Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zandsculpture Blankenberge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zandsculpture Blankenberge

    enkele foto's van de zandsculpturen

    Wat kan er beter


    Camera: Nikon D50
    Exposure: 1/4000 sec
    Aperture: f/2.8
    Focal Length: 28 mm
    ISO Speed: 200
    Exposure Bias: 0/6 EV


    Camera: Nikon D50
    Exposure: 1/4000 sec
    Aperture: f/2.8
    Focal Length: 38 mm
    ISO Speed: 200
    Exposure Bias: 0/6 EV


    Camera: Nikon D50
    Exposure: 1/100
    Aperture: f/2.8
    Focal Length: 42 mm
    ISO Speed: 200
    Exposure Bias: 0/6 EV

    Met vriendelijke groeten
    Joeri


  • #2
    Re: Zandsculpture Blankenberge

    De foto's zijn een prima weergave van wat er te zien is. De instellingen van je camera zijn m.i. iets minder. Ik ben lang niet meer aan de Belgische kust geweest, maar dat het zand zo geel was... nooit geweten. Ik vermoed dat je met de witbalans een beetje in de fout gaat. Waar ik de eerste twee heel mooi vind, stoort de flitsschaduw toch bij de laatste.

    Comment


    • #3
      Re: Zandsculpture Blankenberge

      mooi met aandacht voor de compo,s.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Zandsculpture Blankenberge

        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        De foto's zijn een prima weergave van wat er te zien is. De instellingen van je camera zijn m.i. iets minder. Ik ben lang niet meer aan de Belgische kust geweest, maar dat het zand zo geel was... nooit geweten. Ik vermoed dat je met de witbalans een beetje in de fout gaat. Waar ik de eerste twee heel mooi vind, stoort de flitsschaduw toch bij de laatste.
        Ik denk echt wel dat het zand daar zo geel is hoor!

        Mooie tweede!

        Grtz,Fabienne
        Val elkaar niet aan, vul elkaar aan!
        BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
        The name of the game is to fill the frame!
        http://Fabke.fotopic.net

        Comment


        • #5
          Re: Zandsculpture Blankenberge

          Voor de zandscupturen wordt er inderdaad geen zand gebruikt van de Belgische kust hoor. Dus gele kleur is meer dan normaal.

          Als ik vanavond niet op vakantie was vertrokken, had ik zelf ook nog een paar foto's gepost.

          grtz.
          Canon 350D || batterijgrip || Sigma 18-50 mm f/2.8 EX DC || Canon EF-S 55-250 IS F4-5.6

          Comment


          • #6
            Re: Zandsculpture Blankenberge

            Oorspronkelijk geplaatst door dd1975 Bekijk bericht
            Voor de zandscupturen wordt er inderdaad geen zand gebruikt van de Belgische kust hoor. Dus gele kleur is meer dan normaal.

            Als ik vanavond niet op vakantie was vertrokken, had ik zelf ook nog een paar foto's gepost.

            grtz.
            Als ik me niet vergis is het zelfs Maaszand dat men gebruikt omwille van de structuur van de korrel. Kustzand is er niet voor geschikt omdat de korrel afgevlakt is en Te rond zonder hechtingspunten

            Comment


            • #7
              Re: Zandsculpture Blankenberge

              Daar er alleen aandacht uitgaat naar de kleuren van het zand wil ik maar even de aandacht vestigen op het andere instellingen van de camera.

              Exif foto 1
              Camera: Nikon D50
              Exposure: 1/4000 sec
              Aperture: f/2.8
              Focal Length: 28 mm
              ISO Speed: 200
              Exposure Bias: 0/6 EV

              Exif foto 2
              Camera: Nikon D50
              Exposure: 1/4000 sec
              Aperture: f/2.8
              Focal Length: 38 mm
              ISO Speed: 200
              Exposure Bias: 0/6 EV

              Er is bij dit onderwerp geen storende achtergrond, dus kun je zodanig je diafragma instellen dat je de meeste scherptediepte hebt.
              Bij f2,8 heb je dit in iedergeval niet en een sluitertijd van 1/4000 bij een stilstaand onderwerp is toch wel een beetje teveel van het goede.
              Het kan natuurlijk zijn dat je deze foto genomen hebt bij windkracht 10


              Als je onderstaande begrippen van de fotografie je eigen maakt dan hoef je alleen nog maar te concentreren op de compositie.

              De sluiter:
              1. Hij regelt de hoeveelheid licht die tot de sensor wordt toegelaten en heeft dus daardoor invloed op de belichting. Bij een korte sluitertijd wordt evenredig minder licht doorgelaten dan bij een lange sluitertijd.

