Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste foto's met nikon d40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste foto's met nikon d40

    *****
    Last edited by david_ve; 1 februari 2011, 21:22.
    nikon stuff

  • #2
    Re: eerste foto's met nikon d40

    dat wegblurren zou ik niet doen, het geeft een vervelende zweem precies of er hangt iets voor je onderwerp maar scherpte op de vogel
    Nikon D60

    Comment


    • #3
      Re: eerste foto's met nikon d40

      Over de foto's : Foto 1 is goed scherp, maar kan lichter (geel/wit - beetje overbelichten - hoe lichter het onderwerp, hoe meer je moet overbelichten). Het is een beetje jammer dat je een paar blaadjes afsnijdt. Ik zou gaan voor een compo rond de kern, of een compo met de ganse bloem erop.
      Foto 2 geeft goed de situatie weer, maar ik zou er de zweem afhalen. De compo kan nog iets krapper m.i. Rechts, boven en onder heb je nog overbodige ruimte.

      Ik schiet altijd raw + jpeg. Mijn foto's zijn meestal redelijk goed in jpeg, maar als ik dan een heel goede foto heb, geeft raw toch wat meer mogelijkheden. Op vakantie heb ik het niet gedaan, wegens tekort aan geheugenkaartjes, maar inmiddels heb ik dat tekort ingevuld door een flinke bestelling van kaartjes.
      Raw-bewerking geeft vooral naar licht toe toch heel wat extra mogelijkheden.

      Wat de instellingen van je camera betreft, was de ISO 400 bij de tweede totaal overbodig. Bij ISO 100 krijg je veel meer detail in je beeld.
      Last edited by FestinaLente; 2 augustus 2008, 15:11.

      Comment


      • #4
        Re: eerste foto's met nikon d40

        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Over de foto's : Foto 1 is goed scherp, maar kan lichter (geel/wit - beetje overbelichten - hoe lichter het onderwerp, hoe meer je moet overbelichten).
        Hier ben ik het niet mee eens.
        Bij overbelichten krijg je juist dat er uitbranding in de hogelichten kan optreden.
        Bij veel bloemenfotografie, belicht ik 1/3 of 2/3 stop onder: onderbelichten zorgt namelijk voor een kortere sluitertijd: dus minder licht nodig, het zorgt ook dat je diepere kleuren krijgt en het zorgt dat je grote contrastverschillen wat beter op kunt vangen.
        Bij zonnige dagen 1/3 stop of 2/3 stop onderbelichten is dan ook vaak een juiste keuze, bij tegenlicht-opnamen daarin tegen is het goed om over te belichten.
        Je kunt het onder en overbelichten regelen met de EV-meter op je camera.

        Chris, ik denk dat je war bent met fotograferen in de sneeuw.
        Sneeuw geeft tijdens het fotograferen een belichtings probleem.
        De belichtingsautomaat wordt namelijk in de maling genomen. Omdat sneeuw erg veel licht reflecteert zal de belichtingsautomaat van je camera een verkeerde waarde doorgeven waardoor de foto wordt onderbelicht. Dit kun je oplossen door handmatig de EV correctie in te stellen op ongeveer +1 EV.
        In de histogrammen op de camera kun je controleren of de juiste belichting plaats vindt.

        Probeer maar eens een witte bloem in de zon te fotograferen met de volgende instellingen.
        1. EV 0
        2. EV +1
        3. EV -1

        Het resultaat zal zijn dat bij 1 de uitbranding in de hogelichten begint en bij 2 er heel veel is uitgebrand.
        Bij 3 is de bloem misschien iets te donker maar dat kun je nog makkelijk ophalen in PS.
        Vandaar mijn EV -0,3
        mvg
        Antoine
        Last edited by antoine200; 2 augustus 2008, 15:39.

