Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bliksem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bliksem

    met het mooie onweer heb ik geprobeerd een bliksem vast te leggen, ik wist hoegenaamd niet hoe hier precies aan te beginnen, heb dus maar wat uit mn mouw proberen schudden, heb wel een beetje moeten bijsnijden want ik stond in de deuropening achteraan (muur, e.d.)

    zoals ik zei, eigenlijk wist ik quasi niet wat ik deed en heb maar wat geëxperimenteerd.
    Waar moet ik op letten als ik nog eens probeer een bliksem te fotograferen.
    heb een trage sluitersnelheid genomen, statief gebruikt, witbalans bijgeregeld, weet het zelf allemaal ni goed meer
    ALLE tips meer dan welkom!


    groetjes!
    Olympus E510
    k9convict personal site

  • #2
    Re: bliksem

    is dit de gewenste info?

    Exposure Time = 1.6"
    F Number = F22
    Exposure Program = Manual
    ISO Speed Ratings = 100
    Exif Version = Version 2.21
    Date Time Original = 0000-00-00 00:00:00
    Date Time Digitized = 0000-00-00 00:00:00
    Components Configuration = YCbcr
    Exposure Bias Value = ±0EV
    Max Aperture Value = F3.5
    Metering Mode = Pattern
    Light Source = Fine weather
    Flash = 8
    Focal Length = 14mm
    Maker Note = 8584 Byte
    User Comment =
    Flashpix Version = Version 1.0
    Color Space = sRGB
    Exif Image Width = 3648
    Exif Image Height = 2736
    Interoperability IFD Pointer = Offset: 662
    File Source = DSC
    Custom Rendered = Normal process
    Exposure Mode = Manual exposure
    White Balance = Manual white balance
    Digital Zoom Ratio = 1x
    Scene Capture Type = Normal
    Gain Control = None
    Contrast = Normal
    Saturation = Normal
    Sharpness = Soft


    da rood is onnodige info zeker?

    graag wa comment over de pic, niet zozeer de compo, maar vooral tips hoe het int vervolg BETER kan.

    alvast bedankt.

    Groetjes!
    Olympus E510
    k9convict personal site

    Comment


    • #3
      Re: bliksem

      redelijk knappe foto, maar misschien volgende keer proberen om er ook iets statisch bij op te zetten. Nu staat er enkel een boom op, die, aangezien het stormde, redelijk hard zal bewogen hebben. Die staat dus door de lange sluitertijd onscherp. En aangezien dit buiten de bliksem het enige element in je foto is, geeft het de hele foto een beetje een onscherpe indruk.
      Canon EOS 400D, Sigma f3,5-6,3 18-200mm OS DC, Canon f1,8 50mm
      I'm a rookie

      Comment


      • #4
        Re: bliksem

        ik vind het alvast een verdienstelijke poging

        Saber heeft gelijk wat de boom betreft... door de felle wind en lange sluitertijd is deze onscherp en die trekt wat te veel aandacht...

        Als het donker genoeg is denk ik dat ze voor zulke foto's de camera op Bulb zetten. Bij Bulb blijft je sluiter open zolang je je ontspanknop ingedrukt houdt. Je laat dus in geval van bij bliksem de ontspanknop los als je bliksem er op staat. Klein diafragma (hoog nummer) lijkt me wel logisch om genoeg detail in de bliksem te krijgen.

        Statief is uiteraard onontbeerlijk dus je hebt zo slecht nog niet nagedacht

        Kan zijn dat de pro's er anders over beslissen over hoe een bliksem vast te leggen... dan hoor ik het graag uiteraard

        ps : je hebt rechtsboven NET te weinig gecropt want daar staat nog een donker hoekje op
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: bliksem

          Eigenlijk heb ik hetzelfde gedaan als jij. Je bent dus zeker nie verkeerd bezig.
          Zie hier
          Ik heb eerst met 'bulb' een paar foto's gemaakt om te kijken wat de beste sluitertijd zou zijn, en daarna die tijden gebruikt (3 tot 5 seconden in mijn geval).
          Kwestie van niet teveel licht binnen te krijgen bij overdagopnames...
          De bomen bewegen inderdaad wel wat, maar ik had ook enkel mijnen hof ter beschikking.
          Dus, doe vooral zo verder!
          Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

          Comment


          • #6
            Re: bliksem

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            ik vind het alvast een verdienstelijke poging

            Saber heeft gelijk wat de boom betreft... door de felle wind en lange sluitertijd is deze onscherp en die trekt wat te veel aandacht...

            Als het donker genoeg is denk ik dat ze voor zulke foto's de camera op Bulb zetten. Bij Bulb blijft je sluiter open zolang je je ontspanknop ingedrukt houdt. Je laat dus in geval van bij bliksem de ontspanknop los als je bliksem er op staat. Klein diafragma (hoog nummer) lijkt me wel logisch om genoeg detail in de bliksem te krijgen.