              2. Hij regelt de tijdsduur van de belichting en heeft daardoor invloed op de weergave van beweging. Een bewegend onderwerp zal scherper worden weergegeven bij een korte sluitertijd dan bij een lange sluitertijd, in welk geval een evenredig grotere bewegingsonscherpte ontstaat.

              Evenals de sluitertijd heeft het diafragma twee functies:
              1. Het regelt de hoeveelheid licht die tot de sensor wordt toegelaten en heeft daardoor invloed op de belichtingstijd. Als de diafragmaopening groot is (klein getal), wordt er een evenredig grotere hoeveelheid licht tot de sensor toegelaten dan bij een kleine diafragmaopening (groot getal).

              2. Het regelt de diepte van de scherp afgebeelde zone (het scherptediepte bereik) en heeft daardoor invloed op de ruimtesuggestie in de foto. Met een kleine diafragmaopening (groot getal) wordt er een groter zone in de diepte scherp weergegeven dan met een groter diafragmaopening (klein getal).

              Uit bovenstaande blijkt dus dat er een directe relatie bestaat tussen de sluitertijd en de grootte van de lensopening.

              Scherptediepte.
              De scherptediepte is het gebied voor en achter het onderwerp waarop is scherpgesteld.

              De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk.
              Ten eerste het diafragma. Het nemen van een kleiner diafragma (groter getal) vergroot dus de scherptediepte. Vervolgens heeft de instelafstand invloed. Hoe dichterbij wordt ingesteld, des te geringer wordt de scherptediepte. Bij dichtbij- en macro-opnamen bedraagt ze dikwijls nog maar enkele millimeters.
              Ten slotte hangt de scherptediepte ook nog af van de brandpuntafstand van het objectief. Objectieven met lange brandpuntafstand hebben een aanzienlijk kleinere scherptediepte dan objectieven met korte brandpuntafstand.
              Zo is bij een 200mm objectief de scherptediepte slechts een zestiende van die van een 50mm objectief.

              Een goede fotograaf gebruikt zijn diafragma om zijn scherptediepte te kiezen, en past dan zijn sluitertijd aan om een goede belichting te krijgen.

              De genomen foto's zijn niet slecht, de scherpte valt nog mee dankzij de toegepaste groothoek.

              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Zandsculpture Blankenberge

                Ik vind de eerste en tweede foto best mooi, vooral de gele zandkleur tegen de blauwe lucht.
                Alleen ontbreekt er wat contrast, de foto's zijn te vlak, dat kan je nog eenvoudig aanpassen.
                Ook begrijp ik niet waarom je zo een groot diafragma hebt gebruikt, aan je sluitertijd te zien heb je nog ruimte genoeg om een kleiner diafragma te nemen en zo meer scherptediepte te verkrijgen.

                Wim

                Comment


                • #9
                  Re: Zandsculpture Blankenberge

                  Sorry van mijn interpreattie van 't gele zand. Zal wat voorbarig geweest zijn.

                  Wat de opmerkingen betreffende scherptediepte betreft, moet ik zeggen dat ik ze eerst ook wou maken. Maar, m.i. heb je telkens genoeg scherptediepte, en een lens die vlijmscherp is op 2,8 . Dit neemt niet weg dat het commentaar van Antoine terecht is. Ik zou zelf ook geopteerd hebben voor een kleiner diafragma, behalve met de laatste, waar ik zelfs de sluitertijd nog naar beneden zou durven halen, met flash.
                  Last edited by FestinaLente; 6 augustus 2008, 17:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zandsculpture Blankenberge

                    bedankt voor de positieve comentaren, ik moet blijkbaar enkel wat letten op het contrast?

                    Met vriendelijke groeten
                    Joeri

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zandsculpture Blankenberge

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
                      bedankt voor de positieve comentaren, ik moet blijkbaar enkel wat letten op het contrast?
                      Als je blijkbaar alleen maar wat moet letten op het contrast dan is mijn advies en energie in iedergeval niet meer aan jou besteed.
                      Ik wens je dan ook het allerbeste met je verdere foto hobby.
                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zandsculpture Blankenberge

                        zo bedoelde ik het niet antoine

                        de scherptediepte moet ik uiteraard ook in het oog houden, maar dat kan ik achteraf niet meer aanpassen en het contrast wel dat bedoelde ik

                        Met vriendelijke groeten
                        Joeri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zandsculpture Blankenberge

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970 Bekijk bericht
                          zo bedoelde ik het niet antoine

                          de scherptediepte moet ik uiteraard ook in het oog houden, maar dat kan ik achteraf niet meer aanpassen en het contrast wel dat bedoelde ik
                          Het zij je vergeven
                          En nu snel fotograferen.
                          mvg
                          Antoine

                          Comment

                          Working...
                          X