        Comment


        • #5
          Re: eerste foto's met nikon d40

          Antoine heeft gelijk wat de eerste foto betreft. Hij is niet beter te belichten. Door deze op 't middaguur te maken, in de vlakke zon, heb je het jezelf niet makkelijk gemaakt.
          Maar 't toont een beetje aan wat ik wou zeggen. De bedoeling is van een foto zoveel mogelijk rechts te belichten. Rechts belichten wil zeggen dat je zoveel mogelijk licht toelaat en probeert zoveel mogelijk het rechterdeel van het histogram te benutten, zonder uitbranding van de lichte delen, dus zonder een staaf tegen de rechterkant van 't histogram. Bij het maken van de eerste foto is geen belichtingscompensatie gebeurd, terwijl hij toch genomen is op het middaguur in de vlakke zon. Je zou dan denken dat om overbelichte delen tegen te gaan, je negatief zal moeten compenseren, maar dat is dus niet nodig.

          Als de sensor van een toestel, via de lichtmeter, veel licht binnen krijgt, gaat het toestel reageren door te onderbelichten. Het ziet genoeg licht, dus moet er geen licht bijkomen. Als een sensor veel donkere partijen oppikt, dan ga je moeten onderbelichten. Het toestel reageert dan op het donker en geeft licht bij, dat er vaak te veel aan is.

          Als je donkere en lichte partijen in één foto hebt, dan gaat de lichtmeter een gemiddelde maken, en dan is 't vaak nodig om te onderbelichten, om geen uitbranding van de lichte partijen te hebben.

          Mvg

          Chris

          Comment


          • #6
            Re: eerste foto's met nikon d40

            Ik kan al die technische uitleg van die twee cracks hier voor me niet goed volgen, maar ik kan je wel meegeven dat als je aan de rechterkant van je histogram bergen krijgt waarvan de pieken buiten beeld vallen het niet goed zit. Je moet er absoluut voor zorgen dat dit niet gebeurt want die uitgebrande delen krijg je nooit meer goed.
            Dus, na iedere foto een blik op je histogram en kijken of je geen uitgebrande delen hebt. Onderbelichting kan je makkelijker compenseren.
            Juist belichten is natuurlijk de boodschap.
            Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

            Comment


            • #7
              Re: eerste foto's met nikon d40

              Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
              ...Onderbelichting kan je makkelijker compenseren...
              ...ten koste van ruis. Rechts belichten blijft de boodschap, zonder overbelichten.
              Laat me rechts belichten uitleggen als... het histogram moet onderaan aansluiten tegen de rechterkant, zonder tegen die rechterkant een piek te veroorzaken. Waar de pieken zitten, is helemaal afhankelijk van de donkere en lichte partijen in je foto. De donkere zitten links, de lichte rechts.
              Het bijstellen van de levels (niveaus) in photoshop is eigenlijk niet meer of niet minder, dan het histogram spreiden over de ganse breedte ervan.

              Bij stillevens en landschappen kan je inderdaad makkelijker juist belichten, omdat de situatie blijft zoals ze is, en je kan overdoen tot je het juiste licht hebt.

              Comment


              • #8
                Re: eerste foto's met nikon d40

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                ...ten koste van ruis. Rechts belichten blijft de boodschap, zonder overbelichten.
                Laat me rechts belichten uitleggen als... het histogram moet onderaan aansluiten tegen de rechterkant, zonder tegen die rechterkant een piek te veroorzaken. Waar de pieken zitten, is helemaal afhankelijk van de donkere en lichte partijen in je foto. De donkere zitten links, de lichte rechts.
                Het bijstellen van de levels (niveaus) in photoshop is eigenlijk niet meer of niet minder, dan het histogram spreiden over de ganse breedte ervan.

                Bij stillevens en landschappen kan je inderdaad makkelijker juist belichten, omdat de situatie blijft zoals ze is, en je kan overdoen tot je het juiste licht hebt.
                Akkoord, maar dan enkel maar bij bepaalde foto's. Het histogram bij iedere foto moet apart beoordeeld worden.
                Ik denk maar aan een foto van de maan 's nachts (histogram zal vooral links geconcentreerd zijn) of een foto van in de sneeuw (waar het histogram vooral rechts geconcentreerd zal zijn).
                Het belangrijkste is inderdaad om histogrammen correct te kunnen interpreteren.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment

                Working...
                X