            Statief is uiteraard onontbeerlijk dus je hebt zo slecht nog niet nagedacht

            Kan zijn dat de pro's er anders over beslissen over hoe een bliksem vast te leggen... dan hoor ik het graag uiteraard

            ps : je hebt rechtsboven NET te weinig gecropt want daar staat nog een donker hoekje op
            allez, alvast bedankt voor de toch al redelijk positieve info. ivm die boom, dat begrijp ik ja, maar ik stond 1 meter binnen van de deuropening met de groothoeklens op en had dus echt maar een beperkt gezichtsveld, als ik iets vroeger was geweest (voor het regende) had ik er inderdaad wss mooiere kunnen maken.

            ivm die 'bulb' stand, heb ik nog niet gevonden, zal ik eens moeten opzoeken.

            mijn statiefje is er een van 20 euro die ik ooit gekocht had voor mijn videocamera, ook niet ZO stabiel, maar het helpt wel wat.

            ivm die crop, weet ik idd dat er nog een klein stukje zwart opstaat, was gisteren redelijk moe, heb nog rondegereden om te kijken of ik nergens betere shots kon maken, tevergeefs en heb net voor het slapengaan de foto nog ff gecropt en had het pas na de upload opgemerkt.

            thnx voor de comment!

            groetjes!
            Olympus E510
            k9convict personal site

            Comment


            • #7
              Re: bliksem

              Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
              Eigenlijk heb ik hetzelfde gedaan als jij. Je bent dus zeker nie verkeerd bezig.
              Zie hier
              Ik heb eerst met 'bulb' een paar foto's gemaakt om te kijken wat de beste sluitertijd zou zijn, en daarna die tijden gebruikt (3 tot 5 seconden in mijn geval).
              Kwestie van niet teveel licht binnen te krijgen bij overdagopnames...
              De bomen bewegen inderdaad wel wat, maar ik had ook enkel mijnen hof ter beschikking.
              Dus, doe vooral zo verder!
              mooie bliksems heb je daar vastgelegd, ik ben van wellen, het is goed mogelijk dat we naar dezelfde bliksems zaten te staren.

              ohja, nog een 'foutje' van mij, ik had op die groothoeklens die dop opgezet van de gewone lens waardoor er een zwarte cirkel op mn scherm stond. mss stom, maar had dat gedaan om geen opspattende regen op mn lens te krijgen; (alles is nog nieuw he) want het parapluke van mijn dochter was nogal vervelend om continu vast te houden.

              groetjes.
              Olympus E510
              k9convict personal site

              Comment


              • #8
                Re: bliksem

                Oorspronkelijk geplaatst door k9convict Bekijk bericht
                mooie bliksems heb je daar vastgelegd, ik ben van wellen, het is goed mogelijk dat we naar dezelfde bliksems zaten te staren.
                dan heb ik de bliksem zeker gezien die jij hebt vastgelegd want ik woon ook in Wellen moeten eens afspreken voor naar het Broek te gaan of zo
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: bliksem

                  Oorspronkelijk geplaatst door k9convict Bekijk bericht
                  mooie bliksems heb je daar vastgelegd, ik ben van wellen, het is goed mogelijk dat we naar dezelfde bliksems zaten te staren.

                  ohja, nog een 'foutje' van mij, ik had op die groothoeklens die dop opgezet van de gewone lens waardoor er een zwarte cirkel op mn scherm stond. mss stom, maar had dat gedaan om geen opspattende regen op mn lens te krijgen; (alles is nog nieuw he) want het parapluke van mijn dochter was nogal vervelend om continu vast te houden.

                  groetjes.
                  Ik heb nadien ook de dweil moeten bijhalen om de hele vloer weer droog te krijgen...
                  Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: bliksem

                    Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
                    Ik heb nadien ook de dweil moeten bijhalen om de hele vloer weer droog te krijgen...
                    that makes 2 of us! ma dan zonder dweil, ik stond in de garage, daar steekt het ni nauw.
                    Olympus E510
                    k9convict personal site

                    Comment


                    • #11
                      Re: bliksem

                      Sorry om deze post weer op te rakelen maar:

                      ik wil ook wel bliksem fotograferen en ik had daarvoor iets heel handig op mijn Canon Powershot A640.
                      De canon hack: is een scriptje wat je heel wat extra instelling toe laat! 1 daarvan was een bewegingsdetector om bliksem te fotograferen. Ik heb het nog niet kunnen testen, omdat de camera nu gevallen is en het nog niet geonweerd heeft

                      Maar die zou dus supersnel als er een lichtflits komt, deze ook fotograferen.. Automatisch!
                      Canon 5D2 en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: bliksem

                        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                        Sorry om deze post weer op te rakelen maar:

                        ik wil ook wel bliksem fotograferen en ik had daarvoor iets heel handig op mijn Canon Powershot A640.
                        De canon hack: is een scriptje wat je heel wat extra instelling toe laat! 1 daarvan was een bewegingsdetector om bliksem te fotograferen. Ik heb het nog niet kunnen testen, omdat de camera nu gevallen is en het nog niet geonweerd heeft

                        Maar die zou dus supersnel als er een lichtflits komt, deze ook fotograferen.. Automatisch!
                        Dat toestel lijkt me dan eigenlijk iets geweldig om langs mijn achterste nummerplaat in te bouwen (richting berm)

                        Kan ik meteen aan m'n collectie smurfen-foto's beginnen

                        Comment


                        • #13
                          Re: bliksem

                          Aub; hier de link



                          En wat staat daar tussen:
                          Motion detection - Trigger exposure in response to motion, fast enough to catch lightning.

                          Als je ziet wat deze "firmware" allemaal doet, kom je wel netjes uit met je compact?
                          Canon 5D2 en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: bliksem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Thomacetti Bekijk bericht
                            Dat toestel lijkt me dan eigenlijk iets geweldig om langs mijn achterste nummerplaat in te bouwen (richting berm)
                            of je nummerplaat lakken!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment

                            Working...
                            X