Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stoeien in de zon..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stoeien in de zon..

Zeer zeker geen topkwaliteit foto, nog minder kwalitatieve photoshop (digitale zakdoek moeten spelen ;-) ) maar ben toch eens benieuwd of deze foto behalve persoonlijke emotionele waarde (vanzelfsprekend) ook potentieel voor fotografische waarde heeft.

Ben van plan om het uiteindelijk resultaat op canvas of forex te laten drukken. Ik twijfel nog of ik de foto in kleur zou laten, naar zwart/wit of eventueel iets fluo ofzo ermee zou doen. Als jullie tips voor een hebben bewerking/effect zijn deze zeer zeker welkom.

Heb al een eerste Channel Mixer probeersel toegevoegd. Ik vond dit 'groen' er eigenlijk wel goed uitzien..

Graag jullie feedback, tips en commentaren!

Re: Stoeien in de zon..

Ik begrijp dat deze foto een emotionele waarde heeft, maar fototechnisch kan het veel beter.

Het standpunt is bijzonder en het onderwerp leent er zich wel voor.

De belichting zit niet goed. De helft van het gezichtje zit in de schaduw, de andere helft is gedeeltelijk uitgebrand. Het is niet makkelijk om bij zo sterke contrasten (hard licht op de ene kant van het gezicht en andere zijde in de schaduw) om een goed belichte foto te maken. Vermoedelijk heb je deze foto rond het middaguur gemaakt, wat vroeger of later op de dag zou beter zijn.

Oogcontact zou de foto veel sprekender maken.

Een minder centrale opstelling zou de foto ook aangenamer om naar te kijken maken. Ofwel zou ik er meer van de armen opzetten, zodat deze armen een kader maken (de kijker omarmen).

De bewerking vind ik helemaal niets. Je gaat zo'n sprankelend knaapje toch niet in een vaal geel-groene "soep" dompelen.

Ik zou toch nog eens opnieuw proberen, zo'n betoverend model verdient een betere foto. Tenzij het moment zo bijzonder voor jou is, dat je absoluut deze foto groter wil afdrukken.

Laat je niet ontmoedigen door deze kritiek, het is opbouwend bedoeld.

Mvg,

Chris
    Geniet van foto's maken

Comment

In grote lijnen ben ik het eens met chris. Vooral de overbelichting speelt de foto parten. Je plaatst het hoofd helemaal centraal, maar eigenlijk laat je daarmee ruimte bovenaan, in de kijkrichting, en komt dat goed uit.
      De ruimte opzij kan je nog inperken, door de foto een portretformaat te geven.
      Hij kan voor mij centraal staan, omdat het geheel gebroken wordt door het licht.
      Het zonlicht is fel en zeer moeilijk te controleren, en dit zeker met een compactcamera. Er staat waarschijnlijk wel een belichtingscompensatie op het toestel, met een EV-waarde, en je kan het felle licht deels wegnemen door negatief te compenseren (EV-0,3 of 0,7 of misschien wel -1 (= 1 stop)), of door spotlichtmeting op de lichte delen te gebruiken, als je camera er mee uitgerust is. De donkere schaduwen krijg je weg door in te flitsen.
      In photoshop kan je nadien met de curves of levels (niveaus) de foto terug wat oplichten, mocht dat nodig zijn. Het is echter te vermijden, omdat die bewerking ook ruis met zich meebrengt, maar dat zou kunnen meevallen.
      Tot slot... een tikkeltje verscherpen kan nog voor deze foto. Wat oogcontact betreft, krijg je hier een heel andere foto als dat zo zou zijn. Nu is hij m.i. ruimtelijker, EN als allerlaatste, als je zo'n standpunt inneemt, wel opletten dat de neus proper is (is trouwens het geval)...

Comment

Thanks voor jullie reacties! Zeer leuk om te zien dat een aller-aller-eerste probeersel tot fotografie onmiddellijk leidt tot goede tips en adviezen. En natuurlijk wordt kritiek niet persoonlijk en enkel constructief opgenomen. (anders leren we nooit!)
        Thanks! (Ik kijk uit totdat ik de Sony DSC-43 kan laten liggen en aan de slag kan met de bestelde Fuji S100fs!)

Comment

Working...
        X