Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poging 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Poging 2

Zoals eerder vermeld in deze thread ben ik sinds kort eigenaar van een Nikon D40, en ik heb vandaag terug wat zitten spelen met kleine beeldjes.

Ik heb eerst een poging gedaan om dat eerste beeldje goed te krijgen, maar het wil maar niet lukken om het gezichtje scherp te krijgen, ook niet met een statief, dus heb ik maar eens een ander beeldje geprobeerd onder andere hoek, achtergrond is maar flets, maar ben wel tevreden van het beeldje.

Ik veronderstel dat het niet wil lukken omdat de lens die ik gebruik niet geschikt is (snap de ballen van die lensdingen ), aangezien het de kitlens is van "18-55", maar we zien wel eens we in dat hoofdstuk zitten van mijn boekje.

Exif:
    f/5,6 1/60 sec
    ISO 360
    Melodic Pixels

Re: Poging 2

Allereerst heel veel succes met je foto's!

Met de lens die je gebruikt moet het wel lukken hoor. Misschien stel je niet precies genoeg scherp? De bedoeling is dat je scherpstelt op het hoofd van het eerste beeldje, je kan eerst het beeldje dat je scherp wil in het midden van de foto plaatsen, dan scherpstellen (op de ogen bv), dan pas met je camera bewegen zodat het beeldje links komt te staan en dan afdrukken.

Kya
    www.kya.jalbum.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kya Bekijk bericht

Met de lens die je gebruikt moet het wel lukken hoor. Misschien stel je niet precies genoeg scherp? De bedoeling is dat je scherpstelt op het hoofd van het eerste beeldje, je kan eerst het beeldje dat je scherp wil in het midden van de foto plaatsen, dan scherpstellen (op de ogen bv), dan pas met je camera bewegen zodat het beeldje links komt te staan en dan afdrukken.

Kya
      Heb nog wat zitten lezen, waarschijnlijk moet ik meer spelen met de aperture, ik krijg namelijk nooit beide ogen scherp, hoe zeer ik ook probeer (manueel of automatisch) maar werkte op de "P" stand, zodra ik nog eens op een deftig uur thuis ben (als't nog klaar is dus ) nog eens opnieuw proberen
      Melodic Pixels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kya Bekijk bericht

Kya
        Ondertussen (tijdens het bewegen van de camera) wel de ontspanknop halfingedrukt houden hé!!
        "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Eerst en vooral... proficiat met de aankoop van je spiegelreflex.

Wat loopt hier m.i. fout...
          1. De scherpstelling : Het zou kunnen dat je net iets te dicht bij het onderwerp zit, zodat je geen volledige scherpte kan krijgen. Te dicht is te dicht, en dan kan je niet meer scherpstellen. Bovendien als je scherpstelt, kies voor enkelveldscherpstelling, en een klein scherpstelpunt (als dat mogelijk is). (Werk best vanaf statief en manueel.) Als je hier gaat scherpstellen, doe het dan op het voorste oog, dan mag het tweede oog zelfs best onscherp zijn.
          2. Je post hier een foto van 40kB. Geen idee hoe en met welk programma je hem verkleind hebt, maar probeer eens met BDSIZER, dat je HIER vindt. Maak je bestand ongeveer 200kB groot, 900pixels langste zijde, eventueel een beetje verscherpen, en laadt het dan op. Je zal een heel andere foto zien.
          3. Wil je meer scherptediepte, om je mannetje volledig scherp te krijgen, gebruik dan een kleiner diafragma (F11 bv). Alles over diafragma vind je HIER.

Succes.

Comment

Ik krijg een page not found error op die link ivm diagragma, maar inderdaad, daar lag het aan, zitten spelen met de "A" stand en probleem met scherpte (of het gebrek eraan) is verholpen.

Foto's zijn rescaled door webserver (imagemagick)
            Melodic Pixels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
              Ik krijg een page not found error op die link ivm diagragma, maar inderdaad, daar lag het aan, zitten spelen met de "A" stand en probleem met scherpte (of het gebrek eraan) is verholpen.

Foto's zijn rescaled door webserver (imagemagick)
              De link niet gebruiken, gewoon naar beneden scrollen.

Download BD-sizer, resize het origineel (30% verscherpen geeft gewoonlijk een goed resultaat, maar moet niet bij een ultrascherpe foto), en laadt de foto eventueel op met http://imageshack.us/. Je zal het verschil wel merken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                De link niet gebruiken, gewoon naar beneden scrollen.
                Wou't gewoon effe melden

Download BD-sizer, resize het origineel (30% verscherpen geeft gewoonlijk een goed resultaat, maar moet niet bij een ultrascherpe foto), en laadt de foto eventueel op met http://imageshack.us/. Je zal het verschil wel merken.
                BD-Sizer is zowiezo geen optie voor non-windows gebruikers, moet gewoon even naar mijn php-scripts zien wat betreft instellingen imagemagick, maar da's nie meer voor vandaag
                Melodic Pixels

Comment

Heb vandaag nog eens een pogingske gedaan om die T800 maquette te fotograferen:

Camera Brand: NIKON CORPORATION
                  Camera Model: NIKON D40
                  Date Taken: 2008:03:13 20:32:12
                  Exposure Time: 1/60 sec.
                  ISO Speed Rating: 200
                  Flash Fired: Flash fired, auto mode, return light not detected.
                  Metering Mode: Pattern
                  Exposure Program: Aperture priority
                  Focal Length: 55.0 mm
                  Software: GIMP 2.4.5
                  Melodic Pixels

Comment

Is al een stuk beter hé

Misschien volgende keer proberen de achtergrond schoon te houden, nu trekt de wit / zwarte baan nogal wat aandacht.
                    Je gaat je afvragen wat dit is ( eventueel nog wel te verhelpen in photoshop oid. ).
                    Het hoeft natuurlijk niet perfect 1 kleur te zijn hoor.

De compositie vind ik dan weer wel sterk hij kijkt immers het beeld in, misschien het hoofd nog iets verder naar boven zodat hij naar de rechter onderhoek kijkt.
                    ( het lijkt mij dat hij meer naar de http kijkt in je onderschrift )

Maar dit is wat je zelf mooi vind natuurlijk.

Al met al is ie een heel stuk beter dan de 1e

Greetz rich
                    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Working...
                    X