Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Charleroi - Le Pays Noir

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Charleroi - Le Pays Noir

Na een bezoekje aan het "Musée de la Photographie" nog even tijd gemaakt om een fotostop in te lassen langs de Samber... Ik had hier nog niet eerder geweest en ben danig onder de indruk geraakt van wat ooit een ongelooflijk bloeiende en bruisende industrie moet geweest zijn! Het licht was prachtig en hierbij alvast één van de vele foto's die ik er genomen heb. Daar gaat nog wat werk in kruipen vrees ik... ;-)

Re: Charleroi - Le Pays Noir

Ik wil hier ook nog eens op photo expeditie gaan (rij er regelmatig langs). Het licht staat hier mooi op. Een beetje last met de compositie van deze foto, een beetje druk ook.
    Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q

Comment

Dat de foto wat druk oogt is met opzet gedaan. Dat is namelijk net het gevoel dat ik kreeg toen ik er stond naar te kijken. Het mag er dan op het eerste zicht wat verlaten of zelfs desolaat uitzien, er gaat van die plek nog zoveel latente pure kracht uit dat ik er kippevel van kreeg! Ik ben zelf woonachtig in de streek van de Vlaamse Ardennen en als ik hier in de buurt langs het water loop dan zie je grotendeels toch 'koetjes en kalfjes'. Dus ja, ik was best wel wat overdonderd toen ik daar stond ;-)

Qua compo : ik weet inderdaad dat de weg een groot deel 'opeist' maar ik wou absoluut ook een gedeelte van de zwartgeblakerde stenen muur links in beeld hebben. Een opvallend en blijvend kenmerk van de 'zware industrie' dewelke hier vroeger bestond... Zo ook de 'pijpleiding' die door de foto snijdt. Ze maakt mij duidelijk dat er in die tijd geen sikkepit werd gegeven om zaken als 'passend in het landschap', 'respect voor natuur',... en dergelijke. Die was daar op die plaats simpelweg noodzakelijk en daarmee basta... Functie boven vorm, even hard als het staal dat er werd geproduceerd!

In ieder geval absoluut de moeite om er heen te gaan! Onnodig om te zeggen maar zorg voor een extra batterij en voldoende geheugen ;-)

Comment

Druk, ja. Maar dat mag.
        Het licht vind ik minder. Bijna alles is schaduw, behalve een streepje gras en wat water. Nu kan je zeggen dat dat de bedoeling is om het natuurlijke met het artificiële te laten contrasteren. Maar daar geloof ik geen bal van.
        Geen fan.
        You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Eigenaardig, geen foto te zien; ben ik de enige?

Comment

Palladio,

Meer commentaar over het waarom van deze foto ga ik inderdaad niet geven. Of jij trouwens mijn commentaar gelooft of niet maakt mij evenmin een zak uit hoor ;-)

Waar ik wel verbaasd over ben is het feit dat je buiten het streepje gras en het water alleen maar schaduw ziet. Dan is er toch wel echt iets verkeerd met je scherm hoor of bedoel je iets anders?

Comment

Working...
            X