Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een (heel klein) stukje Gent

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Een (heel klein) stukje Gent

    Ik heb de 'september' editie van Shoot gelezen en dus wilde ik ook eens iets in zwart/wit proberen.
    Onderstaande foto maakte ik tijdens een uitstap met Wim Vanmaele in Gent, en die heb ik nu dus eens omgezet naar zwart/wit.
    Graag commentaar/feedback van de kenners en de kijkers .

    Met vriendelijke groet,
    Hans.



  • #2
    Hallo Hans, ik vind dat deze foto niet in evenwicht is: rechterkant is, voor mij althans, veel te licht tegenover links. Ik heb deze foto binnengehaald en even bewerkt met silver efex pro van nik software
    Rechts op een lichte gevel een controlepunt geplaatst en de helderheid minder gezet en het contrast iets meer. Links ook een controlepunt geplaatst niet op de donkerste partijen en de helderheid iets meer gegeven.
    Het evenwicht is dan voor mij hersteld en de foto heeft meer pit gekregen.
    Das mijn gedacht hoor, andere mensen waarschijnlijk een ander gedacht. Wel een mooie opname
    In het analoge tijdperk was zww mijn hobby en zag ik alles zww (letterlijk dan en alleen in fotografie ) In het digitale tijdperk heb ik kleur moeten leren zien.
    grt
    Gerrit
    Last edited by de Gerre; 3 september 2024, 17:44.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
      Hallo Hans, ik vind dat deze foto niet in evenwicht is: rechterkant is, voor mij althans, veel te licht tegenover links. Ik heb deze foto binnengehaald en even bewerkt met silver efex pro van nik software
      Rechts op een lichte gevel een controlepunt geplaatst en de helderheid minder gezet en het contrast iets meer. Links ook een controlepunt geplaatst niet op de donkerste partijen en de helderheid iets meer gegeven.
      Het evenwicht is dan voor mij hersteld en de foto heeft meer pit gekregen.
      Das mijn gedacht hoor, andere mensen waarschijnlijk een ander gedacht. Wel een mooie opname
      In het analoge tijdperk was zww mijn hobby en zag ik alles zww (letterlijk dan en alleen in fotografie ) In het digitale tijdperk heb ik kleur moeten leren zien.
      grt
      Gerrit
      Gerrit,

      Bedankt voor de leerrijke feedback. Dit is wat ik bedoel wanneer ik vraag om feedback en/of commentaar van mensen die meer beslagen zijn dan ik in de materie ! Ik ga er mee aan de slag....

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Hans.De.Smaele Bekijk bericht

        Gerrit,

        Bedankt voor de leerrijke feedback. Dit is wat ik bedoel wanneer ik vraag om feedback en/of commentaar van mensen die meer beslagen zijn dan ik in de materie ! Ik ga er mee aan de slag....
        Hallo Hans, toevallig staat er in deze rubriek een zww foto van mij, de molen, geplaatst op 30 aug. Deze is ook bewerkt met silver efex pro en als laatste voeg ik er een klein beetje koperkleur aan toe omdat ik dit een mooie tint vind.
        De controlepunten die je in silver effex pro kan gebruiken, vind ik een machtige tool die ik veel gebruik om bepaalde delen van de foto plaatselijk te bewerken
        Veel succes
        grt
        Gerrit

        Comment


        • #5
          Hans, ik volg de commentaar van de Gerre. Mag ik er ook aan toevoegen dat ik vind dat het perspectief niet 100% correct vind. De verticale en horizontale lijnen hellen wat. Makkelijk te corigeren.
          http://www.photo-patricske.be
          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

          Comment


          • #6
            Ik vind de zw omzetting idd wat soft, ietsje meer contrast zou denk ik een verbetering zijn. Daarnaast is de onscherpe boom wel zeer nadrukkelijk aanwezig. Minder boom in beeld mag van mij ook!
            Geyst

            Comment


            • #7
              Of een klein beetje door de knieën gaan zodat de gebouwen op de achtergrond helemaal zichtbaar zijn.
              Geyst

              Comment


              • #8
                Ik zou de linkerzijde (voor 1/4 van de foto) gewoon weg doen.
                De rechterzijde met gebouwen gevoelig donkerder maken; krijg je inderdaad meer evenwicht in het beeld.
                DE aandacht gaat dan ook naar de twee bootjes en de brug op de achtergrond.
                Proberen waard, want is een representatief beeld van deze locatie in Gent.
                Piet DiGitaal
                Leica Digilux 2
                ____________

                "My photographs can say a lot of things. But they are not naturalistic or even realistic."
                (Franco Fontana)

                Comment

                Working...
                X