Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste portretje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eerste portretje

hai

vandaag was een vriend van men zus hier en had dus een nieuw slachtoffer om men camera uit te proberen heb 3 versies, met fotosoep bewerkt

grijs

koud

en de reden waarom ik de foto zo gecropped heb, om langs links nog wat bij te plakken

alle tips zijn welkom want ik zou graag van mijn klas een soort van jaarboek maken met daarin oa een portretfoto van alle leerlingen

Grtz Alex
    Last edited by Alexke; 29 maart 2008, 10:52. Reden: fotos verkleind

Re: eerste portretje

Bestanden in PNG, da's ook de eerste keer dat ik dat hier meemaak .
    Maximum bestandsgrootte voor BD is 400kB. Dus best even naar JPEG zetten, en ietwat kleiner, anders gaan ze toch sowieso achter een linkje verdwijnen .

Comment

owkay aangepast, bedankt om het te melden

nu nog reacties op de foto's zelf en niet het formaat

Comment

Welkom @ BD...

Sterkte van de belichting is OK, maar op 't randje. Zie het puntje van de neus en het voorhoofd dat gaat glimmen.
        Door het rechtstreeks flitsen heb je een schaduwkring rond het hoofd (zie links ervan), die je best kan vermijden. Dit kan door onrechtstreeks te flitsen of te kiezen om ver van een achtergrond te staan of zonder achtergrond te werken.
        Het scherpste punt is m.i. het puntje van de neus. Probeer scherp te stellen op de ogen (ontspanner half indrukken) en daarna te kadreren.
        Bij de laatste foto snap ik waarom de compositie zoveel ruimte links heeft.
        Bij portretjes, beter een schouderdraai invoeren, anders lijken ze allemaal op pasfoto's.
        De foto oogt fel verscherpt, maar ik ga me er niet 100% over uitlaten, gezien ik nu op een TFT-monitor kijk.

Voila... voor mij is alles gezegd. De rest mag iemand anders zeggen. Een tikkeltje werk aan de winkel, ter verbetering.
        Van de drie versies vind ik de zwart-wit de betere. Niet te veel photoshoppen. Niveaus (levels) bijstellen en een klein s'je in de curve doen het vaak beter dan een hele bewerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexke Bekijk bericht
          owkay aangepast, bedankt om het te melden

nu nog reacties op de foto's zelf en niet het formaat
          Dan zul je met de onderste foto toch ook onder die 400 KB moeten gaan zitten . Het is maar weinig , maar wel te veel.
          Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
          Canon eos 7D Mijn site

Comment

mh, raar... firefox en verkenner zeggen alle 2 393kb bij mij... maar heb hem aangepast, wil niet lastig doen

@FestinaLente

bedankt voor je tips ik zal ze zeker toepassen in de toekomst. Maar wat bedoel je juist met dat rechtstreekse flitsen als ik mag vragen? Ik heb een Panasonic TZ-3 met ingebouwde flits, en heb daar 5 standen: auto, auto rode ogen, flits altijd aan, lngz.sy./rode oog (wat dat ook mag betekenen) en uit.

ik gebruik altijd de lngz.sy./rode oog stand omdat met de andere standen de flash altijd wat te sterk is binnenshuis

Heb nog veel te leren dus alles is welkom, je hoeft me niet te sparen

Comment

Bij portretjes, beter een schouderdraai invoeren, anders lijken ze allemaal op pasfoto's.
              Sorry FestinaLente, ik vind dit niet zo'n goede tip. De contraposto (schouderdraai) is verouderd. Moderne portretten worden recht toe recht aan genomen. Ook niet met een beetje draaiing van het gezicht. Al dat gedraai wordt als beschermingsmaneuvers van het model beschouwd, en staat het contact met de fotograaf in de weg. Bij uitbreiding dus ook het contact met degene die later de foto bekijkt. En daar gaat het om bij een eerlijk portret, je moet bij wijze van spreken doorheen de ogen in de ziel kunnen kijken van de geprotretteerde en dat lukt nauwelijks bij een contraposto omdat het model zich dan niet blootgeeft, zich niet overgeeft aan de fotograaf.
              Akkoord, het wordt nog veel gebruikt, maar het is klassiek, commercieel, niet vernieuwend. En is goede kunst niet net vernieuwend?

