Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Als je deze foto's zo bij elkaar ziet, dan valt het onmiddellijk op dat het wit in de eerste foto eerder grijs is. Het wit in de tweede foto is -op sommige plaatsen- op het randje van overbelichting.
Deze foto's zijn gemaakt in een tijdspanne van nog geen twee minuten.
De eerste foto is met een zéér snelle sluitersnelheid gemaakt (er was dus véél zon ), de tweede met een sluitertijd die bijna tienmaal trager is.
Volgens mij heb je de "Spotmeting" van de camera tweemaal foutief gebruik, want het resultaat zou ergens tussen de twee wittinten in moeten liggen.
Kan je mij vertellen hoe je te werk bent gegaan bij het maken van deze foto's?
Bij het fotograferen van orchideen moet je wat spelen met het licht.
Het mooiste is wanneer je het licht van achter de bloem laat komen.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld de bloem voor het raam te zetten.
Je hebt dan niet al teveel zonlicht nodig.
Spotmeting voor deze aard van fotografie is goed.
Alleen moet je oppassen dat je het wit ook wit laat.
Dit kun je doen door iets over te belichten EV +0,3
Een voorbeeld m.b.t. de opstelling kun je hier vinden.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Als je deze foto's zo bij elkaar ziet, dan valt het onmiddellijk op dat het wit in de eerste foto eerder grijs is. Het wit in de tweede foto is -op sommige plaatsen- op het randje van overbelichting.
Deze foto's zijn gemaakt in een tijdspanne van nog geen twee minuten.
De eerste foto is met een zéér snelle sluitersnelheid gemaakt (er was dus véél zon ), de tweede met een sluitertijd die bijna tienmaal trager is.
Volgens mij heb je de "Spotmeting" van de camera tweemaal foutief gebruik, want het resultaat zou ergens tussen de twee wittinten in moeten liggen.
Kan je mij vertellen hoe je te werk bent gegaan bij het maken van deze foto's?
Inderdaad, deze fotos zijn gemaakt op mijn terras, op de eerste foto was het bewolkt en op de 2e foto kwam de zon er weer goed door.
Ik had er een zwarte bash achter gehangen (waarschijnlijk ook niet goed qua reflecties, beter stof nemen neem ik aan) en de orchidee zat op iets van een 15cm van de bash. Ik had hier ook nadien gelezen dat als je met doek werkt het beter is van het object er zo ver mogelijk vanaf te zetten.
In welke stand dat ik getrokken heb weet ik niet meer want heb ongeveer iets van een 60 fotos getrokken en er kwamen er maar +- 10 "goede" fotos uit
Ik ben mij gisteren enkele boeken gaan halen, ik ga deze eerst doornemen zodat ik weet wat ik allemaal doe op mijn toestel
Bij het fotograferen van orchideen moet je wat spelen met het licht.
Het mooiste is wanneer je het licht van achter de bloem laat komen.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld de bloem voor het raam te zetten.
Je hebt dan niet al teveel zonlicht nodig.
Spotmeting voor deze aard van fotografie is goed.
Alleen moet je oppassen dat je het wit ook wit laat.
Dit kun je doen door iets over te belichten EV +0,3
Een voorbeeld m.b.t. de opstelling kun je hier vinden.
Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's
Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.
Veel oefenen en het komt vanzelf goed.
mvg
Antoine
Bedankt voor de links voor een beginner helpt dit enorm
Als ik de foto's getrokken heb kwam de zon frontaal erop eigenlijk, niet goed dus. En had ook de standaard metingen en witbalans op
Ik ga eerst nog een beetje lezen en testen en hopelijk komt het goed
Maar qua compositie was dit goed eigenlijk of zijn er tips om ze er nog beter op te zetten?
Comment