Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste zwart-wit prortretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste zwart-wit prortretten

Hey,

Ik ben sinds twee weken trotse eigenaar van een canon 400D en dus ook sindsdien beginnend amateur fotograaf. Meteen ben ik aan de slag gegaan met het shooten van een paar portretten, graag had ik dan ook jullie ongezoute mening over deze foto's.
    Hierbij wil ik toch ook even vermelden dat de foto's uit de hand getrokken zijn en niet bewerkt de resultaten zijn dan ook boven alle verwachtingen.

EF-S18-55mm f/3.5-5.6
    Focal Length 40.0 mm
    ISO 1600
    Tv( Shutter Speed ) 1/10
    Av( Aperture Value ) 5.0

EF-S18-55mm f/3.5-5.6
    Focal Length 55.0 mm
    ISO 1600
    Tv( Shutter Speed ) 1/50
    Av( Aperture Value ) 5.6

EF-S18-55mm f/3.5-5.6
    Focal Length 48.0 mm
    ISO 1600
    Tv( Shutter Speed ) 1/250
    Av( Aperture Value ) 5.6

Grtzz
    Last edited by Krikke_99; 11 juni 2008, 15:29.
    Canon EOS 400D + 18-55 kitlens / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon EF 50mm f/1,8 MkII

Re: Eerste zwart-wit prortretten

Eerste is vrij licht. Scherpte ligt iets boven de oogkas, meer richting voorhoofd.
    Tweede vind ik te donker. Ik zou hier eerder kiezen voor een vierkant uitsnede waarbij ik links een stukje (van het donkere vlak) zou weglaten.
    Derde: vind de zwart-wit omzetting niet zo geslaagd. Huid vind ik te donker.
    Het is een foto met een vrij groot lichtcontrast. Links is ie een klein stukje overbelicht. Je had een reflectiescherm (blad papier) kunnen gebruiken om deze lichtcontrasten te verminderen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Eerste is vrij licht. Scherpte ligt iets boven de oogkas, meer richting voorhoofd.
      Tweede vind ik te donker. Ik zou hier eerder kiezen voor een vierkant uitsnede waarbij ik links een stukje (van het donkere vlak) zou weglaten.
      Derde: vind de zwart-wit omzetting niet zo geslaagd. Huid vind ik te donker.
      Het is een foto met een vrij groot lichtcontrast. Links is ie een klein stukje overbelicht. Je had een reflectiescherm (blad papier) kunnen gebruiken om deze lichtcontrasten te verminderen.
      Hmmm nog veel bijleren blijkbaar, 'k was er zeker van dat ze goed waren
      De tweede kan ik nog wel redden, maar 1 en 3 waarschijnlijk niet met mijn kennis. Hebben jullie een paar tips hiervoor of is het gewoon opnieuw proberen.
      In ieder geval bedankt voor de reactie.
      Canon EOS 400D + 18-55 kitlens / Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS / Canon EF 50mm f/1,8 MkII

Comment

Hebben jullie een paar tips hiervoor of is het gewoon opnieuw proberen.
        Opnieuw, daar leer je het meest van. Beter vertrekken van een (bijna) goede foto dan er achteraf vanalles moeten aan bijschaven.
        Ik vind ze in de drie gevallen te sterk gecropt.
        één heeft nogal wat vervorming door het camerastandpunt, een beetje een waterhoofd.
        drie is redelijk, maar zoals al gezegd: een reflectiescherm aan de rechterzijde van de foto had het beter gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Ik vind ze in de drie gevallen te sterk gecropt.
          Bedoel je hiermee van te dicht getrokken, want ik heb er niets aan gedaan ?

Comment

In dat geval bedoel ik inderdaad van te dicht getrokken, ofwel te sterk ingezoomd of een combinatie van de twee. je kan wel een krappe beelduitsnede maken bij portretten maar dit vind ik iets te veel van het goede. Het gaat hier niet meer om een portret maar om een close-up van het gezicht. Natuurlijk is dat ook een kwestie van smaak.

Comment

Ik vind de uitsnedes best te doen, maar telkens heb je iets te veel achter de ogen. Meer ruimte voor de ogen, open ruimte, zal ze ongetwijfeld nog beter maken.
              Bij de eerste foto volg ik Patrick, betreffende de scherpte. De foto heeft ook vrij veel korrel, die hem, m.i., bij deze lichtsterkte niet siert. Op 1/10de is het dan ook moeilijk een scherp portret te maken.
              Wat de laatste betreft, had je met gemak de ISO kunnen halveren, of zelfs nog minder. Ik vind de derde trouwens de beste.
              Toch eens proberen met meer licht, zou ik zeggen, zodat je die ISO 1600, die voor de korrel zorgt, achterwege kan laten, en... meer ruimte in kijkrichting en minder "slaap" op de foto.

Comment

Working...
              X