Comment

Dit kan door onrechtstreeks te flitsen of te kiezen om ver van een achtergrond te staan of zonder achtergrond te werken.
                Inderdaad. Ik zou onrechtstreeks flitsen op een (wit) plafond.
                Ofwel de kracht van de flits verminderen (kan je instellen op de camera). Rechtstreeks ingeflitste personen kunnen ook mooie portretten opleveren.

Comment

Je kan het flitsen wat uitproberen, bijvoorbeeld wit blad papier voor de flitser houden of plakken, blad dubbelvouwen enz en dan de resultaten eens vergelijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    De contraposto (schouderdraai) is verouderd.
                    Moderne portretten worden recht toe recht aan genomen.
                    Ook niet met een beetje draaiing van het gezicht.
                    Al dat gedraai wordt als beschermingsmaneuvers van het model beschouwd, en staat het contact met de fotograaf in de weg.
                    Bij uitbreiding dus ook het contact met degene die later de foto bekijkt. En daar gaat het om bij een eerlijk portret, je moet bij wijze van spreken doorheen de ogen in de ziel kunnen kijken van de geprotretteerde en dat lukt nauwelijks bij een contraposto omdat het model zich dan niet blootgeeft, zich niet overgeeft aan de fotograaf.
                    Weeral bijgeleerd .
                    Ik ga er toch even op repliceren. Frontale foto's, met frontale belichting met schaduwen achteraan zijn m.i. "saai". Bij een portret hoort m.i. een bepaalde compositie of een bepaalde speling van het licht. Ik gebruik vaak een volledig frontale positie, zoals bij deze, waarbij ik echter met licht ga spelen. Door zijdelings licht te gebruiken, krijg je diepte in de compositie en wordt de foto ook gebroken en speelser.
                    In de ziel van de geportretteerde kijken, kan net zo zeer met een gedraaide schouder. Door de ogen op een sterke plaats in de foto te plaatsen, en door een blik vast te leggen die een doorkijk doorlaat, is een schouderdraai geen belemmering, zelfs bij een blik over de schouder is dit mogelijk.
                    Als men werkt met een volledig frontale en egale belichting, zou men er m.i. minstens voor moeten zorgen dat er geen afleidende schaduw in de achtergrond zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                      Je kan het flitsen wat uitproberen, bijvoorbeeld wit blad papier voor de flitser houden of plakken, blad dubbelvouwen enz en dan de resultaten eens vergelijken.
                      Ik gebruik een leeg hoesje van een filmrolletje , halveer het en met een klein stukje plakband op je flitser zetten, dit is een perfecte diffuser, maar mooier is een indirecte flits, dan voorkom je een harde slag schaduw. Als je, je model wat verder van de muur zet, en je standpunt een beetje naar links of naar rechts neemt , valt de schaduw al snel buiten de foto, en je krijgt dan ook dat je achtergrond buiten de DOF komt waardoor hij mooi wazig is. Nog een andere tip is misschien, dat je een iets hoger camera standpunt mag in nemen, dan kijk je niet zo in de neus. Zet je lens ter hoogte van het voorhoofd en kantel de camera dan net iets naar beneden zodat je scherp kan stellen op de ogen. Maar die positie is een persoonlijke voorkeur, daar kunnen de smaken nu eenmaal op verschillen.
                      Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
                      Canon eos 7D Mijn site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                        Sorry FestinaLente, ik vind dit niet zo'n goede tip. De contraposto (schouderdraai) is verouderd. Moderne portretten worden recht toe recht aan genomen. Ook niet met een beetje draaiing van het gezicht. Al dat gedraai wordt als beschermingsmaneuvers van het model beschouwd, en staat het contact met de fotograaf in de weg. Bij uitbreiding dus ook het contact met degene die later de foto bekijkt. En daar gaat het om bij een eerlijk portret, je moet bij wijze van spreken doorheen de ogen in de ziel kunnen kijken van de geprotretteerde en dat lukt nauwelijks bij een contraposto omdat het model zich dan niet blootgeeft, zich niet overgeeft aan de fotograaf.
                        Akkoord, het wordt nog veel gebruikt, maar het is klassiek, commercieel, niet vernieuwend. En is goede kunst niet net vernieuwend?
                        Dat is het eerste wat ik hier van hoor. Ik leef nog in de oude tijd geloof ik Heef mij toch maar de ouderwetse houdingen hoor.
                        Groetjes Steco

Comment

Working...
                        X