen, maar da's muggenziften.
    Wat mij betreft... goed bezig

    Comment


    • #3
      Re: kampfoto's

      mag ik er nog iets aan toe voegen?
      Ik zie dat je voor automatische witbalans gekozen hebt bij alle foto's. Overdag bij zonlicht zal dat niet veel problemen geven maar bij je eerste foto heb je een blauwzweem omdat de witbalans in de fout is gegaan.
      Je kan dit verbeteren: bij niveaus gebruik je het grijspipet en klik je op de asfaltweg (ergens naar boven toe), je zal zien dat o.a. je zonnestralen die door de wolken piepen er veel beter uitkomen en de blauwzweem sterk vermindert.
      Dus als je direct in jpg fotografeert er ook aan denken een zo juist mogelijke witbalans te kiezen.

      Comment


      • #4
        Re: kampfoto's

        Super

        echt Beheytjen maf gedaan!, den mijnen gaak zo snel mogelijk bestellen en dan doek mee zu! sta versteld! ge zou nie zeggen da ge nog maar nen maand bezig zijt.

        Comment


        • #5
          Re: kampfoto's

          Bedankt iedereen voor de reacties!

          Wat de witbalans betreft. Had ik die op zonig of op bewolkt moeten zetten?
          Ik ben nog een noob wat betreft photoshop dus dat aanpassen kan ik nog niet

          Ik trek de meeste foto's wel in RAW. Dan kan ik toch die witbalans nog veranderen hé? Ik heb dat nog niet gevonden in het softwareprogramma van sony...

          Bedankt Kristof
          50d + 17-55 2.8

          Comment


          • #6
            Re: kampfoto's

            Oorspronkelijk geplaatst door lix Bekijk bericht
            Bedankt iedereen voor de reacties!

            Wat de witbalans betreft. Had ik die op zonig of op bewolkt moeten zetten?
            Ik ben nog een noob wat betreft photoshop dus dat aanpassen kan ik nog niet

            Ik trek de meeste foto's wel in RAW. Dan kan ik toch die witbalans nog veranderen hé? Ik heb dat nog niet gevonden in het softwareprogramma van sony...

            Bedankt Kristof
            Zo'n soort avondopnames reken ik bij de "nachtopnames". Wat de witbalans betreft, kan je m.i. eigenlijk beter op automatisch werken bij nachtopnames, want anders weet je dus niet waar je uitkomt. Wat ga je kiezen ? Zonnig ? Bewolkt ? Schaduw ? Da's dus heel moeilijk. Je zit met heel apart licht, dus kan je best het toestel laten kiezen.
            Maak je foto's in raw, en je kan nadien de kleur aanpassen zoals je wil. Zelfs in jpeg kan je wel wat geven en nemen met kleurtoon en verzadiging, die je per kleur kan bijregelen en de kanaalmixer.
            Linda heeft wel gelijk wat de blauwzweem betreft, maar zegt er niet bij welke witbalans je had moeten kiezen... De nabewerking die Linda suggereert heb ik ook al verschillende malen toegepast, en die doet het heel goed.

            Comment


            • #7
              Re: kampfoto's

              Het is gelukt met de grijspipet. De foto ziet er idd stukken beter uit!

              Bedankt voor de uitleg

              Kristof
              50d + 17-55 2.8

              Comment

              Working...
              X