Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groentje.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groentje.

    Heb hier al ergens een topic met fotokes ma swat, nog is iets anders proberen.
    Ik zie dat iedereen hier bij zijn foto's gegevens bij zet van hoe ze getrokken zij. kan iemand me vertellen waar ik die kan vinden en wat wat wil zeggen of waar ik deze begrippen kan bijleren?
    comments op de foto's en tips om er wat van te maken als ze waardeloos zijn kan ik altijd wel aprecieeren.




    en dan nog eentje da'k had genomen met mijn digimax V5. zuiver is hij niet echt door compressieverlies, kon hem anders niet uploaden om een of andere reden
    vrees wel wel dat de achtergrond te druk is net al bij foto2 maar alsnog zijn alle comments en tips welkom.

    Last edited by J-Sweep; 31 juli 2008, 20:25.

  • #2
    Re: groentje.

    Drie dingetjes, programma's die ik gebruik...
    - Opanda exifviewer (gratis te downloaden) : eens geïnstalleerd, open je je foto, klikt er met de rechtermuisknop op, klik op view exif en je hebt alle gegevens.
    - BDSIZER : om foto's te verkleinen, eventueel te verscherpen, eveneens gratis te downloaden via 't internet.
    - Imageshack om foto's te uploaden (hotlink voor forums kopiëren en hier pasten, include details uitvinken).

    Over de foto's... drie keer een centrale compositie met een niet zo goed gekozen achtergrond. Eerste kan je nog rechtzetten. Tweede is de beste, mocht de TV-links er niet bij op staan, kan je nog wat croppen. Bij de derde roepen de overbelichte hortentia's op de achtergrond om aandacht.

    Een foto rechttoe - rechtaan nemen kan iedereen. De kunst bestaat erin een onderwerp zo te brengen dat het duidelijk het onderwerp is. Dit kan door het licht, door scherpte, door beperkte scherptediepte en door de keuze van een niet-opvallende achtergrond. Bij de eerste en de tweede slaag je er min of meer in. Als je kiest om één onderwerp te brengen, laat dan alle overtollige ruimte weg. Wil je een onderwerp situeren in zijn omgeving, gebruik dan de gulden snede en de diagonaal, de sterke punten in de foto om dit voorwerp op te plaatsen, en maak een doorkijk langs één kant. Dat kijkt veel rustiger.
    Last edited by FestinaLente; 2 augustus 2008, 23:47.

    Comment


    • #3
      Re: groentje.

      Behalve Festina's commentaar, waar ik me helemaal bij aansluit, staat ook je horizon wat scheef in de eerste...
      Stel je kritieken niet te scherp...
      Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

      Comment


      • #4
        Re: groentje.

        Ik kan het niet beter omschrijven dan wat Festinalente deed. Toch lovenswaardig dat hij altijd tijd en moeite neemt om nuttige tips mee te geven.
        Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

        Comment


        • #5
          Re: groentje.

          heer erg bedankt voor de comment en de tips.

          Comment

          Working...
          X