Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte

    Kan er mij a.u.b. iemand vertellen waar ik fout zit bij het nemen van foto's.
    Want ik krijg (naar mijn mening) te weinig detail in mijn foto's.
    Aangezien ik toch wel over geen slecht materiaal beschik (of vergis ik mij).

    Deze eerste foto is dezelfde als de tweede, dit naar jullie reacties dat ik deze heb geresized met BD-sizer.
    Goed programma. De scherpte is nu ook stukken beter verscherpt met 18%, laat jullie maar horen.






    - Focuslengte: 55mm
    - Sluitertijd: 1/100
    - Diafragma: 5,6
    - ISO: 200
    - Stops: 0

    Ik hoop hieruit van jullie iets te kunnen leren
    Last edited by Melkdjefer; 17 juli 2008, 18:40.
    Olivier
    CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Scherpte

    #1. Door de hoge ISO waarde krijg je ruis, wat dus de scherpte perceptie verminderd. Met 1/160 op 146mm kun je ook bewegingsonscherpte hebben; probeer eens een snellere sluitertijd. En een hond staat nu ook niet altijd stijf stil.
    Op die afstand heb je ook een relatief beperkte DOF, waardoor de hond niet helemaal in het scherpte gebied zal vallen. Wat verschuiving in afstand na het focussen zorgt ook weer voor onscherpte. Als je op 4m afstand stond met 146mm en f/5.6 en focussed op de ogen van de hond, dan zit z'n neus en oren net of net niet in je scherpte veld....
    Idem voor #2. 55mm op 0.5m resulteert in 2cm scherpteveld.
    Mogelijks is gewoon een goed gebruik van DOF al een deel van je oplossing
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte

      Bij je foto van de hond ligt de scherpte op zijn borst i.p.v op de ogen, een 20 centimeter te ver naar achter gok ik.
      Heb je die bloem met statief gefotografeerd? Bij een close-up kan je vlug onscherp zitten door een kleine verandering van de afstand t.o.v. je onderwerp.
      Hier vind je meer info over hoeveel scherptediepte je beschikt met een bepaalde lens/diafragma-combinatie http://www.dofmaster.com/dofjs.html
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte

        Ik heb de tweede foto gemaakt met statief
        'k Zal nog veeeeeel moeten leren, ik hoor het al.
        Oefening baart kunst !!
        Olivier
        CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte

          Ik ga proberen je op weg te helpen met de tweede foto.

          Je kiest hier ook niet de makkelijkste bloem. Maar je kan nog eens opnieuw proberen.
          ISO 100
          f/ 13 of hoger
          Zeker statief gebruiken, en de bloem er helemaal opzetten.
          En wees gerust, je komt er wel
          Hopelijk heb je er iets aan.
          Groetjes Hendrika

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte

            Wat mijn foto's die je gezien hebt betreft, en als toevoeging op de vorige reacties wou ik je nog meegeven dat je met een deftig fotobewerkingspakket nog veel 'gevoel van scherpte' kan bijgeven. Het éne pakket is daar beter in dan het andere. Lightroom vind ik super.
            Dit kan alleen als je vertrekt met optisch scherpe foto's.
            Ik weet ook uit ondervinding dat honden moeilijk te fotograferen zijn, blijven oefenen, maak een hele serie foto' s op dat moment.

            Greets,
            Gikke

            Canon EOS 6D EF 24-105L IS / EF 70-200L IS

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte

              Buiten de opgenoemde adviezen vind ik dat de foto's over het geheel onscherp zijn.
              Dit zou kunnen komen door het verkleinen.

              Waaraan een foto moet voldoen vind je hier.



              Een normale foto is vele malen groter dan de 900 pixels die hier genoemd zijn.
              Je moet dus je foto gaan verkleinen en daarbij moet je rekening houden dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.
              Als een foto verkleind wordt, om bv. op het forum te plaatsen, moet er wel weer een onscherpmasker toegepast worden om hem ook weer scherp te krijgen.
              Het is daarom handig hiervoor een goed programma te gebruiken (verkleinen en verscherpen). De meeste hier op het forum gebruiken BDSizer. Dit een gratis programma, onder Windows, en dat kun je hier vinden.



              De instelling voor BDSizer is afhankelijk van je foto.
              Een goede instelling zou kunnen zijn.

              ReSize longest Side to 900 pixels
              Lanczos3
              Sharpen aan vinken 20%

              Save size 300 kb
              Keep exif aanvinken.

              Nadat de foto verkleind is tot 900 pixels, kun je deze op het forum plaatsen.
              Ik zou zeggen probeer het eens uit, kost ja geen geld.


              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                ReSize longest Side to 900 pixels
                Lanczos3
                Sharpen aan vinken 20%

                Save size 300 kb
                Keep exif aanvinken.
                Persoonlijk vind'k 20% erg veel, bij mij staat hij standaard op 12%.
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte

                  Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                  Persoonlijk vind'k 20% erg veel, bij mij staat hij standaard op 12%.
                  Ik zelf heb hem staan op 10%, Dit is voor mij genoeg omdat ik bijna nooit crop.
                  Omdat de meeste beginners niet formaatvullend fotografeerd en dus later behoorlijk gaat croppen adviseer ik om 20% te nemen.
                  Na wat ervaring te hebben opgedaan kunnen ze later gewoon wat % terug gaan.

                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte

                    Ik heb de foto van de orchidee eventjes uitgetest op verscherping en stel vast dat er een relatief goede foto van te maken valt : zoek de oorzaak dus vooral in die richting
                    (met Capture NX, gevoeliger af te stellen dan BDSizer)
                    Canikon 40D - D200, D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte

                      Ik dank jullie voor de deskundige uitleg zal het eens proberen en zien wat het zegt

                      Groeten Melkdjefer
                      Olivier
                      CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte

                        Oorspronkelijk geplaatst door Melkdjefer Bekijk bericht
                        Ik heb de tweede foto gemaakt met statief
                        'k Zal nog veeeeeel moeten leren, ik hoor het al.
                        Oefening baart kunst !!
                        Inderdaad...
                        Als je de bloem helemaal scherp wil, even diafragmeren (kleiner diafragma - groter getal (F8-f11). Je kan de scherptediepte, zeker bij stillevens, zelf voordien nagaan, door de scherptedieptecontroleknop in te drukken, als je toestel er mee uitgerust is, wat ik wel vermoed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte

                          Ja die van mij heeft dat. Zal deze eens proberen opnieuw te trekken en kan ik hem er nog bij posten. Zal dat vandaag eens proberen.
                          Olivier
                          CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

                          Comment

                          Working...
                          X