Op 18 maart 1953 vloog een gigantische B-36 USAF bomber in de nabijheid van Burgoynes Cove (een piepklein gehuchtje in een afgelegen gebied van Newfoundland) tegen een bergrug.
De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
Alle inzittenden kwamen om het leven.
Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.
Deze foto nam ik binnenin dat staartstuk.
DSC_7551 by Raf Strobbe, on Flickr
Bedankt voor het kijken en alle commentaren welkom,
Raf.
De Convair B-36 (cold war peacemaker) was een strategische bommenwerper, 49 m lang, 14,25 m hoog met een spanwijdte van 70 m en 10(!) motoren: 6 Pratt & Whitney propellermotoren en 4 GE turbojets. Het toestel met 23 man aan boord (waaronder een generaal) was op geheime missie van de Canarische Eilanden naar de USA onderweg. De missie bestond erin om ongezien (onder de radar) het Amerikaanse luchtruim binnen te dringen. Het mocht niet hoger dan 500 voet over de Atlantische Oceaan vliegen om radaropsporing te verhinderen. Door gebrekkige informatie en slecht weer week het toestel van zijn koers af om veel noordelijker in Newfoundland tegen een berg terecht te komen.
Alle inzittenden kwamen om het leven.
Het wrak ligt er nog bij zoals in 1953 met brokstukken verspreid over een groot onherbergzaam gebied. Een hele exploratie om er te geraken. Maar het loont de moeite. Ik vond vandaag zelfs de stoel van één van de piloten tussen de duizenden wrakstukken. Het mooiste stuk is het staartstuk dat nog grotendeels intact gebleven is.
Deze foto nam ik binnenin dat staartstuk.
DSC_7551 by Raf Strobbe, on Flickr
Bedankt voor het kijken en alle commentaren welkom,
Raf.
Comment